Jump to content

Tips til plassering av 4G/ICE antenner, eventuelle forstyrrelser på radar? Festeanordninger?

Larss1

Recommended Posts

Hei

Skal gå til innkjøp av 4G/ICE antenne, valget falt på 2 stk Poynting OMNI- A0291.

Har 2 mulige plasseringer:

Plassering 1: Enklest montering, slipper å flytte VHF antennen. Dårlig dekning pga targabøylen (glassfiber)? Trenger da 2 stk innfestninger mot targabøylen (finner ingen rimelige innfestninger, noen tips?)

5a3cc59ac52ad_Plassering1.jpg.2efba26058951afb8b948271785b1246.jpg

Plassering 2: Må flytte VHF. Bedre dekning da de er montert høyere og mindre hindringer? Kan denne plasseringen påvirke radaren? Trenger 1 stk innfestning mot targabøylen for VHF og 2 stk føtter til 4G/ICE- antennen

5a3cc6086651e_Plassering2.jpg.df2f4e1b1d12bd175e4c28d261838b50.jpg

• 3 måneder senere...
Larss1 skrev On ‎22‎.‎12‎.‎2017 at 9.47:

Hei

Skal gå til innkjøp av 4G/ICE antenne, valget falt på 2 stk Poynting OMNI- A0291.

Hur kobler du sammen de 2 antennene ?

....min Icerouter har bare 1 utgang til ekstern antenne

ettersom jeg mest seiler i Danmark/Sverige og Icenet bare kjører 450-nettet der, har jeg en gammel mobilantenn, sånn ca like lang som en VHF-antenn 90-100cm

S/Y Gunga Din

Med fare for å kuppe en tråd, jeg kjøpte ICE router på kampanje nå men synes dekningen er helt hysterisk dårlig. Trodde dette skulle være mye bedre nå. Har lurt litt på om jeg skal montere antenne slik som foreslått over men kanskje det er like greit å returnere hele dritten og heller kjøpe vanlig 4G fra Chess eller noe andre. En god router i båten med skapelige antenner burde gi mye bedre resultater enn dette opplegget. Eneste grunnen til å kjøre ICE er vel for å få god dekning langt til sjøs? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Antennekontakten merket H benyttes dersom en har en enkel ekstern antenne, ikke en MIMO sak bestående av to antenner. Om en da skal la den originale antennen i det andre hullet bli stående eller ikke, har vært diskutert opp ad stolper og ned ad stolper, og uten klare svar fra ICE. Det samme gjelder hvilken stilling bryteren ved batteriet skal stå i. Og her er det forskjell på de boksene som ble levert i Norge og Sverige.

Men iom. at jeg nå har forlatt ICE, vil jeg ikke gå inn i disse diskusjonene igjen. Men det er jo bare å prøve seg frem, alle kombinasjoner er trygge, ingen skade vil skje på routeren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg bruker et nettbrett fra Samsung og bruker denne som mobil trådløs sone til de andre enhetene om bord. Har et mobilt bredbåndssimkort fra Telia. Fungere veldig bra på de fleste plasser langs sør-Norge. Vil jo tro (og håpe) at dekningen blir bedre med en ekstern antenne, men dekningen i Norge har vel blitt såpass god etterhvert at det kanskje ikke er nødvendig?

Ja, ICE routerne har jo to antenner fra før, fjern de og koble til de eksterne i stedet. Miniroutere fra feks. Huawei og Netgear har også to antennetilkoblinger for dette.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Gunga Din skrev for 11 timer siden:

Hur kobler du sammen de 2 antennene ?

....min Icerouter har bare 1 utgang til ekstern antenne

ettersom jeg mest seiler i Danmark/Sverige og Icenet bare kjører 450-nettet der, har jeg en gammel mobilantenn, sånn ca like lang som en VHF-antenn 90-100cm

Har ikke montert enda, men er like før nå så da poster jeg en oppdatering med erfaringer. 

Korrekt som Lars H skriver, WiFi antennen er innebygd.

Sjøbliss skrev for 8 timer siden:

Med fare for å kuppe en tråd, jeg kjøpte ICE router på kampanje nå men synes dekningen er helt hysterisk dårlig. Trodde dette skulle være mye bedre nå. Har lurt litt på om jeg skal montere antenne slik som foreslått over men kanskje det er like greit å returnere hele dritten og heller kjøpe vanlig 4G fra Chess eller noe andre. En god router i båten med skapelige antenner burde gi mye bedre resultater enn dette opplegget. Eneste grunnen til å kjøre ICE er vel for å få god dekning langt til sjøs? 

Chess og Ice benytter begge Telia-nettet etter hva jeg leser, så om du ikke er fornøyd med Ice ville jeg valgt en leverandør som benytter telenor-nettet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...