Goddis77 Startet 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Startet 18.Juli.2005 Holder på med overhaling av motoren, og lurer i den forbindelese på om boltene til toppene må byttes, eller ikke? Og hva en må forvente å betale for disse boltene (34 stk totalt)? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Husk å oppgi type ved spørsmål om motor. (Om topplokksbolter skal byttes er avhengig av motortype) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 18.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Dette er en GM V8 6,5 L Diesel motor Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Jeg har aldri hørt om noen som har røket. Men hvis du ikke kjenner alder og antall tiltrekkinger på boltene bør de nok byttes. Botene har en "fjæringsfunksjon" som kan bli dårligere med tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 18.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2005 Boltene er fra '97, og ble tatt av ifm med inspeksjon av toppene. Ingen skader med andre ord. Men hvis disse ikke er så dyre, så er det vel lurest å bruke nytt antar jeg. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 19.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2005 Det skal stå i verkstedboka om de må skiftes eller ikke (du har vel "bibelen" eller.....). Der er to typer toppbolter, noen som kan brukes mange ganger og noen som strekkes når de teites men moment/grader. Sistnevnte SKAL byttes hver gang. Du ser ikke forskjell på bolttypene uten å vite hva du skal se etter men det står også i boka. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Hulda Svart 19.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2005 Det skal stå i verkstedboka om de må skiftes eller ikke (du har vel "bibelen" eller.....). Der er to typer toppbolter, noen som kan brukes mange ganger og noen som strekkes når de teites men moment/grader. Sistnevnte SKAL byttes hver gang. Du ser ikke forskjell på bolttypene uten å vite hva du skal se etter men det står også i boka. <{POST_SNAPBACK}> OK, men over er ikke helt korrekt. 1982 og 1983 leveres oppdaterte bolter som ikke skal skiftes. Men disse motorene kan også ha den andre typen bolter. Korrekte bolter har et merke (-) slått inn i bolthodet. Nyere motorer skal ha "gjenbruksbolter", etter det jeg kan lese meg til. Det minste tvil, bytt bolter. Hulda byttet bolter under selve overhalingen. Toppene måte av en gang til, og da ble boltene beholdt. Alle bolter strekkes, uansett. Prosedyren sier at boltene skal trekkes til moment og deretter grader. I tilegg er viktig: Ved demontering skal alle bolter løsnes 1/4 tørn i samme sekvens som boltene skal strammes. Denne 1/4 tørn skal gjøres i nevnte rekkefølge inntil boltene kan skrus for hånd. Boltene skal, som f.eks. støtstengene, settes i pappskiver i samme posisjon som montert, slik at de kommer tilbake i samme hullet. Hvis man er i den minste tvil, bytt bolter. Av spørsmålet kan jeg lese at man ikke har rep.boken. Det er en del triks som blir nevnt vedr. overhaling. Jeg ville ikke gjort en slik jobb uten "BOKA". Eksempel på bok er "Haynes" ISBN 1 56392 188 X. Boken fås kjøpt hos Amerikanske Bildeler, AArnes Auto og de andre AmCar-gutta i Østfold. Der får du også priser på boltsett. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2005 Har selv lært at dersom boltene skal først trekkes til med moment og deretter i grader er det utvilsomt strekk bolter og skal skiftes hver gang. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
colabrus Svart 19.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2005 Det står i Haynes boka at boltene skal rengjøres og settes inn med Teflon spray før de monteres igjen. Dette har jeg gjort, og det ser ut til å funke bra. Dette gjelder GM 6,5 Colabrus Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 19.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2005 Nå har jeg både manual og repair & troubleshooting guide bok som jeg fikk fra statene, men det er ikke jeg som gjør jobben. De har begge bøkene, men de skrudde av alt FØR de begynte å lese. Det er derfor jeg tror at jeg kommer til å bytte dem. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2005 Nå har jeg både manual og repair & troubleshooting guide bok som jeg fikk fra statene, men det er ikke jeg som gjør jobben. De har begge bøkene, men de skrudde av alt FØR de begynte å lese. Det er derfor jeg tror at jeg kommer til å bytte dem. <{POST_SNAPBACK}> Jeg anbefaler på det sterkeste at boltene blir skiftet så lenge prosedyren ikke er fulgt under demontering. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 19.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2005 Fått pris på 2 sett a 17 bolter i hver. 980kr. Mye penger for noen bolter, men kjøper de likevel. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 19.Juli.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2005 Der absolutt ikke rette plassen å prøve å spare penger. Trust me. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Goddis77 Svart 19.Juli.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2005 Måtte nesten le litt når jeg fikk bunn pakningssettet idag. Var bare 2 pakninger der. Hvorfor ikke bare putte alt i en pakke??? Penger selvfølgelig Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.