MR Swe Startet 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 20.Desember.2017 Hei, Tenkte bytte utsende på tre/kork intrumentpanelet mitt. Tenkte karbonfiber film skulle gjøre det litt mer modernt. Noen som har kjøpt film som de kan rekommendere? Ser biltema har billigt men viktigast er at det er lett og jobbe med og blir fint Sitér dette innlegget Link to post
tomjo7 Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Ta en titt på hydrodipping,det blir knallbra,har gjort det på mine paneler Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Jeg kjenner ikke til Biltema sin folie, men ofte har slik folie (tykkere kvaliteter som carbonfolien bl.a) kanaler i limstoffet, som gjør at luften evakuerer og du slipper irriterende luftbobler. Folie som dette markedsføres med forskjellig navn, avhengig av produsent. Bubble free, easy apply., comply, m.m. Har du mulighet til å kjenne på bakpapiret med neglen (den siden som ligger mot limet) vil du høre det "synger litt" når du drar neglen nedover, enkelte har også synlige mikrokanaler. Er papiret helt glatt vil limet være mer aggressivt og etterlate bobler . Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
000 Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Biltema er iallefall umulig å få bort luftbobler Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Da har den nok ikke slike hjelpemidler som disse kanalene. Hør med en skiltprodusent eller et firma som driver med "car wrapping" helfoliering av biler. Kanskje du får kjøpt slik av de. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
tomfro Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Tegn panelet ditt i feks google sketchup, send filen til en som jobber med foliering. De printer markeringene for instrumenter, skrift for brytere ol for det du ønsker . Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Styr unna folien fra biltema. Den har ikke porer for å slippe ut luften. Jeg har brukt folie fra 3M til diverse detaljer på bil. Ta en tur innom hos noen som driver med bilreklame. Der får du kjøpt rester til grei pris. Ville gått for en matt type så du unngår gjenskinn. Spør etter 3M 1080 folie eller tilsvarende. Hårtørker eller varmluftpistol er nødvendig om du må strekke mye i folien. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 20.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2017 Jeg prøvde filmen til biltema på en skjærgårdsjeep. Den tålte ikke solen, trakk seg sammen og ble sprø. Så finn noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyF Svart 21.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2017 Brukte folie fra Rumag på min gamle Nidelv 300 Sport, det ble veldig fint. http://www.rumag.com/ Sitér dette innlegget Bayliner 275 Ciera / Nidelv 300 Sport / Galeon 330 Fly / Princess P40 / Seaco 1030 Bayliner 3988 Link to post
Shore Svart 21.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2017 Rumag produserer ikke folie, men de kan i likhet med de fleste skilt/folieprodusenter i Norge, skjære ut folie som passer de detaljene man skal dekorere hvis de får tilsendt mål for dette. De fleste skilt og foliebedrifter som selger folie til bil og båt-foliering f.eks carbonfolie (etterligning selvsagt) bruker folie fra kjente leverandører/produsenter i utlandet og disse er nærmest identiske i struktur og oppbygging, men skiller seg noe mht. limstoffet og kanalene i disse. Slik folie kan hete Avery, 3M, Oracal/Orafoil, Hexis, MacTac m.fl. Felles for alle disse er at de har folie i alle mulige kvaliteter fra noen få kroner kvm. til flere hundre kr. avhengig av bruksområde og krav til varighet. De fleste folier som blir levert til helfoliering av biler, slik som f.eks matt svart og carbonetterligning og har produsentnavn som nevnt over, er gode kvaliteter som tåler UV påvirkning og er fine også til utendørs bruk. De kan allikevel ikke påregnes å ha evig liv, heller ikke erstatte lakk eller gelcoat fullt ut. Det kan virke som Biltemas folie ikke innehar kvaliteten som disse andre har, den er antagelig ikke UV stabil og tilhører segmentet billigfolier beregnet på kort varighet innendørs. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Fjordgubbe Svart 21.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2017 Som nemnt over finnest det andre leverandører enn Biltema, berre litt dyrare, men med betre kvalitet. Når ein legg mykje arbeid i eit prosjekt, som her, er materialkostnaden ofte den minste. Velg difor kvalitet. Ville halde meg unna Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Dr Nelson Svart 21.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2017 Oracal og Avery er de jeg liker aller best. 3M, not so much. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 22.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2017 Ei motesak? Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 22.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2017 Er nok knapt en motesak det Dr Nelson vil frem til, all den tid assortementet, med få unntak, er tilnærmet likt hos de forskjelleige aktørene. Går nok heller på monteringsvennligheten hos de respektive folier, noe som nok kan oppleves forskjellig. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Fjordgubbe Svart 22.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2017 Tenkte meir karbonfiberfilm kontra tre. Men ser klart det er mykje enklare med denne filmen. So då så. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.