Jump to content

Matolje som frostsikring?

Kallethekid

Recommended Posts

Seilbåten min ligger på vannet i vinter og jeg har frostsikret det jeg kan av gjenomføringer. 

Fra cockpiten går det to selvlensere som renner ut under vannlinjen, disse vil jeg ikke lukke da jeg ikke har dekket båten helt tett og derfor vil få noe vann som skal renne ut. 

Tidligere har jeg fylt litt frostveske i disse når jeg vet at det skal bli en lenger periode med kulde uten regn. Dette er ikke noen god metode da jeg gjetter at mesteparten renner ut eller blir vannet ut i kontakt med sjøvannet. Jeg har derfor lurt litt på en ny taktikk: vurderer å fylle matolje (raps eller lignende) i selvlensen til jeg ser at det kommer ut under båten. Min teori er da at oljen blir liggende i lenserøret og at eventuelt vann som skal passere ut renner gjennom oljen som blir liggende kvar i slangen. Hva tror dere om dette? Er det noe jeg overser? Hvis metoden fungerer er den jo både rimelig og miljøvennlig. Regner med at oljen renner ut til våren når jeg segler med litt helling på båten.

Kallethekid skrev 16 minutter siden:

Jeg har ikke så mye erfaring med matolje i kulde, er det noen som vet om det det noen forskjell på forskjellige slag når det gjelder hvor kaldt det skal bli før den stivner? 

Då skal det jagu bli kaldt før det vert problem. Håpar me slepp slike temperaturar! 

Det skal vel ikke være noe problem om den stivner hel heller. Så vidt jeg vet er det bare vann som har den egenskapen at det utvider seg når det fryser. Alle andre stoffer fortsetter å krympe ved lavere temperatur. 

Bare noen tanker.

Tidligere har du brukt glykol med gode resultater. 

Glykol er tyngre enn vann. Glykol blandet med saltvann, er tyngre enn saltvann. Jeg har ingen tro på at det har stått noe glykolblanding i skråg-gjennomføringen etter et par dager. Vil tro all glykol har blitt fiske-mat.. At det har gått bra i alle år vil jeg tro er andre grunner en glykolen. 

Olje er lettere enn vann, vil bli liggende som ett lokk i slangen. Om der blir liggende olje i skrog-gjennomføringen etter noen uker vil jeg ikke spekulere i. Men basert på at det har gått bra i alle år, med/uten glykol, så vil jeg tro det går bra også i år, uavhengig av hva du heller i avløpet. 

Den båten jeg har nå er ny for meg, men jeg har brukt glykolmetoden på andre båter. 

'Har tenkt samme tanker som du nevner, men liker ikke å ha åpne skroggjennomføringer uten noe frostsikring. 

En flaske rapsolje koster uansett ikke mer en 30 kroner og jobben er minimal. 

Jeg ligger for øvrig mer eller mindre i ferskvann uten at jeg tror det spiller så stor rolle for densiteten glykol/sjøvann.

Ingar skrev for 2 timer siden:

Selvlensere er jo åpne i begge ender og da fryser de ikke i stykker.

Jo det er de jo, men det er vel en liten risiko for at kranen kan fryse i stykker selv om den er åpen? Eller mener dere at alle gjennomføringer som er åpne ikke kan fryse i stykker? 

Er jo interessant med tanker, og ideer. 

Så måtte jo ta et glass, fylle det halvfullt med vann, og fylle opp med rapsolje. Olja blanda seg ikke med vann, og ble liggende på topp. Så inn i fryseren. Etter en halv time var vannet frosset. Olja forble flytende. 

Så olje har ingen "frosthimdrende" effekt på vannet. Med mindre du tror olja står hele veien gjennom skrog-gjennomføringen. Noe jeg tviler på etter ei uværs-natt, med mye skvalping av båten. 

15 minutes ago, Fjordgubbe said:

Skjønar ikkje heilt problemet? Er det ikkje berre å stenge kranen og so fylle på med t.d. glykol eller rødsprit? 

Problemet er vel at det kommer inn nytt vann som fyller opp cockpit når det regner og blåser.