Jump to content

Sleipner baugpropell kontrollpanel starter av seg selv

alidal

Recommended Posts

alidal skrev for 15 timer siden:

... touchpanelet fra Sleipner som starter opp av seg selv og er klar til bruk etter en liten stund uten at jeg har hatt fingrene borti det...

Noen som har hatt samme problem? 

Har opplevd samme problem med lignende touchpanel fra Sleipner. Baugpropellen startet helt ukontrollert. Heldigvis fikk jeg slått av hovedstrømmen til baugpropellen før skader oppstod. Fuktighet i panelet (på fly) hadde forårsaket kortslutningen. 

• 1 måned senere...
  • 5 år senere...

Hei, da var det min tur til å oppleve dette problemet...

Dersom jeg trykker på "off" knappen så er det grønne lyset borte i noen minutter før det kommer på igjen av seg selv. Altså at tidsuret fungerer "omvendt" av det som er normalt.

Ellers fungerer alt som det skal...

Er det grunn til å tro at det er selve panelet som må byttes?

Dersom panelet alltid står påslått, er det et problem? Vil det tappe mye strøm fra batteriet?

Det er mulig å åpne disse (det er mulig å ta ut bunnen) og gjøre rent for irr og ulumskheter som kan forårsake kortslutning. Greia er at loddepunktene for der styrestrømkabel kommer inn på kortet står veldig nære hverandre. Det er derfor lett at litt fukt/irr skaper en liten kortslutning. Jeg har «reparert» flere slike paneler med elektronikkspray og tannbørste.

Under ser du noen bilder jeg har tatt da jeg holdt på med dette.

På bilde 2 ser du loddepunktene nederst på kretskortet og på bildet kan man også se litt irr som forårsaker kortslutning. 

IMG_0034.jpeg.e895404022679f0223404e09a535b543.jpeg

IMG_0035.jpeg.8441389619847dd2ae8a4e3a51477341.jpeg

IMG_0037.jpeg.6bd66e282f049f020fa926b5422dfac3.jpeg

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...