Kallethekid Startet 18.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 18.Desember.2017 Seilbåten min ligger på vannet i vinter og jeg har frostsikret det jeg kan av gjenomføringer. Fra cockpiten går det to selvlensere som renner ut under vannlinjen, disse vil jeg ikke lukke da jeg ikke har dekket båten helt tett og derfor vil få noe vann som skal renne ut. Tidligere har jeg fylt litt frostveske i disse når jeg vet at det skal bli en lenger periode med kulde uten regn. Dette er ikke noen god metode da jeg gjetter at mesteparten renner ut eller blir vannet ut i kontakt med sjøvannet. Jeg har derfor lurt litt på en ny taktikk: vurderer å fylle matolje (raps eller lignende) i selvlensen til jeg ser at det kommer ut under båten. Min teori er da at oljen blir liggende i lenserøret og at eventuelt vann som skal passere ut renner gjennom oljen som blir liggende kvar i slangen. Hva tror dere om dette? Er det noe jeg overser? Hvis metoden fungerer er den jo både rimelig og miljøvennlig. Regner med at oljen renner ut til våren når jeg segler med litt helling på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2017 Funker. Før i tiden brukte vi spillolje. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2017 Takk for svar. Da kjører jeg på dette. Regner med at det ble brukt litt av hvert før vi fant ut at miljøet ikke tåler hva som helst. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2017 Det var jaggu smart. Matolje kan en jo alltid ha i båten, til ymse bruk. Må få tak i en stordunk med rapsolje. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 18.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2017 Jeg har ikke så mye erfaring med matolje i kulde, er det noen som vet om det det noen forskjell på forskjellige slag når det gjelder hvor kaldt det skal bli før den stivner? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 18.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2017 Kallethekid skrev 16 minutter siden: Jeg har ikke så mye erfaring med matolje i kulde, er det noen som vet om det det noen forskjell på forskjellige slag når det gjelder hvor kaldt det skal bli før den stivner? Då skal det jagu bli kaldt før det vert problem. Håpar me slepp slike temperaturar! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2017 Olivenolje blir i hvert fall gråaktig og tykk i kjøleskapet, den har vi på kjøkkenbenken hjemme. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kallethekid Svart 18.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2017 (redigert) Ja, det var olivenolje som ikke holder seg flytende spesielt lenge jeg tenkte på. Nå er vel også den unødvendig dyr. Tror det står mellom raps eller solsikkeolje. Redigert 18.Desember.2017 av Kallethekid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 18.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2017 Greitt den vert tjukk, men er det problem her? Skal ikkje tene som kjøleveske. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Det skal vel ikke være noe problem om den stivner hel heller. Så vidt jeg vet er det bare vann som har den egenskapen at det utvider seg når det fryser. Alle andre stoffer fortsetter å krympe ved lavere temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 19.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Så lenge den holder seg myk nok å slippe gjennom vann er det ikke noen problemer. Hadde en flaske rapsolje ute i natt og den er veldig fin ved -3. Satser på denne. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Bare noen tanker. Tidligere har du brukt glykol med gode resultater. Glykol er tyngre enn vann. Glykol blandet med saltvann, er tyngre enn saltvann. Jeg har ingen tro på at det har stått noe glykolblanding i skråg-gjennomføringen etter et par dager. Vil tro all glykol har blitt fiske-mat.. At det har gått bra i alle år vil jeg tro er andre grunner en glykolen. Olje er lettere enn vann, vil bli liggende som ett lokk i slangen. Om der blir liggende olje i skrog-gjennomføringen etter noen uker vil jeg ikke spekulere i. Men basert på at det har gått bra i alle år, med/uten glykol, så vil jeg tro det går bra også i år, uavhengig av hva du heller i avløpet. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 19.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Den båten jeg har nå er ny for meg, men jeg har brukt glykolmetoden på andre båter. 'Har tenkt samme tanker som du nevner, men liker ikke å ha åpne skroggjennomføringer uten noe frostsikring. En flaske rapsolje koster uansett ikke mer en 30 kroner og jobben er minimal. Jeg ligger for øvrig mer eller mindre i ferskvann uten at jeg tror det spiller så stor rolle for densiteten glykol/sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Du må jo bruke et stoff som ikke fryser solid og som er lettere enn vsnn. Du forteller ikke om båten er dekket over slik at det ikke kommer vann fra cockpit og ned i avløpene. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 19.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Jeg har lagd meg et slags tak som vist på bilde, men det vil komme inn noe nedbør hvis det blåser. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Selvlensere er jo åpne i begge ender og da fryser de ikke i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Nei, jeg har bare opplevd frostsprenging et par ganger på 50 år. Meget sjeldent. Men har man noe i røret, må stoffet slippe vannet gjennom og ikke danne en propp. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 19.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Ingar skrev for 2 timer siden: Selvlensere er jo åpne i begge ender og da fryser de ikke i stykker. Jo det er de jo, men det er vel en liten risiko for at kranen kan fryse i stykker selv om den er åpen? Eller mener dere at alle gjennomføringer som er åpne ikke kan fryse i stykker? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Kommer an på type kran. Kulekran kan fryse om den ikke står 45 grader åpen. Eller 45 grader lukket :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Er jo interessant med tanker, og ideer. Så måtte jo ta et glass, fylle det halvfullt med vann, og fylle opp med rapsolje. Olja blanda seg ikke med vann, og ble liggende på topp. Så inn i fryseren. Etter en halv time var vannet frosset. Olja forble flytende. Så olje har ingen "frosthimdrende" effekt på vannet. Med mindre du tror olja står hele veien gjennom skrog-gjennomføringen. Noe jeg tviler på etter ei uværs-natt, med mye skvalping av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Nå ja, vi fikk det til i Oslofjorden. Det fungerte mellom Bygdø og Moss, i hvert fall. Med spill oil. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Skjønar ikkje heilt problemet? Er det ikkje berre å stenge kranen og so fylle på med t.d. glykol eller rødsprit? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 15 minutes ago, Fjordgubbe said: Skjønar ikkje heilt problemet? Er det ikkje berre å stenge kranen og so fylle på med t.d. glykol eller rødsprit? Problemet er vel at det kommer inn nytt vann som fyller opp cockpit når det regner og blåser. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Og da sprekker kulekrana og røret, har sett det tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 19.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2017 Ja klart, skjønar, burde ha lese begynnelsen. Tenkte motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.