Jump to content

Bolter til topp - GM V8 6,5 L Diesel


Goddis77

Recommended Posts

Det skal stå i verkstedboka om de må skiftes eller ikke (du har vel "bibelen" eller.....). Der er to typer toppbolter, noen som kan brukes mange ganger og noen som strekkes når de teites men moment/grader. Sistnevnte SKAL byttes hver gang. Du ser ikke forskjell på bolttypene uten å vite hva du skal se etter men det står også i boka.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
  SveinHa skrev:

Det skal stå i verkstedboka om de må skiftes eller ikke (du har vel "bibelen" eller.....). Der er to typer toppbolter, noen som kan brukes mange ganger og noen som strekkes når de teites men moment/grader. Sistnevnte SKAL byttes hver gang. Du ser ikke forskjell på bolttypene uten å vite hva du skal se etter men det står også i boka.

<{POST_SNAPBACK}>

OK, men over er ikke helt korrekt. 1982 og 1983 leveres oppdaterte bolter som ikke skal skiftes. Men disse motorene kan også ha den andre typen bolter. Korrekte bolter har et merke (-) slått inn i bolthodet. Nyere motorer skal ha "gjenbruksbolter", etter det jeg kan lese meg til. Det minste tvil, bytt bolter. Hulda byttet bolter under selve overhalingen. Toppene måte av en gang til, og da ble boltene beholdt.

 

Alle bolter strekkes, uansett. Prosedyren sier at boltene skal trekkes til moment og deretter grader. I tilegg er viktig: Ved demontering skal alle bolter løsnes 1/4 tørn i samme sekvens som boltene skal strammes. Denne 1/4 tørn skal gjøres i nevnte rekkefølge inntil boltene kan skrus for hånd.

 

Boltene skal, som f.eks. støtstengene, settes i pappskiver i samme posisjon som montert, slik at de kommer tilbake i samme hullet.

 

Hvis man er i den minste tvil, bytt bolter. Av spørsmålet kan jeg lese at man ikke har rep.boken. Det er en del triks som blir nevnt vedr. overhaling. Jeg ville ikke gjort en slik jobb uten "BOKA". Eksempel på bok er "Haynes" ISBN 1 56392 188 X. Boken fås kjøpt hos Amerikanske Bildeler, AArnes Auto og de andre AmCar-gutta i Østfold. Der får du også priser på boltsett.

Link to post

Har selv lært at dersom boltene skal først trekkes til med moment og deretter i grader er det utvilsomt strekk bolter og skal skiftes hver gang.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Nå har jeg både manual og repair & troubleshooting guide bok som jeg fikk fra statene, men det er ikke jeg som gjør jobben.

De har begge bøkene, men de skrudde av alt FØR de begynte å lese. Det er derfor jeg tror at jeg kommer til å bytte dem.

Link to post
  outbreak skrev:

Nå har jeg både manual og repair & troubleshooting guide bok som jeg fikk fra statene, men det er ikke jeg som gjør jobben.

De har begge bøkene, men de skrudde av alt FØR de begynte å lese. Det er derfor jeg tror at jeg kommer til å bytte dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg anbefaler på det sterkeste at boltene blir skiftet så lenge prosedyren ikke er fulgt under demontering.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...