Jump to content

Også gikk vi på skjær..


Ternen32

Recommended Posts

:cryin: Så skjedde det med meg også, lørdags kvelden så tuslet jeg meg hjemover i ca 7 knop i den samme leia som jeg altid har fulgt, men denne gangen lå jeg en halvmeter for lagt til babord side og der lå det et undervannsskjær, kjente et byks så krenget båten å der lå jeg :eek: , alene klokken halv tolv på kvelden. En ting lærte jeg denne kvelden og det var at det å vasse ut på skjæret for å forsøke og løfte en Huwa 26 av et skjær, det er dumt. :headbang: Tilslutt så fikk jeg ringt etter noen venner som lå et lite stykke unna som kom meg til unnsetting og fikk slept meg av skjæret. På den lyse siden så var det ingen skader i skroget, men roret har fått seg en liten svai, ikke værre enn at båten fint var kjørbar uten noen problemer, men må nok opp med båten å få :smash: banket litt på roret.. :blush::blush:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Glad for at det tross alt gikk så bra med deg, men for framtida går du vel minst halvmeteren lengre til styrbord (små marginer her...)? Håper du får ordnet roret, lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

For framtiden så går jeg utenom denne plassen :yesnod: ihvertfall i mørket hehe.. Og roret får vi orden på, et par tvinger og noen 2tom4 så er det i orden igen.. :lol:

 

 

Er det så mange skjær på norsjø da?Får gratulere deg med Huwa da,hadde en slik i fjor kjekk båt med masse uteplass og grei fart. :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Er kjempe fornøyd med Huwaen en ypperlig båt å reise på tur med,, trenger bare en litt større propell, men de får komme til neste år

 

 

Bra at det gikk så bra med deg og båten da :lol: , Men det må være en grusom følelse å stå på skjæret å lure på hvordan det gikk med båten :nonod: , Vi lærer som regel noe nytt for hver dag :wink:

Håper det går greit å få fiksa roret

<{POST_SNAPBACK}>

Det var en grusom følelse!! ante ikke om båten hadde klart seg, samt at jeg ble kjempe paff... hehe..

Men litt lærdom får man.. Er ikke sikkert snarveiene altid er raskere :yesnod::sailing:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Ja, første gangen jeg gikk på var i liten kuling, ikke lett å komme av med seilbåt da nei... Lå med ganske bra slagside og, siden jeg nesten oppdaga det i tide og prøvde å manøvrere unna... Løsningen ble å stramme seilene så vi la oss enda mer over, samt gi full pinne...

 

Det du kanskje bør være litt obs på, er senskader i roret. Jeg fikk endel sprekker i det etter denne smellen som jeg la inn ny polyester og duk i. Men det er klart at om 10 år er det ikke sikkert roret er like solid...

 

Men om det er ror av metall du har, så tåler det vel å bli bøyd ut en gang.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Det har blitt litt mer stuerent å innrømme at man går på skjær. T.o.m de erfarene båtfolka sier at det er ikke bare spørsmål om du har gått på, men når du kommer til å gå på. En jeg kjenner gikk på skjær og fikk store problemer med å bortforklare hendelsen. Det ble til at det var isen som hadde skylden. Den hadde flyttet en stor stein 4 meter . Nå har det vært isfritt på dette stedet i mange år.

Link to post
Share on other sites

Velkommen i den største klubben av de alle for sjøfarende!

 

Du har trolig fått bøyd flydrejernet litt. I værste fall må dette av og en smed kan få banket det rett igjen. Båten din stikker vel dypest helt bak? Fint at du ikke fikk andre skader.

Å stå der i bekmørket alene erikke særlig hyggelig. Man tenker ofte det værste.

 

 

Lagt til:

Gammel tråd, ja. Men en nye en med egen variant til å bortforklare.... :lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Gammel tråd, men like aktuell foran årets sessong, Tok selv flyndra utenfor Pattene som helt fersk Huwa-eier. Gjorde generaltabbe å følge kjølevannet på en mindre lastebåt etter å ha mistet oversikten hvor jeg var (pinlig). Lærdom, kjølevannet forflytter seg. Men i dag greier en jo bruke sjøkart for finnavigering ved siden av en plotter som gir en rask oversikt.

Men logg deg inn på Facebok http://www.facebook.com/home.php#!/group.php?gid=118174924901118 å oppdater samt del av erfaring med Huwa'n din.

Trond Haug

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...