Jump to content

Bolter til topp - GM V8 6,5 L Diesel


Goddis77

Recommended Posts

Det skal stå i verkstedboka om de må skiftes eller ikke (du har vel "bibelen" eller.....). Der er to typer toppbolter, noen som kan brukes mange ganger og noen som strekkes når de teites men moment/grader. Sistnevnte SKAL byttes hver gang. Du ser ikke forskjell på bolttypene uten å vite hva du skal se etter men det står også i boka.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det skal stå i verkstedboka om de må skiftes eller ikke (du har vel "bibelen" eller.....). Der er to typer toppbolter, noen som kan brukes mange ganger og noen som strekkes når de teites men moment/grader. Sistnevnte SKAL byttes hver gang. Du ser ikke forskjell på bolttypene uten å vite hva du skal se etter men det står også i boka.

<{POST_SNAPBACK}>

OK, men over er ikke helt korrekt. 1982 og 1983 leveres oppdaterte bolter som ikke skal skiftes. Men disse motorene kan også ha den andre typen bolter. Korrekte bolter har et merke (-) slått inn i bolthodet. Nyere motorer skal ha "gjenbruksbolter", etter det jeg kan lese meg til. Det minste tvil, bytt bolter. Hulda byttet bolter under selve overhalingen. Toppene måte av en gang til, og da ble boltene beholdt.

 

Alle bolter strekkes, uansett. Prosedyren sier at boltene skal trekkes til moment og deretter grader. I tilegg er viktig: Ved demontering skal alle bolter løsnes 1/4 tørn i samme sekvens som boltene skal strammes. Denne 1/4 tørn skal gjøres i nevnte rekkefølge inntil boltene kan skrus for hånd.

 

Boltene skal, som f.eks. støtstengene, settes i pappskiver i samme posisjon som montert, slik at de kommer tilbake i samme hullet.

 

Hvis man er i den minste tvil, bytt bolter. Av spørsmålet kan jeg lese at man ikke har rep.boken. Det er en del triks som blir nevnt vedr. overhaling. Jeg ville ikke gjort en slik jobb uten "BOKA". Eksempel på bok er "Haynes" ISBN 1 56392 188 X. Boken fås kjøpt hos Amerikanske Bildeler, AArnes Auto og de andre AmCar-gutta i Østfold. Der får du også priser på boltsett.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg både manual og repair & troubleshooting guide bok som jeg fikk fra statene, men det er ikke jeg som gjør jobben.

De har begge bøkene, men de skrudde av alt FØR de begynte å lese. Det er derfor jeg tror at jeg kommer til å bytte dem.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg både manual og repair & troubleshooting guide bok som jeg fikk fra statene, men det er ikke jeg som gjør jobben.

De har begge bøkene, men de skrudde av alt FØR de begynte å lese. Det er derfor jeg tror at jeg kommer til å bytte dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg anbefaler på det sterkeste at boltene blir skiftet så lenge prosedyren ikke er fulgt under demontering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...