Jump to content

Vinterkonservering Perkins 4.108, eksos ut av inntaket


kaptwilly

Recommended Posts

Hei.

 

Kjøpt ny båt med en Perkins 4.108 inni som jo sviver og starter som ei klokke. Original fra 1984 ish.

Nå ble den tatt opp for en stund siden, men grunnet sykdom har jeg ikke fått vinterkonservert motor før nå. 

Kjøpte en slik sugekopp fra Maritim butikken som jeg kunne koble vann og frostveske på slik at det ble dratt inn i inntaket under båten.

 

Startet motor og det var helt dødt nedi inntaket, ingen sugekraft eller noe. Regnet med at motoren kanskje måtte få litt varme før den begynte å trekke inn vann noe som så ut som stemte.

Ved ca 50 grader begynte den å "trekke", men den dyttet utover istedenfor å suge innover. Etter litt så kom det røyk ut i tillegg. Slo av motoren så fort jeg kunne og har ikke gjort noe etter det i avvente av flinkere folk enn meg. Føler som jeg har drept motoren og har skikkelig nerver.

 

Spørsmål: Må en ha skikkelig trykk på vannet for at det skal komme inn og få rundt i motoren (den er ferskvannskjølt) og tenker da saltvannsdelen. Og siden det nå kom røyk ut kan det være jeg har ødelagt noe?

.  

Link to post
Guest Avmønstret#

Har samme motoren. Når du løfter båten ut av sjøen så tømmer inntak og impellerpumpa seg, + antagelig litt mer alt ettersom hvordan kjølesystemet ditt er lagt opp. 

 

Så når du skal ha båten ut igjen, eller starte motoren, så må du fylle kjølesystemet med vann. Impellerpumpa "tar ikke" om den bare står og spinner i luft, og impelleren rives i filler ++ hvis du lar den gå for lenge. Kjølevannet kjøler jo også ned eksosen. 

 

Når jeg har satt båten på sjøen så åpner jeg krana på inntaket. Skrur av lokket på sjøvannsfilteret og fyller opp med vann før jeg starter. Da suger hun med en gang. 

---

I stedet for det "muffe" greiene fra maritim så kan du sette slangen fra inntaket i ei bøtte/kanne med frostveske. Så starter du opp og lar henne suge til hun spytter blått ut eksosen. Men pass på, det går kjapt. 

 

Etter du har brukt båten en stund vil du høre forskjell på tørr og våt eksos med en gang.

Link to post
Guest Avmønstret#

Ville la motoren suge selv uansett jeg... litt skeptisk til å sette "ufrivillig" vanntrykk på motoren mtp muligheten for å fylle opp på eksosiden og få vann i retur via eksosen når motoren ikke går og får spytta ut vannet. 

 

Om jeg måtte kjøre større mengder vann gjennom så ville jeg tatt inntaket i ei bøtte og putta slangen i bøtta så kan motoren gå en stund. Så slå av vannslangen og la bøtta gå nesten tom før en hiver på en dunk med frostveske som den får slurpe i seg til slutt. 

--

Er ikke sånne "muffegreier" egentlig for påhengsmotorer? Og hvorfor trenger man å bruke det på innenbords, er vel enklere å få det gjort på innsiden av båten.. noe jeg ikke skjønner her?

Link to post

Tror jeg må ta opp å kikke når jeg bytter impeller for å se om det er noen flere skader. 

Jeg er vant til å ha sjøvannsfilter som jeg fyller med vann og sørger for har vann mens motoren går. Her på denne er det ikke filter og det er så trangt i motorrommet at å komme til der anser jeg som umulig. Forrige eier brukte slik sugekopp så ble anbefalt dette. 

 

Får håper jeg har så flaks at kun impelleren er litt svidd og at det holder å bytte denne. Skal heller se på mulighet for å montere sjøvannsfilter en plass da dette er greit å ha uansett egentlig. 

Link to post

Hvis det ikke lukta svidd gummi er det neppe flere skader, men når du tar ut impellermå du kontrollere den nøye.

Hvis det mangler biter bør du absolutt få disse ut.

Det greieste er sannsynligvis å koble fra der sjøvannet går inn i ekshausten, så bruker du en hagslange til forsiktig å spyle tilbake mot pumpen.

Dette mens impeller og lokk på pumpen er demontert.

 

Når du monterer ny impeller er det lurt å sette den inn med grease slik at den har litt smøring før det kommer vann.

Link to post

Ja, det luktet heldigvis ikke svidd på noe måte så håper ting har gått greit. 

Skal fette den inn litt så den går lett rundt frem til nytt vann kommer opp. Skal også se om det kan ha løsnet noe og regner med de evt. bitene kan ha gått begge veier kanskje? Vil det da være hensiktsmessig med rens av noe i den boksen internt kjølvann og sjøvann møtes (husker ikke navnet i farta på den)?

Link to post

Sjølv om "ferskvatnet" i kjølekretsen i maskina fortsatt kjøler motoren når du starter motor i opplag /på land, så trur eg det tar såpass tid å få 50 grader at eg er skeptisk til korleis eksosslangen tåler den gangtida utan sjøvatn.   Ofte er det litt trangt, og pyton stive slanger, men eg ville tatt ein inspeksjon.  Båter går ned kvart år pga gammel og skadet eksosslange. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Guest Avmønstret#
Sjeldenutpå skrev for 4 timer siden:

 Båter går ned kvart år pga gammel og skadet eksosslange. 

 

Men det forutsetter vel på mange måter at motorinstallasjonen "legger til rette for det", pluss at man ikke lukker sjøvannsinntaket når motoren ikke er i bruk. 

 

Feks har vel relativt mange en installasjon med sjøvannsfiltre over vannlinja. Greit, da fyller en fort opp i båten når motoren går hvis det lekker på eksossiden, men det vil normalt merkes tidsnok. 

--

Men for all del, en kan jo ikke ha lekk eksos. Om jeg var ts ville jeg begynt med å bytte impeller og ta opptelling på biter osv som andre har beskrevet. Så startet motoren og sjekket om alt er ok på eksossiden mens den går. Ser det ok ut så hadde jeg hatt det bak øret ved sjøsetting og hatt det under ekstra oppsyn i starten av sesongen. 

 

 

Link to post
Pinkvin skrev for 10 timer siden:

 

Men det forutsetter vel på mange måter at motorinstallasjonen "legger til rette for det", pluss at man ikke lukker sjøvannsinntaket når motoren ikke er i bruk. 

 

Den der forstod jeg ikke helt. Min båt har eksosutløpet rett I vannnlinja, så en defekt eksosslange senker greit båten uten en dråpe vann fra sjøvannsinntaket. Jeg stenger heller ikke inntaket I utide, men så bruker jeg båten hver dag da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 4 måneder senere...

Da ble impelleren tatt ut og inspisert siden vårpussen har begynt.

Nå vet jeg jo ikke hvilken stand impelleren var i siden jeg tok over båten i høst rett før vinteropplag men den ser iallfall slik ut nå:

IMG_0412.jpg.4263389bf793d48d04ed1ebbc713c99b.jpg

 

Så tror jeg må skru av eksosen fra motoren slik at jeg kan få løsnet slangen til varmeveksleren og spylt igjennom og se om noe kommer ut igjen. 

 

God start på sesongen :-)

Link to post

Det er ofte bowmanveksler på perkins. Da er det enkelt. Av med gummihettene i begge ender. Du mister noe kjølevæske når den største klemma i hver ende tas av så det svarer seg å tappe noe av væska først. Når de nest største klemmene løsnes trekkes gummihettene av og det meste av impellerrestene vil dukke opp i fremre gummihette. Nå er rørinnsatsen løs og kan trekkes ut av veksler for inpeksjon. Er det ikke plass nok til å trekke den ut kan du med fordel lage ei lita luke i front eller bakvegg av motorrom slik at enkel inspeksjon av innsats og veksler er mulig ved senere anledning også.                                     Men så var det spørsmålet da om det er bowmanveksler du har, hvis ikke så kan du ikke følge denne fremgangsmåten helt som jeg har skrevet.                                                           Det kan ha røynet på impellerpumpas tetningsringer også ved denne tørrkjøringen så følg med når du starter opp igjen med ny impeller. Det er normalt et sladrehull eller spalte i pumpa som vannet vil dryppe ut fra om tetningsringer er utslitt.                        Det er en annen tråd for tiden som heter  ( Perkins 4.108 49hk under vann) Der er bilde av bowmanveksler så sammenligne med den om du er usikker på hvilke veksler du har.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Hei Hegra. Er samme veksler som i den tråden du hintet til, men hos meg går eksos røret rett opp mot uttaket på veksleren slik at det er ikke noe plass til å dra av gummihetta. 

 

Tror derfor jeg må demontere eksos røret som kommer ut under veksleren så jeg kan få løsnet dette, men litt usikker på om det er en god ide.

 

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Da var alt gjort. 

 

Demonterte eksosbendet som kom ut fra motoren som varmeveksleren er koblet til. Tok ut hele røret av veksleren og rengjorde nøye. 

Byttet pakkning på eksosbend samt gummi hylsene på begge sider av veksleren. 

 

Fikk derfor en mulighet til å inspisere helt ned til impellerpumpen. Fant ikke noen store biter fra selve impelleren, men små fragmenter. Fant en litt større del som satt fast i inngang til impelleren(saltvann siden) som jeg pelte ut. Lukket impellerhuset uten impeller og spylte godt med vann nedover og ut gjennom inntaket i kjølen for å se om det var noe mer som evt datt ned mot rista i inntaket i kjølen. 

 

Monterte alt igjen og lader nå batteri for å se at alt er ok. 

 

Tok litt tid, men føles deilig å ha gått litt grundig igjennom. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...