Jump to content

Sandblåsing av plastskrog, hvilken type blåsemiddel?

Roger og Olina

Recommended Posts

Ser at noen her har gått løs på bunnstof med vinkelsliper, men det ser litt brutalt ut for meg. Det å ligge under båten med en pussemaskin, ser heller ikke så spennende ut

Det er nå mange lag med bunnstoff på båten og til våren, så hadde jeg tenkt å sandblåse og prime. Jeg har en slik: https://www.torshovbil.no/trykksandblaser

Har ikke en pøkk erfaring med sandblåsing av båt. Har blåst en del på traktor og utstyr, men ikke båt som sagt. Har prøvet å lese litt her på forumet, men det som ofte kommer igjen, er  stålbåter.

Så hva bør jeg bruke, sand,salt, glass? og hvilken grovhet bør jeg velge?

Andre tips og råd fra andre som har gjort dette selv?

Mvh

Roger

Har ein liknande trykkblåser fra ibix som eg har brukt å reinska mindre areal bunnstoff ved utbedringar av skader.  Bruker biltema sand, biltema har to typer sand, eg har brukt det eg har hatt liggane sekker av. Grov eller fin har eg ikkje memorert meg. Eg har også brukt fugesand for belegningsstein når eg ikkje hadde anna sand heime. Billigare og like greit.  50x50cm reinska på "no time" og med kjempebra resultat. Akkurat passe grov overflate. Gelcoat er såpass hard vs bunnstoffet, at det er ingen fare for skader vist du ikkje sovnar.

Men det går ein del sand på 31 fot, så det kan kanskje lønna seg å spør nokon i industri om det finnes mulighet for kjøp av litt større kvantum. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hvilken sandblåsepistol har du? Du skulle nesten hatt en pistol som resirkulerte sanden, da går det en del mindre sand enn ved bruk av vanlig punktsandblåsepistol. Brukte en slik sak i forbindelse med oppussing av en påhengsmotor for et par tre år tilbake. Da vi fikk den til å fungere ble det ikke mye sand som kom på avveie:smiley: Saken besto av en slags grovstøvsuger og en egnet sandblåsepistol med børste rundt som hørte til støvsugeren. Selve sanden til sandblåsingen skjedde i midten av børsten, for så å bli sugd opp igjen og tilbake til grovstøvsugeren. Siden sanden ble sugd fra grovstøvsugeren gikk den dermed i sirkulasjon, noe som gjorde at vi trengte lite sand for å utføre jobben.

1412179287.jpg

1412179248.jpg

Sjeldenutpå skrev for 23 timer siden:

Har ein liknande trykkblåser fra ibix som eg har brukt å reinska mindre areal bunnstoff ved utbedringar av skader.  Bruker biltema sand, biltema har to typer sand, eg har brukt det eg har hatt liggane sekker av. Grov eller fin har eg ikkje memorert meg. Eg har også brukt fugesand for belegningsstein når eg ikkje hadde anna sand heime. Billigare og like greit.  50x50cm reinska på "no time" og med kjempebra resultat. Akkurat passe grov overflate. Gelcoat er såpass hard vs bunnstoffet, at det er ingen fare for skader vist du ikkje sovnar.

Men det går ein del sand på 31 fot, så det kan kanskje lønna seg å spør nokon i industri om det finnes mulighet for kjøp av litt større kvantum. 

Takk for godt råd og det er nok lurt å ta kontakt med de som driver med dette og kanskje få kjøpt noe av dem.

Hakkannen skrev for 19 timer siden:

Hvilken sandblåsepistol har du? Du skulle nesten hatt en pistol som resirkulerte sanden, da går det en del mindre sand enn ved bruk av vanlig punktsandblåsepistol. Brukte en slik sak i forbindelse med oppussing av en påhengsmotor for et par tre år tilbake. Da vi fikk den til å fungere ble det ikke mye sand som kom på avveie:smiley: Saken besto av en slags grovstøvsuger og en egnet sandblåsepistol med børste rundt som hørte til støvsugeren. Selve sanden til sandblåsingen skjedde i midten av børsten, for så å bli sugd opp igjen og tilbake til grovstøvsugeren. Siden sanden ble sugd fra grovstøvsugeren gikk den dermed i sirkulasjon, noe som gjorde at vi trengte lite sand for å utføre jobben.

1412179287.jpg

1412179248.jpg

Ja, jeg så litt på disse, så det er ett godt tips. Men de er veldig dyre og en må ha tank med retur. 

Ida Marie III skrev for 23 timer siden:

Vi blåste med kalk for en del år siden, skulle vist være mer skånsomt.. om det er riktig vet jeg ikke..

Kan visst ikke bruke kalk med den pistolen jeg har. 

Sand kan fort bli for grovt skyts for plasten. Og lager mye spesialafall.

Best resultat er Tørrisbøåsing da er blir det bare en liten pose med spesialafall.

Kalkblåsing er også bra.

La de proffe gjøre jobben sand koster.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.