Jump to content

Forsterke bunnstokker i Albin Nova. -Hvor tykt må det støpes?

tombok

Recommended Posts

Det jeg har gjort hittil vises på bildet. På denne siden er det lagt fem lag med glassfiberduk, vil tro jeg trenger mer? På andre siden og på de resterende stokkene vil jeg legge opp en hulkil av en tykk blanding epoxy og glassfiberkutt før jeg begynner å legge på matter. Men jeg er altså usikker på hvor tykk støpen bør være. Jeg har forstått at dette kan være et svakt punkt i originalutførelse på Nova'er, men jeg har ikke funnet noen beskrivelser som sier noe annet enn at det bør forsterkes uten at de går mer i detaljer enn som så. På min har det originale sprukket opp...

DSC_0154.JPG

Har du sjekket med Novaklubben? Bruk av epoxy skaper jo betydelig sterkere støp, samtidig så tenker jeg at det kan være greit å matche det opprinnelige støpet ift tykkelse.

Det som uansett er helt vesentlig er å få slipt bort _all_ delaminering altså grave ned til du kommer til laminat som ikke har bruddskader. 

Hva slags type matte benytter du? og hvilken epoxy?

Redigert av Thostr (see edit history)

Tykkelsen på støpet er ikke nødvendigvis den mest avgjørende faktoren. Størrelse på overlapp ift skaddet område og hvordan du gjør selve støpet (hvordan du legger mattene f.eks) er svært viktige faktorer ift å få et sterkt laminat. Vil anbefale deg å lese noe litteratur f.eks West System sin guide https://www.westsystem.com/wp-content/uploads/Fiberglass-Manual-2015.pdf - se f.eks på 'stringer'-beskrivelsen. 

Jeg har gått bort fra Biltema sin matte og benytter nå biaksial matte, som i praksis er tre matter i ett og hvor to lag ligger vinklet i forhold til hverandre på toppen av en tynn epoksy-kompatibel rivduk (lagene er sydd sammen). Gjør det enklere å bygge dybde og gir et stivt og sterkt støp. 

Westsystem-linken, skal studere den litt i kveld.

Da jeg var i båten i dag prøvde jeg litt med å lage en tykk "deig" av epoxy og glassfiberkutt. Blandet inn så mye glassfiberkutt bestående av 2-4cm lange tråder som jeg klarte i epoxyen slik at det hele endte opp som en tykk pasta med tråder i alle retninger. Det lot seg ikke gjøre å håndtere denne blandingen uten å ta hendene til hjelp, men når jeg fikk lagt det på var det enkelt å få så tykt lag jeg trengte og det gikk greit å jevne det nogenlunde ut. La så en matte på toppen som jeg rullet frem og tilbake på til også den var mettet. 

Laget med "pastaen" så omtrent ut som når man sprøytestøper i form med sprøyte og kutteutstyr som kutter og blander etterhver som man sprøyter.

Får se litt mer på infoen fra westsystem, men foreløpig ser det ut til at jeg dropper matte og bruker glassfiberkutt i steden.

Den deigen du beskriver her høres mer ut som sparkel, det vil ikke gi deg den styrken som oppnås ved flere lag glassfiber-armert epoxy. Careful! 

Min tilnærming når jeg er nybegynner på noe er å finne en oppskrift og så følge den så nøye som mulig. Først etter mye praktisk erfaring synes jeg det er greit å gjøre tilpasninger. Tror du vil finne mye i West System-guiden, den er ganske detaljert. Jeg har hatt mye glede av den, samt Don Casey sine artikler om 'hull repair' (google it). 

Matte er nok sikreste veien å gå ja. Men tror jeg får finne tid en dag til å lage en plate med kutt/epoksy og en tilsvarende tykk med matter og gjøre en liten test på hvem som brekker først, -kunne være interessant og se forskjellen. Grunnen til at den blir "deigete" i mangel av bedre ord ser ut til å være at fibrene blir liggende i alle mulige retninger og er noen cm lange, så hele blandingen henger i hop.

-Don Casey har jeg ikke sett, må sjekke ut google.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...