MoldeSkipper Startet 19.Desember.2017 Del på Facebook Startet 19.Desember.2017 Jeg har en Hanto 24" plastsnekke, som er mitt andre hjem i vår-, sommer-, og høstsesongen. Den tåler forøvrig litt dårlig bølger, og jeg lurer på om noen har et råd til hva som kan gjøres utover å legge ballast i skroget? Går det an å påmontere noe på kjølen som gjør den mer bølgebestandig også for bølger fra sidene? Sitér dette innlegget Hjemmehavn: Fornebu Marina Link to post
Lars H. Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 (redigert) Dette er typisk for en snekke, jeg har en Saga 27 selv. Men jeg er uenig i hvordan du beskriver bevegelsen. Jeg vil heller si at en snekke tåler bølger fra siden godt, den stritter ikke imot, men følger sjøene. Så klart, - det hadde vært mer behagelig om en slapp disse bevegelsene. Jeg gjorde et forsøk med å legge 50 - 75kg bly ut i sidene i vannlinjenivå, men det hadde null effekt bortsett fra når vi ligger i ro og en hekksjøgeneral sender bølger inn der vi ligger fortøyd. Da stopper rullingen raskere enn før jeg la i ballasten. Redigert 19.Desember.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Akkurat hva vi har gjort siden siste istid. Treghetsmoment. Vi pleide å legge mellom 100- og 200 kg ut på hver side. Er bølgene store, hjelper ikke det heller. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Slingrekjøler kan påmonteres på sidene litt aktenom tvers. Problemet er at de ofte kommer i veien for stropper når båten skal løftes. Effekten er også variabel. Slike skrog slingrer mye i sidesjø og det er begrenset hva man kan gjøre med det, desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 (redigert) Det eneste som virkelig hjelper, er vel å ha mast og et lite seil, slik at når det er litt vind blir båten holdt mer i ro av masten. Kan i nødsfall brukes til sakte fremdrift, og "tøymotor" er da også en grei reservemotor... Men det er mye styr å sette slikt på en snekke hvis det ikke er opplegg for det fra før. Redigert 19.Desember.2017 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Lars H. Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 (redigert) For å sette litt på spissen om det jeg skrev ovenfor: Jeg vil heller si at en snekke tåler bølger fra siden godt, den stritter ikke imot, men følger sjøene. Hvilken av båt A eller B hadde du foretrukket å være ombord i? Redigert 19.Desember.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kyrholmen Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Min oppfatning er at Hanto 24 er en av de mer stabile snekkene i sidesjø. Sammenlignet med Marex 24 suncab, Joda24 og Nidelv 24 er Hanto vinneren ut i fra min selvopplevde erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Ville nok vært i båt b. Flink til og tegne du lars?? Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
Fjordgubbe Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Lars H. skrev for 3 timer siden: For å sette litt på spissen om det jeg skrev ovenfor: Jeg vil heller si at en snekke tåler bølger fra siden godt, den stritter ikke imot, men følger sjøene. Hvilken av båt A eller B hadde du foretrukket å være ombord i? Ja dette illustrerer problemet godt, ein får ikkje i pose og sekk her heller. Men ballast ut i skutesida og slingrekjøl hjelper opplagt. Det første på grunn av større tregheitsmoment, det andre hydrodynamisk. Men det gjeld å finne ein balanse. Helst Ikkje for mykje. Storleiken på bølgene er sjølvsagt heilt avgjerande. Skal dette gjerast skikkeleg er det best med litt ekspertise og ikkje berre på slump. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Det eneste som faktisk hjelper, er å kjøpe større båt. Båten er liten og lett og blir lett hivd hit og dit i bølgene. Å montere mer ballast, slingrekjøler, stabilisatortanker, etc.. har veldig liten effekt på en slik båt. Slik er det med båter i denne størrelsen. Ja, det er forskjell fra båt til båt i denne størrelsen også, men det er lite som hjelper den til å bli noe særlig bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Klart det hjelper, om enn i mindre grad. Ikkje berre berre å kjøpe større (og dyrare) båt heller. Sitér dette innlegget Link to post
Jernklumpen Svart 19.Desember.2017 Del på Facebook Svart 19.Desember.2017 Når jeg gikk fra 3500 kg båt til 13000 kg båt , og nesten samme bredde. Da merket jeg stor forskjell i bevegelse fra sidesjø. Hvis det kommer bølger fra hekksjøgeneral når vi ligger fortøyd, så gynger denne 1,5 gang . I stor sjø merker man også stor forskjell på tregheten pga tyngden. Sitér dette innlegget Båt er livet. ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin.. Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann Link to post
bellen Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Ja, så klart det hjelper, men jeg tviler på at det hjelper så mye at det blir noe spesielt merkbar effekt. Du får ikke en båt på 24 fot til å oppføre seg som en på over 30 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Om det er til stilleligge - så må vel paravaner være til stor hjelp? Får jo kjøpt slike som ser ut som en serie trafikkoner på en tråd som kan henges over ripa. Enkelt å lage til også. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Mulig jeg hadde hatt samme problemet hvis det ikke fra produsentens side hadde vært montert en 1600 kg jernklump under båten, snaue 50% av totalvekta. Tror han var ganske forutseende, for slike problemer som nevnt her har jeg knapt merket. Ja, mulig den pinnen han monterte opp i været bidrar også, hva vet jeg? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
ivar Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 tror nok den pinnen bidrar ikke så rent lite- en seilbåt uten mast skal visst oppføre seg temmelig ekkelt..! Men mye kjølvekt så vil båten fortsatt slingre litt i bølgene, men kjølen vil ha mye rettende moment som gjør at den blir brå i bevegelsene. Ballast ut i sidene som Lars og Hulda nevner lenger opp gir roligere bevegelser Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Shore Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Nå skal ikke jeg påberope meg mye erfaring, har kun hatt båten siden mai i år, men må si jeg imponeres av hvor godt den oppfører seg. Vet ikke om bredden 3.20 i forhold til lengde 8 m. har noe med saken og gjøre, mulig spissgatter også bidrar. Så forøvrig en fin tabell her på forumet over hvilke båter som ga minst ubehag i dårlig vær, gamle Colin Archer lå meget langt fremme på positiv side, generelt var vel langkjølede båter suverent best. Mulig den tabellen bare tok for seg seilbåter. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
ivar Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 langkjølt gir jo roligere og mer forutsigbare bevegelser , det har nok mye å si Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fjordgubbe Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 ivar skrev 1 time siden: tror nok den pinnen bidrar ikke så rent lite- en seilbåt uten mast skal visst oppføre seg temmelig ekkelt..! Men mye kjølvekt så vil båten fortsatt slingre litt i bølgene, men kjølen vil ha mye rettende moment som gjør at den blir brå i bevegelsene. Ballast ut i sidene som Lars og Hulda nevner lenger opp gir roligere bevegelser Heilt rett! Og i ein segelbåt utan segel ver eg sjøsjuk. Ekkelt som du seier. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Hadde en Sandvik 28 med rigg, som rulla som besatt i sidesjø. Med seil oppe som motorseiler gikk hun som et tog i sjøen. Natt og dag. Hvilket som helst seil vil gi en ny båt ifht rulling. Vi gikk ofte alene med seilere på åpne strekk med unger og bikkje etter at snekke og carabinfolket hadde trukket til land. Tipper en mesanmast vil hjelpe mye. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 Smi til ein halvanna ganger fire bjelke på høgkant under kjølen. Kle den med folie og plastre dei 3 sidene som er ned og ut. Napp utav treverket. Fyll med betong. Stropp den oppunder og støp den fast. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Worry II Svart 20.Desember.2017 Del på Facebook Svart 20.Desember.2017 (redigert) Steglister, også kalt stegtrinn, ville kanskje hatt en god virkning. Jeg hadde dette ettermontert på en Marex 77. Den var merkbart mere stabil enn 280 Holiday uten disse. Se bildet i denne tråden: Redigert 20.Desember.2017 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 Eneste måte å stabilisere ei snekke på er å få båten på land.Bruk den som campingvogn. God Jul Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Mizar Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 På land ligger nok en flatbunnet båt bedre. Snekker ligger best på vannet. Og God jul ja... Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Fjordgubbe Svart 23.Desember.2017 Del på Facebook Svart 23.Desember.2017 Tante Anna skrev for 4 timer siden: Eneste måte å stabilisere ei snekke på er å få båten på land.Bruk den som campingvogn. God Jul Nisse! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.