kaptwilly Startet 18.Desember.2017 Del på Facebook Startet 18.Desember.2017 Hei. Kjøpt ny båt med en Perkins 4.108 inni som jo sviver og starter som ei klokke. Original fra 1984 ish. Nå ble den tatt opp for en stund siden, men grunnet sykdom har jeg ikke fått vinterkonservert motor før nå. Kjøpte en slik sugekopp fra Maritim butikken som jeg kunne koble vann og frostveske på slik at det ble dratt inn i inntaket under båten. Startet motor og det var helt dødt nedi inntaket, ingen sugekraft eller noe. Regnet med at motoren kanskje måtte få litt varme før den begynte å trekke inn vann noe som så ut som stemte. Ved ca 50 grader begynte den å "trekke", men den dyttet utover istedenfor å suge innover. Etter litt så kom det røyk ut i tillegg. Slo av motoren så fort jeg kunne og har ikke gjort noe etter det i avvente av flinkere folk enn meg. Føler som jeg har drept motoren og har skikkelig nerver. Spørsmål: Må en ha skikkelig trykk på vannet for at det skal komme inn og få rundt i motoren (den er ferskvannskjølt) og tenker da saltvannsdelen. Og siden det nå kom røyk ut kan det være jeg har ødelagt noe? . Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Du har nok ødelagt impelleren, den er av gummi og liker dårlig tørrkjøring. Eksossystemet ditt kjøles av sjøvannet, når det ikke er vann på sjøvannsiden, kan det komme eksos tilbake. Når du kjørte motoren så lenge at du fikk 50 grader på kjølevannet kan du også ha overopphetet eksosslangen. Sitér dette innlegget Link to post
kaptwilly Svart 18.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 (redigert) Da må jeg iallfall få byttet impeller så den er ny å fin. Er det en måte å se på eksosslangen om det må gjøres noe der, eller burde den byttes uansett? Redigert 18.Desember.2017 av kaptwilly (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Har samme motoren. Når du løfter båten ut av sjøen så tømmer inntak og impellerpumpa seg, + antagelig litt mer alt ettersom hvordan kjølesystemet ditt er lagt opp. Så når du skal ha båten ut igjen, eller starte motoren, så må du fylle kjølesystemet med vann. Impellerpumpa "tar ikke" om den bare står og spinner i luft, og impelleren rives i filler ++ hvis du lar den gå for lenge. Kjølevannet kjøler jo også ned eksosen. Når jeg har satt båten på sjøen så åpner jeg krana på inntaket. Skrur av lokket på sjøvannsfilteret og fyller opp med vann før jeg starter. Da suger hun med en gang. --- I stedet for det "muffe" greiene fra maritim så kan du sette slangen fra inntaket i ei bøtte/kanne med frostveske. Så starter du opp og lar henne suge til hun spytter blått ut eksosen. Men pass på, det går kjapt. Etter du har brukt båten en stund vil du høre forskjell på tørr og våt eksos med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
kaptwilly Svart 18.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Takk Pinkvin, det var mye god info. Da skal jeg ta en tur i båten i romjula og titte på det du sier. Må nok bytte impeller iallfall, for som sakt så ble det litt varme i motoren og den gikk en stund. Håper bare ikke det er noe mer som er røket Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Impellerskifte er uansett greit når du har ny båt. Husk å kjøpe to så du har en I reserve. Du må nesten inspisere eksossiden mtp røyken som kom. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Og so må ein ikkje falle for fristelsen til å sette hageslangen rett på kjølevasslangen når kjølepumpa er kaputt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Desember.2017 Del på Facebook Svart 18.Desember.2017 Ville la motoren suge selv uansett jeg... litt skeptisk til å sette "ufrivillig" vanntrykk på motoren mtp muligheten for å fylle opp på eksosiden og få vann i retur via eksosen når motoren ikke går og får spytta ut vannet. Om jeg måtte kjøre større mengder vann gjennom så ville jeg tatt inntaket i ei bøtte og putta slangen i bøtta så kan motoren gå en stund. Så slå av vannslangen og la bøtta gå nesten tom før en hiver på en dunk med frostveske som den får slurpe i seg til slutt. -- Er ikke sånne "muffegreier" egentlig for påhengsmotorer? Og hvorfor trenger man å bruke det på innenbords, er vel enklere å få det gjort på innsiden av båten.. noe jeg ikke skjønner her? Sitér dette innlegget Link to post
kaptwilly Svart 19.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Tror jeg må ta opp å kikke når jeg bytter impeller for å se om det er noen flere skader. Jeg er vant til å ha sjøvannsfilter som jeg fyller med vann og sørger for har vann mens motoren går. Her på denne er det ikke filter og det er så trangt i motorrommet at å komme til der anser jeg som umulig. Forrige eier brukte slik sugekopp så ble anbefalt dette. Får håper jeg har så flaks at kun impelleren er litt svidd og at det holder å bytte denne. Skal heller se på mulighet for å montere sjøvannsfilter en plass da dette er greit å ha uansett egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Hvis det ikke lukta svidd gummi er det neppe flere skader, men når du tar ut impellermå du kontrollere den nøye. Hvis det mangler biter bør du absolutt få disse ut. Det greieste er sannsynligvis å koble fra der sjøvannet går inn i ekshausten, så bruker du en hagslange til forsiktig å spyle tilbake mot pumpen. Dette mens impeller og lokk på pumpen er demontert. Når du monterer ny impeller er det lurt å sette den inn med grease slik at den har litt smøring før det kommer vann. Sitér dette innlegget Link to post
kaptwilly Svart 19.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Ja, det luktet heldigvis ikke svidd på noe måte så håper ting har gått greit. Skal fette den inn litt så den går lett rundt frem til nytt vann kommer opp. Skal også se om det kan ha løsnet noe og regner med de evt. bitene kan ha gått begge veier kanskje? Vil det da være hensiktsmessig med rens av noe i den boksen internt kjølvann og sjøvann møtes (husker ikke navnet i farta på den)? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Den boksen er varmeveksleren. Den kan nok være grei å rense, men eventuelle biter av impelleren må fjernes fysisk. Men nå må du ikke lage deg mer arbeid enn nødvendig.... Ta ut og kontrollere gammel impeller, fjerne eventuelle biter på avveie, montere ny impeller. Sitér dette innlegget Link to post
kaptwilly Svart 19.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Will do. Tusen tusen takk for alle gode råd. Tråden blir nok lest noen ganger så jeg får med meg alt ja :-). Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Sjølv om "ferskvatnet" i kjølekretsen i maskina fortsatt kjøler motoren når du starter motor i opplag /på land, så trur eg det tar såpass tid å få 50 grader at eg er skeptisk til korleis eksosslangen tåler den gangtida utan sjøvatn. Ofte er det litt trangt, og pyton stive slanger, men eg ville tatt ein inspeksjon. Båter går ned kvart år pga gammel og skadet eksosslange. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Sjeldenutpå skrev for 4 timer siden: Båter går ned kvart år pga gammel og skadet eksosslange. Men det forutsetter vel på mange måter at motorinstallasjonen "legger til rette for det", pluss at man ikke lukker sjøvannsinntaket når motoren ikke er i bruk. Feks har vel relativt mange en installasjon med sjøvannsfiltre over vannlinja. Greit, da fyller en fort opp i båten når motoren går hvis det lekker på eksossiden, men det vil normalt merkes tidsnok. -- Men for all del, en kan jo ikke ha lekk eksos. Om jeg var ts ville jeg begynt med å bytte impeller og ta opptelling på biter osv som andre har beskrevet. Så startet motoren og sjekket om alt er ok på eksossiden mens den går. Ser det ok ut så hadde jeg hatt det bak øret ved sjøsetting og hatt det under ekstra oppsyn i starten av sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Pinkvin skrev for 10 timer siden: Men det forutsetter vel på mange måter at motorinstallasjonen "legger til rette for det", pluss at man ikke lukker sjøvannsinntaket når motoren ikke er i bruk. Den der forstod jeg ikke helt. Min båt har eksosutløpet rett I vannnlinja, så en defekt eksosslange senker greit båten uten en dråpe vann fra sjøvannsinntaket. Jeg stenger heller ikke inntaket I utide, men så bruker jeg båten hver dag da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
kaptwilly Svart 20.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Vil nok ta en sjekk av eksos også ja, men kanskie ikke gjøre de store operasjonene med den. Hovedfokuset må bli impelleren og evt. jobbe seg derfra og innover etter behov. Takker for all informasjon, det tas gledelig i mot :-) Sitér dette innlegget Link to post
kaptwilly Svart 22.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2018 Da ble impelleren tatt ut og inspisert siden vårpussen har begynt. Nå vet jeg jo ikke hvilken stand impelleren var i siden jeg tok over båten i høst rett før vinteropplag men den ser iallfall slik ut nå: Så tror jeg må skru av eksosen fra motoren slik at jeg kan få løsnet slangen til varmeveksleren og spylt igjennom og se om noe kommer ut igjen. God start på sesongen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 kaptwilly skrev 1 time siden: God start på sesongen :-) Nå var det hverken motor eller impeller sin feil da, så det må jo telle positivt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 Ikke mye, men den dingsen kan nok identifiseres som en noe redusert impeller. Plukk opp første varmeveksler og plukk ut bitene. Ikke bruk trykkvann, om du ikke er 100 % sikker på hva du gir deg ut på. Sitér dette innlegget Link to post
kaptwilly Svart 22.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2018 Haha, nei kun min skyld der ja så tar det som en utfordring. Nå jeg ikke noe rett frem måte å demontere varmevekslere på da det så ut som den var støpt sammen med eksosen? Må nok ned å ta ei god arbeidsøkt å se hva jeg kan få av Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 Vet ikke hvordan veksleren din ser ut. Men ofte er de slik at de kan åpnes i begge ender der sjøvannet går inn og ut. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.April.2018 Del på Facebook Svart 22.April.2018 (redigert) Det er ofte bowmanveksler på perkins. Da er det enkelt. Av med gummihettene i begge ender. Du mister noe kjølevæske når den største klemma i hver ende tas av så det svarer seg å tappe noe av væska først. Når de nest største klemmene løsnes trekkes gummihettene av og det meste av impellerrestene vil dukke opp i fremre gummihette. Nå er rørinnsatsen løs og kan trekkes ut av veksler for inpeksjon. Er det ikke plass nok til å trekke den ut kan du med fordel lage ei lita luke i front eller bakvegg av motorrom slik at enkel inspeksjon av innsats og veksler er mulig ved senere anledning også. Men så var det spørsmålet da om det er bowmanveksler du har, hvis ikke så kan du ikke følge denne fremgangsmåten helt som jeg har skrevet. Det kan ha røynet på impellerpumpas tetningsringer også ved denne tørrkjøringen så følg med når du starter opp igjen med ny impeller. Det er normalt et sladrehull eller spalte i pumpa som vannet vil dryppe ut fra om tetningsringer er utslitt. Det er en annen tråd for tiden som heter ( Perkins 4.108 49hk under vann) Der er bilde av bowmanveksler så sammenligne med den om du er usikker på hvilke veksler du har. Redigert 22.April.2018 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kaptwilly Svart 24.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2018 Hei Hegra. Er samme veksler som i den tråden du hintet til, men hos meg går eksos røret rett opp mot uttaket på veksleren slik at det er ikke noe plass til å dra av gummihetta. Tror derfor jeg må demontere eksos røret som kommer ut under veksleren så jeg kan få løsnet dette, men litt usikker på om det er en god ide. Sitér dette innlegget Link to post
kaptwilly Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mai.2018 Da var alt gjort. Demonterte eksosbendet som kom ut fra motoren som varmeveksleren er koblet til. Tok ut hele røret av veksleren og rengjorde nøye. Byttet pakkning på eksosbend samt gummi hylsene på begge sider av veksleren. Fikk derfor en mulighet til å inspisere helt ned til impellerpumpen. Fant ikke noen store biter fra selve impelleren, men små fragmenter. Fant en litt større del som satt fast i inngang til impelleren(saltvann siden) som jeg pelte ut. Lukket impellerhuset uten impeller og spylte godt med vann nedover og ut gjennom inntaket i kjølen for å se om det var noe mer som evt datt ned mot rista i inntaket i kjølen. Monterte alt igjen og lader nå batteri for å se at alt er ok. Tok litt tid, men føles deilig å ha gått litt grundig igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.