Jump to content

Karbonfiberfilm på instrumentpanel

MR Swe

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke til Biltema sin folie,  men ofte har slik folie (tykkere kvaliteter som carbonfolien bl.a) kanaler i limstoffet, som gjør at luften evakuerer og du slipper irriterende luftbobler.

Folie som dette markedsføres med forskjellig navn, avhengig av  produsent. Bubble  free, easy  apply., comply, m.m.  Har du mulighet til å kjenne på bakpapiret med neglen (den siden som ligger mot limet) vil du høre det  "synger litt" når du drar neglen nedover, enkelte har også synlige mikrokanaler. Er papiret helt glatt vil limet være mer aggressivt og etterlate bobler .

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Styr unna folien fra biltema. Den har ikke porer for å slippe ut luften. Jeg har brukt folie fra 3M til diverse detaljer på bil. Ta en tur innom hos noen som driver med bilreklame. Der får du kjøpt rester til grei pris. Ville gått for en matt type så du unngår gjenskinn. Spør etter 3M 1080 folie eller tilsvarende. Hårtørker eller varmluftpistol er nødvendig om du må strekke mye i folien.

Rumag produserer ikke folie,  men de kan i likhet med de fleste skilt/folieprodusenter i Norge, skjære ut folie som passer de detaljene man skal dekorere hvis de får tilsendt mål for dette.

De fleste skilt og foliebedrifter som selger folie til bil og båt-foliering f.eks carbonfolie (etterligning selvsagt) bruker folie fra kjente leverandører/produsenter i utlandet og disse er nærmest identiske i struktur og oppbygging, men skiller seg noe mht. limstoffet og kanalene i disse.

Slik folie kan hete Avery, 3M, Oracal/Orafoil, Hexis, MacTac m.fl.  Felles for alle disse er at de har folie i alle mulige kvaliteter fra noen få kroner kvm. til flere hundre kr. avhengig av bruksområde og krav til varighet.

De fleste folier som blir levert til helfoliering av biler, slik som f.eks matt svart og carbonetterligning og har produsentnavn som nevnt over, er gode kvaliteter som tåler UV påvirkning og er fine også til utendørs bruk. De kan allikevel ikke påregnes å ha evig liv, heller ikke erstatte lakk eller gelcoat fullt ut. Det kan virke som Biltemas folie ikke innehar kvaliteten som disse andre har,  den er antagelig ikke UV stabil og tilhører segmentet billigfolier beregnet på kort varighet innendørs. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...