Larss1 Startet 22.Desember.2017 Link til dette innlegget Startet 22.Desember.2017 Hei Skal gå til innkjøp av 4G/ICE antenne, valget falt på 2 stk Poynting OMNI- A0291. Har 2 mulige plasseringer: Plassering 1: Enklest montering, slipper å flytte VHF antennen. Dårlig dekning pga targabøylen (glassfiber)? Trenger da 2 stk innfestninger mot targabøylen (finner ingen rimelige innfestninger, noen tips?) Plassering 2: Må flytte VHF. Bedre dekning da de er montert høyere og mindre hindringer? Kan denne plasseringen påvirke radaren? Trenger 1 stk innfestning mot targabøylen for VHF og 2 stk føtter til 4G/ICE- antennen Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2017 (redigert) Bilde 2 og VHF antennen er fint å se på, men effekten er " skrall " sender opp i skyen og ned i vannet. Ha VHFantennen som på bilde 1 og sett 1 en 4G/ICE- antennen på den andre siden er mitt råd. Redigert 22.Desember.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Larss1 Svart 22.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2017 Roger jo skrev 8 minutter siden: Bilde 2 og VHF antennen er fint å se på, men effekten er " skrall " sender opp i skyen og ned i vannet. Ha VHFantennen som på bilde 1 og sett 1 en 4G/ICE- antennen på den andre siden er mitt råd. Det var et godt tips, 1 antenne på targabøylen og den andre på siden av targabøylen! Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2017 Det burde bli bra og hvis pris er i forhold til mottak må det bli supert. denne står ca 4 m høyere enn din er stort sett bra i NO.SV.DK til en 1/3 av prisen Förstärkning: 3 dBi Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjøbliss Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 @Roger jo, kjøpte du denne antenne i norge? Har den noe grei innvesting f.eks. mot targa-bøyle? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Innfestinger er godt av utvalg. https://www.watski.no/Antennfot-11236 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 (redigert) ja det er en båt antenne fra ICE https://www.ice.no/kundeservice/mobilt-bredband/dekning-og-hastighet/antenner-for-mobilt-bredband/ Som denne båtantennen http://net1.se/globalassets/documents/xxxx_antennguide_hr.pdf Har ruter fra NET 1 Se. Redigert 9.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Larss1 skrev On 22.12.2017 at 9.47: Hei Skal gå til innkjøp av 4G/ICE antenne, valget falt på 2 stk Poynting OMNI- A0291. Hur kobler du sammen de 2 antennene ? ....min Icerouter har bare 1 utgang til ekstern antenne ettersom jeg mest seiler i Danmark/Sverige og Icenet bare kjører 450-nettet der, har jeg en gammel mobilantenn, sånn ca like lang som en VHF-antenn 90-100cm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Den ICE routeren jeg brukte hadde to antenneinnganger. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjøbliss Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Med fare for å kuppe en tråd, jeg kjøpte ICE router på kampanje nå men synes dekningen er helt hysterisk dårlig. Trodde dette skulle være mye bedre nå. Har lurt litt på om jeg skal montere antenne slik som foreslått over men kanskje det er like greit å returnere hele dritten og heller kjøpe vanlig 4G fra Chess eller noe andre. En god router i båten med skapelige antenner burde gi mye bedre resultater enn dette opplegget. Eneste grunnen til å kjøre ICE er vel for å få god dekning langt til sjøs? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Worry II Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Jeg må innrømme at jeg aldri ha kjørt radar samtidig med Iceboksen, men skal teste dette etterhvert. Jeg har den rett ved siden av. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 (redigert) Lars H. skrev for 2 timer siden: Den ICE routeren jeg brukte hadde to antenneinnganger. Det har de Norske/Svenske ICE/NET 1 routerene jeg har hatt også, Men det er bar en av de to som er til ekstern antenne. Redigert 9.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gunga Din Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 den andre antennen er vel en wifi-antenn ?! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lars H. Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Hvor har du det fra? Jeg har da hatt MIMO antenner tilkoblet begge kontaktene på min ICE A1 router, og det har fungert utmerket. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Gunga Din skrev 3 minutter siden: den andre antennen er vel en wifi-antenn ?! Nix, WiFi antennen(e) er innebygget i ICE routerne. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 (redigert) Lars H. skrev 15 minutter siden: Hvor har du det fra? Jeg har da hatt MIMO antenner tilkoblet begge kontaktene på min ICE A1 router, og det har fungert utmerket. Fra manualene. se over også Redigert 9.April.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Antennekontakten merket H benyttes dersom en har en enkel ekstern antenne, ikke en MIMO sak bestående av to antenner. Om en da skal la den originale antennen i det andre hullet bli stående eller ikke, har vært diskutert opp ad stolper og ned ad stolper, og uten klare svar fra ICE. Det samme gjelder hvilken stilling bryteren ved batteriet skal stå i. Og her er det forskjell på de boksene som ble levert i Norge og Sverige. Men iom. at jeg nå har forlatt ICE, vil jeg ikke gå inn i disse diskusjonene igjen. Men det er jo bare å prøve seg frem, alle kombinasjoner er trygge, ingen skade vil skje på routeren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Christian_V Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Jeg bruker et nettbrett fra Samsung og bruker denne som mobil trådløs sone til de andre enhetene om bord. Har et mobilt bredbåndssimkort fra Telia. Fungere veldig bra på de fleste plasser langs sør-Norge. Vil jo tro (og håpe) at dekningen blir bedre med en ekstern antenne, men dekningen i Norge har vel blitt såpass god etterhvert at det kanskje ikke er nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Jeg ser de skriver at man skal ha 2 antenner med 50 cm avstand. Hvordan kobler man disse antennene til Ice/4g utstyr da? Er man avhengig av modemer med 2 utganger? Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Lars H. Svart 9.April.2018 Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Ja, ICE routerne har jo to antenner fra før, fjern de og koble til de eksterne i stedet. Miniroutere fra feks. Huawei og Netgear har også to antennetilkoblinger for dette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Larss1 Svart 9.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2018 Gunga Din skrev for 11 timer siden: Hur kobler du sammen de 2 antennene ? ....min Icerouter har bare 1 utgang til ekstern antenne ettersom jeg mest seiler i Danmark/Sverige og Icenet bare kjører 450-nettet der, har jeg en gammel mobilantenn, sånn ca like lang som en VHF-antenn 90-100cm Har ikke montert enda, men er like før nå så da poster jeg en oppdatering med erfaringer. Korrekt som Lars H skriver, WiFi antennen er innebygd. Sjøbliss skrev for 8 timer siden: Med fare for å kuppe en tråd, jeg kjøpte ICE router på kampanje nå men synes dekningen er helt hysterisk dårlig. Trodde dette skulle være mye bedre nå. Har lurt litt på om jeg skal montere antenne slik som foreslått over men kanskje det er like greit å returnere hele dritten og heller kjøpe vanlig 4G fra Chess eller noe andre. En god router i båten med skapelige antenner burde gi mye bedre resultater enn dette opplegget. Eneste grunnen til å kjøre ICE er vel for å få god dekning langt til sjøs? Chess og Ice benytter begge Telia-nettet etter hva jeg leser, så om du ikke er fornøyd med Ice ville jeg valgt en leverandør som benytter telenor-nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.