Jump to content

Valg av 7 tommer kartplotter, hva med Raymarine Dragonfly 7?


lenny36

Recommended Posts

Kan være de prøvde å selge meg litt ekstra, og endte opp med å ikke selge noe. Påstanden gikk på at svingeren skulle se frammover, og dermed ville få forstyrrelser fra propellene. Med påhenger eller aggregat ville dette ikke være et problem... Endte opp med en "ny" Raymarine ST40 dybdemåler fra Finn til en tusenlapp. Har forøvrig ikke mye plass på hekken, så måtte satt svingeren på flapsene eller midt mellom propellene.

39_66092493.jpg.aaf52670e3c5814d2629d28b13611a02.jpg

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 21 timer siden:

Skulle nesten tru at ansatte på båtbutikker har like mye peiling på båt som ansatte på bensinstasjon har på bil.

 

Du skal ikke se bort fra at den ansatte i båtbutikken i dette tilfelle visste hva han snakket om.

Der trykksonen og sugesonen fra propellen møter hverandre vil det oppstå en mengde små luftbobler. Videre vil små ujevnheter på propellbladene skape turbulens som igjen skaper ørsmå luftbobler. Dette danner et område med vann iblandet luft bak propellen som bølgene fra transduceren har svært vanskelig med å trenge igjennom. Målingene vil heller ikke være riktige fordi hastigheten vil endres hele tiden. Alle som sysler med hydroakustikk er vel kjent med dette og holder seg vekk fra områder som kan påvirkes av propeller og thrustere.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

Valget står nå mellom disse to:

 

Simrad go 7XSE

http://hocom.no/no/maritim-elektronikk/gps-kartplotter-multi-skjerm/kartplottermultifunksjonsskjermer/simrad/simrad-go7-xse,-7-multitouch,-kartekkodownview-mhybrid-hekksvinger.aspx

 

Eller

Raymarime Axiom 7

http://hocom.no/no/maritim-elektronikk/gps-kartplotter-multi-skjerm/kartplottermultifunksjonsskjermer/raymarine/raymarine-axiom-7,-7-multitouch-mfd-skjerm.aspx

 

Simrad er litt dyrere men inkluderer ekkolodd men ikke kart. Raymarine inkluderer kart men har ikke ekkolodd. Driver ikke så mye med fiske men er kjekt å kunne se dybder. God brukervennlighet på kartdelen er det viktigste. Hva anbefaler dere? Vingler frem og tilbake og klarer ikke bestemme meg ?

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Simrad GO7XSR får du nå på tilbud med C Map kart som dekker hele Norge og Sverige vestkyst og Danmark.

De leveres med HDI hekksvinger. GO7XSR får du til 7999,- (m/C Map kart alene koster ca 2250,-) hos Maritim i en begrenset periode.

 

Jeg var egentlig ute etter å erstatte et gammelt ekkolodd. Dragonfly har ikke en fullt ut brukbar plotter, så jeg kjøpte en Simrad GO7XSR (R betyr at den kan bruke radar i tillegg).

Nå hadde jeg en brukbar kartplotter fra før, så jeg kan bruke

Simrad´en kun som ekko/fish finder og jeg trenger eller bruke den som kombinert plotter/ekkolodd.

Den har downscan og stuctur scan, så det skal bli "moro" å se bunnforholdene bedre.

 

Er det noen som har montert hekksvinger på båt med to drev / motorer ?

Svingeren må monteres mellom drevene og et lite stykke opp på en side, monterings manual er ikke så god, men antyder noe om i høyde med

kavitasjons platen på drevet. Det blir 30-40 cm over det laveste punktet av skroget. Og svinger må ligge litt under skrogflaten.

 

https://www.maritim.no/simrad-go7-xsr-7-kartplotter-lodd-inkl-hdi-hekksvinger#.WuWt2i5ubZ4

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...