Jump to content

Må jeg bruke tåkespray før jeg starter yamaha 6hk 4-takt etter vinterlagring?

Rotorrex400

Recommended Posts

Hei.

Satt meg ned litt å leste litt i manualen til min nye yamaha 6 4 takt hk motoren (2016). Da eg kom over overskriften "lagring av motoren". Jeg leste nederst på siden at jeg må bruke tåkespray på motoren før jeg starter den etter lagring i mer enn to måneder noen den har gjort. Er det nødvendig, for det har jeg aldri hørt om før. Jeg tenker at bytter jeg deler som er beskrevet nedenfor så holder det eller hva tenker dere?

Også en ting til. Service. Er det nødvendig med service på påhengsmotoren oss en yamaha forhandler, folk sier jo at mister garantien og den slags. Jeg har hørt at på verkstedet byttes det impeller, motor og gir olje, pakninger, smører på smørepunkter, tennplugger noe jeg klarer selv untatt det med impelleren da. Eller er det greit med en service, hvis jeg skal gjøre det hvor ofte skal det gjøres da?

Eg trudde foggingspray var for lagring, så den biten hørtes med tåkespray før oppstart er ukjent for meg..  

Å hjelpe deg til å finne argumenter for å unnlate service vil eg egentlig ikkje bidra med.

Det er alltid nokon som kalkulerer sparte serviceutgifter som innskudd ved evt reparasjon som ellers kunne vert dekket av garanti. Er det feilfri motor så går du i pluss.  

Du ramser opp litt servicepunkt, ein 4t maskin har ofte kontroll av ventiler som servicepunkt, eg kjenner ikkje den motoren så det er mulig den ikkje treng dette. 

Samme manual som du viser til ifbm oppstart, har nok trulig føringer for serviceintervall du spør om.   

Yanmar 6LYA-STP 340hk

På en så liten/billig (relativt) motor så vil det å sette ved service av en slik motor trolig i løpet av ti år koste mer enn prisen for en ny motor. For en motor på 300hk vil bildet bli et helt annet.

Hva du skal, eller bør, gjøre vil jeg ike si noe om, kun hva jeg selv hadde gjort. Slike motorer blir som regel svært lite brukt og etter mitt syn så vil det holde å bytte oljer og filter hvert annet år, men sjekke hvert år. Dette kan man enkelt gjøre selv. Jeg hadde byttet impeller etter fem år, kanskje. Kjør i ferskvann, sjekk anoder, oljer og smør opp alle punkter så holder det lenge for mine motorer.

Har en 90hk firetakter og har satt bort service (inklusive skifte impeller) to ganger på motorens ti leveår, elleve sesonger, ellers byttet filter/oljer/smurt opp nesten hvert år og på de ti årene har jeg enda ikke hatt et eneste problem med motoren.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...