tjernbuen Startet 29.Desember.2017 Del på Facebook Startet 29.Desember.2017 Hei,har en rapp hydema blokk kb03 med pumpe montert på giret på en144 yanmar, har skifta olja på hydraulikktanken+filter ,men føler att blokka fortsatt er litt slapp. noen som vet vilke omdreining motor minimum må ha for å få full kraft på blokka? er det noen som har greie på dette som kan komme med råd/forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.Desember.2017 Del på Facebook Svart 29.Desember.2017 Det er ingen sammenheng mellom omdreiningene på motoren og kraften på blokka. Oljemengden bestemmer farta og trykket krafta. Om krafta er for lita må du se på hvordan trykkreguleringsventilen er justert. Sitér dette innlegget Link to post
tjernbuen Svart 30.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 (redigert) hvor sitter denne trykkregulerinsventilen. Redigert 30.Desember.2017 av tjernbuen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Det er som regel to trykkreguleringsventiler en sitter i ventilblokka som styrer hydraulikkmotoren det er den en justerer krafta på under drift. I tillegg sitter det nokk en ventil på pumpa (sikkerhetsventil). Sitér dette innlegget Link to post
tjernbuen Svart 30.Desember.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 ok.takk for svar:-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Desember.2017 Del på Facebook Svart 30.Desember.2017 Som Bårdp sier er det i teorien ikke hastigheten på pumpa som bestemmer trekkraften på motoren (kraftblokka). Når pumpa går på et lavere turtall vil den levere mindre olje per minutt, altså en lavere volumstrøm (Q), men den teoretiske kraften er lik dersom dieselmotoren som drar pumpa klarer å opprettholde turtallet. Man har da sett bort fra indre lekkasje. Trykk får du ikke i systemet før du har en motkraft, det er det som gir et mottrykk i systemet. Dersom du ikke har motkraft (belastning) på vinsjen vil det bare være motstand i slanger, ventiler og fittings som gir mottrykk, og motoren vil gå rundt tilnærmet "uten" trykk. Når man belaster vinsjen med en kraft (tung teinelenke) blir det et mottrykk i systemet som gjør at pumpa må bygge opp et trykk for å klare å trekke vinsjen (hydraulikkmotoren) rundt. Dersom du har en trykkbegrensningsventil et eller annet sted i systemet (det har man alltid) vil den begrense hvor stort trykk pumpa klarer å bygge opp. Dersom du har en kraftig dieselmotor som trekker pumpa vil pumpa teoretisk levere like mye oljestrøm selv om belastningen øker (ser da igjen bort fra indre lekkasje). Hvis du ikke har en trykkbegrensningsventil i systemet og motstanden øker vil et eller annet sprenge til slutt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.