Jump to content

Hvordan stabilisere vuggete Hanto 24" plastsnekke?

MoldeSkipper

Recommended Posts

Jeg har en Hanto 24" plastsnekke, som er mitt andre hjem i vår-, sommer-, og høstsesongen. Den tåler forøvrig litt dårlig bølger, og jeg lurer på om noen har et råd til hva som kan gjøres utover å legge ballast i skroget? Går det an å påmontere noe på kjølen som gjør den mer bølgebestandig også for bølger fra sidene?

Hjemmehavn: Fornebu Marina

Dette er typisk for en snekke, jeg har en Saga 27 selv. Men jeg er uenig i hvordan du beskriver bevegelsen. Jeg vil heller si at en snekke tåler bølger fra siden godt, den stritter ikke imot, men følger sjøene. Så klart, - det hadde vært mer behagelig om en slapp disse bevegelsene. Jeg gjorde et forsøk med å legge 50 - 75kg bly ut i sidene i vannlinjenivå, men det hadde null effekt bortsett fra når vi ligger i ro og en hekksjøgeneral sender bølger inn der vi ligger fortøyd. Da stopper rullingen raskere enn før jeg la i ballasten.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det eneste som virkelig hjelper, er vel å ha mast og et lite seil, slik at når det er litt vind blir båten holdt mer i ro av masten. Kan i nødsfall brukes til sakte fremdrift, og "tøymotor" er da også en grei reservemotor... Men det er mye styr å sette slikt på en snekke hvis det ikke er opplegg for det fra før.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

For å sette litt på spissen om det jeg skrev ovenfor:

Jeg vil heller si at en snekke tåler bølger fra siden godt, den stritter ikke imot, men følger sjøene.

Hvilken av båt A eller B hadde du foretrukket å være ombord i?

slingre.jpg.a4406912fce2c601ac57a0c1e620debc.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 3 timer siden:

For å sette litt på spissen om det jeg skrev ovenfor:

Jeg vil heller si at en snekke tåler bølger fra siden godt, den stritter ikke imot, men følger sjøene.

Hvilken av båt A eller B hadde du foretrukket å være ombord i?

slingre.jpg.a4406912fce2c601ac57a0c1e620debc.jpg

Ja dette illustrerer problemet godt, ein får ikkje i pose og sekk her heller.  

Men ballast ut i skutesida og slingrekjøl hjelper opplagt. Det første på grunn av større tregheitsmoment, det andre hydrodynamisk. Men det gjeld å finne ein balanse. Helst Ikkje for mykje. Storleiken på bølgene er sjølvsagt heilt avgjerande. Skal dette gjerast skikkeleg er det best med litt ekspertise og ikkje berre på slump.

Det eneste som faktisk hjelper, er å kjøpe større båt. Båten er liten og lett og blir lett hivd hit og dit i bølgene. Å montere mer ballast, slingrekjøler, stabilisatortanker, etc.. har veldig liten effekt på en slik båt. Slik er det med båter i denne størrelsen. Ja, det er forskjell fra båt til båt i denne størrelsen også, men det er lite som hjelper den til å bli noe særlig bedre.

Når jeg gikk fra 3500 kg båt til 13000 kg båt , og nesten samme bredde. Da merket jeg stor forskjell i bevegelse fra sidesjø.  Hvis det kommer bølger fra hekksjøgeneral når vi ligger fortøyd, så gynger denne 1,5 gang . I stor sjø merker man også stor forskjell på tregheten pga tyngden. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Mulig jeg hadde hatt samme problemet hvis det ikke fra produsentens side hadde vært montert en 1600 kg jernklump under båten, snaue 50% av totalvekta. Tror han var ganske forutseende,  for slike problemer som nevnt her har jeg knapt merket. Ja, mulig den pinnen han monterte opp i været bidrar også, hva vet jeg?  :giggle:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

tror nok den pinnen bidrar ikke så rent lite-  en seilbåt uten mast skal visst oppføre seg temmelig ekkelt..!   

Men mye kjølvekt så vil båten fortsatt slingre litt i bølgene, men kjølen vil ha mye rettende moment som gjør at den blir brå i bevegelsene. 

Ballast ut i sidene som Lars og Hulda nevner lenger opp gir roligere bevegelser

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Nå skal ikke jeg påberope meg mye erfaring, har kun hatt båten siden mai i år,  men må si jeg imponeres av hvor godt den oppfører seg. Vet ikke om bredden 3.20 i forhold til lengde 8 m. har noe med saken og gjøre, mulig spissgatter også bidrar.

Så forøvrig en fin tabell her på forumet over hvilke båter som ga minst ubehag i dårlig vær,  gamle Colin Archer lå meget langt fremme på positiv side, generelt var vel langkjølede båter suverent best. Mulig den tabellen bare tok for seg seilbåter. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

ivar skrev 1 time siden:

tror nok den pinnen bidrar ikke så rent lite-  en seilbåt uten mast skal visst oppføre seg temmelig ekkelt..!   

Men mye kjølvekt så vil båten fortsatt slingre litt i bølgene, men kjølen vil ha mye rettende moment som gjør at den blir brå i bevegelsene. 

Ballast ut i sidene som Lars og Hulda nevner lenger opp gir roligere bevegelser

Heilt rett! Og i ein segelbåt utan segel ver eg sjøsjuk. Ekkelt som du seier.

Guest Avmønstret#

Hadde en Sandvik 28 med rigg, som rulla som besatt i sidesjø. Med seil oppe som motorseiler gikk hun som et tog i sjøen. Natt og dag. Hvilket som helst seil vil gi en ny båt ifht rulling. Vi gikk ofte alene med seilere på åpne strekk med unger og bikkje etter at snekke og carabinfolket hadde trukket til land. Tipper en mesanmast vil hjelpe mye. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...