Jump to content

Nord West 370 vs 390 vs 420 (Fly)

BingoBonzo

Recommended Posts

Nydelig flott båt @Bitteliten Jeg har egentlig ikke vurdert Nord West før jeg leste litt i denne tråden. Vi driver å tenker en sesong eller to  frem i tid da vi vurderer økonomien å være bedre enn i dag og har lyst å oppgradere til en 3-kabiners båt i 40-55 fot størrelse. Egentlig helst så liten som mulig men god nok plass til 5 store barn / voksne. 420/430 er kanskje beste alternativet men den er i overkant dyr og litt mye treverk for min smak. Er det andre 3 kabiners båter i denne klassen som bør vurderes? Princess P42 er jo bare to kabiner selv om jeg liker den veldig godt. Fly er ikke et krav men ser at det kan være praktisk med flere "soner" i båten.

Jeg driver å tar D5L (mest på gøy) så 50 fot grensen er ikke et problem ifm sertifikat, men igjen, 420/430 ser stor nok ut bare litt dyr og masse treverk. Til TS, sorry om jeg kupper tråden men det er vel nesten samme tema fortsatt? Si fra om ikke så er tilfelle. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

17 hours ago, Bitteliten said:

Sjøbliss: Jeanneau Prestige 46 er båten du ser etter dersom du ikke ser verdien i å eie et "kunstverk" som NW-420 er og hovedsakelig er opptatt av størrelse ift. kostnad.  For meg er en slik båt verdt rundt 1,8 mill. avh. av utstyr. Svært praktisk båt er min erfaring fra denne modellen, men rett og slett for kjedelig for meg i likhet med Skorgenes, P42, P45 osv. 

Får legge til at at jeg straks skal selge en NW-420 IPS, så slik sett er jeg ikke hildet. 

Basert på dette legger jeg til følgende kommentarer om X-faktor båten NW-420FB, IPS. (I den grad man kan snakke om X-faktor på en 2007 modell som min er)

Fly på Nord West 420 er veldig bra etter min vurdering. 

3 stoler i kjøreretning og sentrert ratt. 

Kjøleskap, koppholdere og nydelig bord i sittegruppe som og kan brukes til skjermet solseng. 

Flytrekket festes på få min. 

Å dra på båttur i stor båt uten flybridge er for meg nesten uaktuelt da jeg liker å sitte "fritt" i solen på flotte dager uten å styre med en stor kalesje eller sitte nede bak glass i hardtopbåt. (å få solen inn en stor takluke blir for meg for tamt)   Kalesje på såpass stor båt er uaktuelt. 

Skulle noen sitte inne mens man går i ufyselig vær, så ser man ut selv om man sitter i salong eller ute ved kalesjen hvor det og er et flott bord som egner seg til både frokost evt. et lite vorspiel når været ikke er topp. 

Støynivået er svært begrenset ift. de fleste båter i samme klasse. (motorer ligger bak dør og ikke under sofa)

Plastikk og mindre flott håndtverk er ikke så sjelden alternativet. 

Ønsker man å rengjøre dieseltanker åpner man mannlokkene og og renser. (generelt gjennomtenkte og praktiske løsninger) 

At båten går 35 knop uten problem og forholdsvis økonomisk i 28, er også verdt å ta med seg ift. de fleste tilsvarende båter som ligger "bakpå". 

Ingen røyk fra motorer.  

Gode stuverom til tauverk og fendere ute. (og stort stuverom til sykkel og annet) 

Badeplatform er alene verdt flere hundre tusen i mine øyne. Ved å stupe fra landgangen, klatre opp den gode badestigen og sette seg på stuverom for å ta en passe varm dusj på behagelig varmt teakdekk, med god plass til barn og voksne på plattformen så føler man nesten at man har sin egen strand. 

Gode kryssholt, kraftig rekkverk og solid fenderlist. 

Lettbåten heises enkelt opp på platform når man skal videre på tur.  

Stor fryseboks i tillegg til 2 kjøleskap. 

Elektronikk, VVS, treverk, motorinstallasjon, glassfiber, stoff og det meste av utstyr er generelt valgt fra øverste hylle ift. rimeligere båter. 

Selv valgte jeg NW-370 fremfor Azimut 43 og Princess 42/50 for noen år siden. 

Mht. NW 420 og tilsvarende båter er NW for tiden det sterkeste kortet i mine øyne dersom man er begrenset til 3 mill., dersom man ikke er mest opptatt av å ha størst mulig båt eller har andre spesielle ønsker ift. å ha en tidløs svært flott og solid bygget båt.  (som oftest er eksepsjonelt godt utstyrt og vedlikeholdt ift. konkurrentene) 

Nevner og at jeg har hatt Skilsø 36FB som er båten jeg har vært borti som er mest lik i størrelse skrogmessig. Samtidig er det en helt annen båt og følgelig solgte jeg den for å kjøpe NW selv om prisen var det dobbelte. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)

Kaster inn en litt ukjent båt i dette. Vi skulle i fjor ha ny båt med 3 kabiner slik at vi fikk med tenåringene (med venner).

Etter mye frem og tilbake, så endte vi opp med en Galeon 440. Strake akslinger og to D9. 

Har vært veldig fornøyd og faktisk kjørt på 100 motortimer siden juli/aug i fjor til nå.

Ikke så stort akterdekk, men veldig fin flybridge. Litt luksus-følelse og god lagring i alle kabiner. Gode senger. 

Alt-i-alt veldig fornøyd så langt. Ikke noen ute på finn akkurat nå, men vet om to som kommer på markedet i løpet av våren.

Legger ved en link til hentetur:

Og ikke minst link til tråd med jakten på ny båt:

Uansett veldig mye fint der ute med 3 kabiner!! Like til med jakten!

Mvh

Tor Arild

Har selv NW 370, og den har faktisk også tre kabiner. Riktignok er den ene en enkel "stikk- kabin" med forheng og ikke fast dør, men den er verdt å kikke på. Vi er strålende fornøyd, er familie på 4. Vi klarer oss fint med et bad. Har ips. Kvaliteten er vanvittig! Alt er solid og massivt. Finnes ikke knirk eller slamring. Alt utstyr er topp merkevarer, og selv om navigasjons utstyr ol begynner å trekke på årene, så holder det i massevis. Vi gikk fra Nimbus til Nord West og selv om Nimbus også er kjent for kvalitet, er NW i en egen liga. 

28 minutes ago, svendmb said:

Har selv NW 370, og den har faktisk også tre kabiner. Riktignok er den ene en enkel "stikk- kabin" med forheng og ikke fast dør, men den er verdt å kikke på. Vi er strålende fornøyd, er familie på 4. Vi klarer oss fint med et bad. Har ips. Kvaliteten er vanvittig! Alt er solid og massivt. Finnes ikke knirk eller slamring. Alt utstyr er topp merkevarer, og selv om navigasjons utstyr ol begynner å trekke på årene, så holder det i massevis. Vi gikk fra Nimbus til Nord West og selv om Nimbus også er kjent for kvalitet, er NW i en egen liga. 

Jeg var og strålende fornøyd med 370. Som du sier, en utrolig kvalitetsfølelse og i tillegg en svært praktisk båt.  FB på 420 (for oss som elsker det) er imidlertid akkurat passe mye større til vårt ønske og inkluderer kjøleskap++ så det gjorde at jeg valgte å strekke meg litt ekstra for å "oppgradere" uten egentlig å ha behov for større båt. Prisene ligger nå på rundt 2,7 for 370 (2009 modell?) med fly og rundt 3 mill for 420 (2007 modell) med større fly, kraftigere IPS, jolle, Passarelle, aggregat, to bad osv). 

Ja her var mange gode tips! Vi er nok et stykke fra å handle noe nytt men må sette i gang litt planlegging. Vi trenger en båt som dobler som "hytte" og da må det være komfortabelt for alle ombord. Vi reiser ofte ikke langt men tilbringer lang tid ombord. 

@Tor Arild leste tråden din også litt i research. Hvorfor slo du fra deg Bavarian? Jeg har ikke vært imponert over Bavaria før og droppet den i fordel for Nidelv 300 i sin tid. Milevis forskjell i kvalitet. 

Det er masse gode argumenter for Nord West her så kanskje noe jeg skal ta i nærmere øyesyn. Er veldig opptatt av å kunne gjøre service, ha god lydisolering og kvalitet. Det er det jeg har blitt glad i med Nor Star og Nidelv. Tittet også på Skilsø 39 men denne er vel ikke produsert så mye av. Det er vel kanskje et alternativ. 

På bildene ser Jeanneau Prestige 46 veldig flott ut. Ved første øyekast ser det ut som velbygd båt. Dette kan nok være et godt alternativ. Galeon tittet vi også på forrige gang men jeg ble litt satt ut av all velour osv. Men virket velbygd. Sealine liker jeg godt, moderne, kvalitet og flott. Men sliter litt med den tredje lugaren og så er det en veldig stor båt. 

Takk for tips og råd. Noe å vurdere det neste året eller to! 

Sjøbliss skrev for 6 timer siden:

Ja her var mange gode tips! Vi er nok et stykke fra å handle noe nytt men må sette i gang litt planlegging. Vi trenger en båt som dobler som "hytte" og da må det være komfortabelt for alle ombord. Vi reiser ofte ikke langt men tilbringer lang tid ombord. 

@Tor Arild leste tråden din også litt i research. Hvorfor slo du fra deg Bavarian? Jeg har ikke vært imponert over Bavaria før og droppet den i fordel for Nidelv 300 i sin tid. Milevis forskjell i kvalitet. 

Det er masse gode argumenter for Nord West her så kanskje noe jeg skal ta i nærmere øyesyn. Er veldig opptatt av å kunne gjøre service, ha god lydisolering og kvalitet. Det er det jeg har blitt glad i med Nor Star og Nidelv. Tittet også på Skilsø 39 men denne er vel ikke produsert så mye av. Det er vel kanskje et alternativ. 

På bildene ser Jeanneau Prestige 46 veldig flott ut. Ved første øyekast ser det ut som velbygd båt. Dette kan nok være et godt alternativ. Galeon tittet vi også på forrige gang men jeg ble litt satt ut av all velour osv. Men virket velbygd. Sealine liker jeg godt, moderne, kvalitet og flott. Men sliter litt med den tredje lugaren og så er det en veldig stor båt. 

Takk for tips og råd. Noe å vurdere det neste året eller to! 

Fairline Phantom 46 fyller dine krav til lugarkapasitet, størrelse og kvalitet.

Denne er trekabins (evt. med tillegg av en 4'de crew cabin i hekken) og kan dermed ikke sammenliknes med P42 men er vel mer på størrelse med en stor P45.

@Sjøbliss, Vi så på en Bavaria Virtess 420. Masse smarte løsninger og fin layout. Veldig trangt under taket i kabin 3. 

Det som ble dråpen var flere samtaler i havner med folk med større Bavaria som ikke var så fornøyd med sjøegenskaper. 

Vi går ofte mye og noen ganger langt. Jeg har fartet opp og ned norgeskysten med gamlebåten som var en Targa 37 - og kona satte foten ned med bakgrunn i at hun ikke ønsker at vi skal investere i noe som jeg lurer på om det spørsmålstegn ved sjøegenskaper. 

Synes NW 420 er en nydelig båt, men vi ville ha litt mer plass inne kontra ute da vi bruker båten hele året. 

Rodman 41/44 var også et alternativ, men vi fikk veldig mye mer båt med Galeon 440 synes vi. Vi liker alcantra og trearbeidet ombord, så smaken er som baken. 

Synes selv Prestige 46 er en fin båt, og om du liker den så er det kanskje greit å se på en Beneteau Antares 13.80 også?

Uansett, fasen du er inne i nå er kjempespennende! Vi så på mange båter, snakket med mange og brukte båtplassen før vi landet på vårt valg. 

Lykke til!! 

Mvh

Tor Arild

Det som er det beste er at vi har den nydelige Nor Star båten i mellomtiden! Er så glad i den at jeg skal slite med noen gang å selge den men vi se på hva neste skrittet skal være og da er det å finne riktig båttype første skrittet. Jeg har lenge vært i tvil om fly eller ikke fly, men jeg tror det blir fly på neste ??

Skal se litt på Fairline men generalen er veldig svak for Princess og dets like. 

Hvor stor plass er det egentlig inne i en Nord West 420 rundt salongen? Er det en plass å kose seg en høstkveld for fem voksne? Vi benker oss ofte ned i salongen med pledd, godteri og kanskje en film på TVen når sola er gått ned. Sånn er livet med tre gutter i 9-16 års alder... Vil det være mulig i en Nord West? Jeg tviler ifm bildene. 

Alcantara i tak er jeg usikker på, men det kan vel byttes? Skal sjekke Galeon og Beneteau, takk for tips! Bavarian synes jeg er skikkelig lekker utenpå, men er skikkelig i tvil på kvaliteten. Tror jeg styrer unna.

Salongen er et svakt punkt i Nord West mht. det du påpeker som ditt behov. 5 stk. går greit, men da sitter man ikke henslengt.  Vi har masse puter inne, ute og oppe for å bøte litt på det men for oss som normalt er færre ombord så kunne jeg faktisk tenkt meg å fjerne det flotte bordet (inkl. barskap) og erstattet det med et hvor man kan senke det og lage "solseng" som oppe når man er klar for film eller annet avslappende innendørs på sure kvelder.  En ekstra Tv på soverom får duge inntil videre.  Når det gjelder fly så kan jeg si at vi gikk ca. 25 timer i Påsken. Hadde vi ikke hatt fly hadde det blitt 5 timer.  (full guffe til neste destinasjon) Hver av de 25 timene var en nytelse.  Vi gikk blant annet inn i svært grunne farvann hvor det er viktig å se grunner som man har full oversikt over når det er vindstille og klart vann som det var i Påsken. Forøvrig tilbragte vi de fleste dager i havn på FB foruten litt aktiviteter. Med minusgrader var det godt å ha en av markedets best isolerte og tørreste båter som ikke dugger ned  for et vondt ord. 

Skjermbilde 2019-04-24 kl. 22.20.27.png

Skjermbilde 2019-04-24 kl. 22.23.12.png

Salongen i 420en er litt vanskelig å sitte i. Den mangler gode hjørner. Vi var 4 ombord. Det funka. 

Men man må se akterdekk og salong samlet på 420. Stor dør, skikkelig kallesje og god salong ute gjør akterdekket til en del av salongen. Tven kan også vinkles ut hit. Vi hadde et par løse stoler, og varmeuttak hit. 

Alt er en tradeoff. Våre barn storkoste seg i hver sin lugar. Og to bad med skikkelig dusj på begge er flott

flybridgen på 420 er klassens beste. Den er fantastisk, både under fart og stilleligge. 

420 er en litt mindre båt enn feks princess 420. Den er en skandinavisk sjøbåt. Solid og god. Vi kryssa Skagerak flere ganger. En gang Kristiansand Marstrand. Det er 120nm strekk. 

NordWestene er arbeidskrevende å holde pene med mye treverk. Og ofte veldig mye fabrikkmontert utstyr som krever vedlikehold. Motorer og IPS drev kan man enkelt vedlikeholde selv. 

Med pasarelle på badeplatformen har man markedets beste jolleløsning. Vi hadde en Williams 285 turbojet på badeplatformen ? det funka supert.  Ungene klagde ikke på den jolla :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
17 minutes ago, Nord West 420 said:

Forøvrig er Skilsø 36 og 39 samme skrog med litt større badeplatform på 39. (ble justert og omdøpt når "Viknes" overtok). 

Det har jeg fått med meg ja ?

11 minutes ago, Bitteliten said:

Kjøp seilbåt ?

Tanken har slått meg men generalen har ikke lyst. Hun driver å truer med å kjøpe hytte .... det går ikke! Så da må jeg tenke ut hvordan flytte hytta til Moses, eller båten til fjellet. Du skjønner ? 

Vi har også sett en del på ikke fly-båter med plass til alle. Saga 370, Marex ACC i 36+ fot størrelse. Fine hytter det også. Men jeg er blitt mer og mer sjarmert av tanken på et loft med solterrasse og utsikt. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Litt usikker på hvilket utstyr som er krevende å vedlikeholde ift. andre båter. 

420 som er ca. 12 år koster i dag 3 millioner. Da har man råd til å skifte det meste av elektronikk som koster 100.000-200.000 etter hvor mye man vil skifte  når det er behov for det. 

Da får man det mest moderne i touchskjerm (kampanje på moderne/raskere 12" Raymarine til 19.900 nå) 

Autopilot, radar osv har man vel på de fleste båter til 2-3 mill. 

Batterier passer det vel å skifte til Lithium den dagen de tar kvelden enten man har NW eller Princess? Sist jeg skiftet ble det 7 stk. 140A AGM batterier. (i en NW-370) 

Forskjellen er at båtene som stort sett er lagret innendørs og passet svært godt på (Nord West) har mindre korrosjon og mindre slitasje på det meste av tilleggsutstyr. 

Mahognylistene kan man enten lakke selv eller levere til et spesialfirma som lakker de for 5000kr. 

Teaken utendørs er mer krevende å holde flott, men vel verdt noen timers vedlikehold hver sesong i mine øyne ift. å trø rundt på plastikk og få "Bavaria" følelsen.  

Annet vedlikehold er preget av at det er lettere tilkomst og mer gjennomtenkte løsninger enn hos mange av konkurrentene i denne størrelse.

Har forøvrig gått 1000 mil på få dager inkl. Nordsjøkryssing. Da var det greit at det ikke var seilbåt.  Høyeste hastighet jeg har på film er 41kts. (i medstrøm) 

Poenget er nettopp det. Man må innse at man kjøper en eldre båt. Og skal man feks oppgradere elektronikken er det ikke en plotter, men et helt system med dobbelt opp inne og på fly. Gammel radar funker ikke på nytt system, overgang fra seatalk til seatalk ng ryggekamera, mm. El systemet er avansert med dyre batterier, ofte generator, mastervolt kombi, skilletrafo, tidsstyrte releer mm. 

Vær også obs på første generasjon ips drev og oljetrykk. Bitteliten V har oppgraderte øvre drev for å løse dette. Det var den siste oppgraderingen jeg gjorde 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Joda, det blir fort over 100-200.000 dersom man velger å skifte mye og ha det siste nye fremfor å kjøpe brukte komponenter og ha det som man har det, men da får man tross alt mye bedre utstyr enn i en eldre Princess eller hva annen båt man sammenligner med til 2-3 mill. 

Det er mye godt tilgjengelig Raymarine utstyr dersom man vil spare penger og reparere men med den store utviklingen som har vært, så er det jo kjekt med nytt og flott. 

De fleste bruker vel kanskje Ipad eller tilsvarende i backup i dag uansett når man går i ukjent farvann/vanskelige forhold?  

Skal ikke mene noe om forskjellene mellom båtene som er nevnt, men det @Nord West 420 sier om oversikt og manøvrerbarhet skulle jeg tro var en viktig del av beslutningsgrunnlaget om en ønsker å benytte alle de fine  plassene i skjærgården vår. Har jo lagt merke til at de større båtene i større grad ligger i gjestehavnene eller longside til brygger, mens det ofte er mindre båter som ligger med holmene med anker bak og tau i land. Kan ikke tro at dette kun skyldes et ønske om tilgang på landstrøm til vifteovnen, dusjfasilitetene på land eller serveringen i nærmeste serveringssted. Kan det ligge en frykt for å gå på grunn eller å miste ankerfeste bak det? Konsekvensene er jo større med disse flotte båtene som diskuteres her enn for gjennomsnittet av båtbrukerne. 

Da Nord West 420 gikk inn på denne plassen så jeg hvor forsiktig og kontrollert det var. (Båten vår ligger til venstre for påskeliljene over) IPS gir vel en kontroll som ikke er mulig med verken drev eller akslinger, og jeg tror jeg ville verdsatt det høyt.

Takk for sist tilplan ;)

- Manøvrering: (kan forsåvidt løses med ekstrautstyr etter behov på andre båter)  

- Støy (motorer plasseres mye lenger bak enn på akslingbåter og motorer ligger på utsiden av kabin, på Nord West 420 med et stort stuverom i mellom slik at når man lukker døren blir støy betydelig begrenset) 

- Plass i kabin (motorer plasseres mye lenger bak enn på akslingbåter og man får frigjort plass til kabiner) 

- Mer effektiv drift

- Mindre planingsterskel,

- Stor max- og cruisehastighet

- Driftsøkonomi 

Typisk kritiker har hørt noen historier om hvor dyrt det er til tross for at skrekkhistoriene jeg kjenner til har blitt dekket på reklamasjon eller forsikring. 

For min del anser jeg det som verdt å betale litt ekstra for å ha det beste til mitt ønske.  

Hva vil risikoen være ifm å kjøpe en eldre Princess slik som for eksempel denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=142578884 

Obs; vi snakker ikke om å kjøpe nå men denne synes jeg å se veldig fin ut og velholdt. D12 skal vel være gode motorer, men er det betydelig risiko med 16-17 år gamle D12 motorer om de er godt vedlikeholdt? Det må vel vær i tidlig fase for D serie motorene. Synes ellers dette ser ut som en skikkelig fin båt som virker godt vedlikeholdt. Er den riktig priset? Er mye plass i denne båten, både inne og på fly. To store dobbeltkabiner og en litt mindre samt et jomfrubur bak til svigermor nede ved smøreniplene :O 

IPS og manøvrerbarhet mangler selvsagt sammenlignet med NW. Det kan kanskje kompenseres ved skikkelige trustere.

Fantastiske bilder @Nord West 420 Skulle gjerne hatt flere båtturer på vestlandet! 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Har selv hatt en slik båt for flere år siden da den fortsatt hadde X-factor i mine øyne. (2001 modell) 

Flott båt som mange er fornøyd med. 

For min del er den litt vel stor og i mine litt umoderne til mitt behov/ønske nå. 

Siden det er snakk om store kostnader med vedlikehold av IPS (Noe jeg har tilgode å oppleve selv) så kan jeg si at driftskostnader ved å gå denne er betydelig høyere enn å gå min Nord West 420 som jeg trives betydelig bedre i. 

Ikke umulig blir det noe slikt for egen del dersom behovet endres og prisen synker en del.  Jeg skrev faktisk kontrakt på kjøp av en P50 til 2,3 mill før jeg kjøpte Nord Westen, men den ble kansellert da vi var uenige om jolla (vannjet) skulle følge med eller ikke. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...