Jump to content

Nord West 370 vs 390 vs 420 (Fly)

BingoBonzo

Recommended Posts

2 minutes ago, Sjøbliss said:

Hva tenker du driftskostnadene vil være i hovedsak? Er enig at den er "gruelig stor". Skulle gjerne vært nærmere 40 enn 50 for å komme inn i flere uthavner. 

Uthavner er en ting. Vanlige havner er vel ofte et vel så stort problem. Man ja, stor båt har og noen fordeler. 

Flot båd, den Princess. Personligt havde jeg det svært med at fylde 1000 liter diesel på min NW 390. Så jeg tør ikke tænke på hvad to D12-maskiner drikker på 24 knob. Det må være noget med 5-6 liter pr. NM. Hertil kommer jo, at alt bliver langt mere besværlig når det gælder klargøring, vårpuss mm. Jeg sled med at holde vores 390 i fin stand - tør ikke tænke på hvordan det ville være med en 50-fod. Endelig er der jo havnepladser mm. Igen var vores 390 lige det største, vi kunne knibe ind i en fyldt svensk havn i fællesferien. Med en 50-fods, så er du virkelig tvunget til at komme tidligt for at få havnepladser, tænker jeg.

Blot et par ting at overveje. Men har du pengene til at betale diesel og gerne også til servicering af motorer og klargøring mm, så go for it! Jeg er bare blevet vaccineret mod at købe en båd, der var større end det, jeg var parat til at betale i vedligehold.

Service gjør jeg helst selv, men klart at D12 drikker vanvittige mengder med olje og diesel. Det ser jeg. Opplag, løft, vinterhavn, havneavgifter osv blir sikkert en helt egen historie. Ja nei, det er nok i største laget. Men fin båt, det er det :) 

Men da er bekymringene rundt disse temaene, ikke motorene i seg selv. Jeg tenkte kanskje det var risky med så gamle D motorer. De var vel ikke "gjennomtestet" på den tiden. Nå har de jo fått mange år på baken så det er vel et mindre problem i dag. 

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Jeg vil tro, at  @sap_2000 har en mening om D-12-eren. Jeg har en bådven i havnen med en sådan Princess og to xD12. Han er godt tilfreds med dem. Den i annoncen har kun gået lidt over 1100 timer. Det var ikke meget på en båd fra 2002, tænker jeg? Man sige jo, at motorer står sig ihjel, men det er der også delte meninger om.

Edit: I øvrigt så er der ikke noget famileskab mellem D12 og de nyere D6/D4-maskiner, så vidt jeg ved. Det er kun "D" de har til fælles. Jeg ved ikke engang om D12 er commonrail-motorer? 

Redigert av MajorAndy (see edit history)
4 hours ago, MajorAndy said:

Jeg vil tro, at  @sap_2000 har en mening om D-12-eren. J

Edit: I øvrigt så er der ikke noget famileskab mellem D12 og de nyere D6/D4-maskiner, så vidt jeg ved. Det er kun "D" de har til fælles. Jeg ved ikke engang om D12 er commonrail-motorer? 

Etter min mening skikkelig gode og solide problemløse motorer med kraftige gir.

Og ja de slekter ikke på de andre D motorene. Dette er PumpeDyse motorer. Et genialt, effektivt og driftssikkert (og dyrt) system forutsatt at service/ justering ikke ignoreres.

PD er drevet av en kamaksling og skal justeres IFM med ventilene. Det er en jobb som pga store konsekvenser hvis utføres feil bør gjøres av noen som vet hva de driver med og ikke tror. Resten av servicen er enkel som på en hvilken som helst annen motor, bare at alt er større.

4 hours ago, Sjøbliss said:

Det er godt poeng. Dersom ikke D12 er commonrail er det et ganske annet forbruk enn ellers. Da vil jeg nok være mer reservert med D12 med aksling. Må vel fort være dobbelt av et moderne IPS oppsett vil jeg tro. 

Forbruket blir helt klart høyt om man skal dytte 20 tonn + båt avgårde i 24-26 knop. regn med opp mot 200 L/T for en god og tung ferielastet 50 foter. Båt med 2 x D12 800 som jeg har kjørt endel viser over 320 L/T på full øs....

Videre går det en klype til servicer om man setter det bort. 45 liter olje + 3 store oljefiltre pr motor, 10-12 liter olje + filter til gir, så endel dieselfiltre og et par impellere type XL. Alt til VP priser om man velger den veien.

Men.... Om man er litt nevenyttig og gjør vanlig service og vedlikehold selv, har bekjentskaper som kan bestille oljer, filtre (Fram/ Mann etc)  etc til godpris så blir det ikke så galt.

Og jo større båten er, jo mindre spiller farten så stor rolle. De fleste setter mer pris på reisen og koser seg underveis. Blir været for dårlig så har man muligheten til å åpne kranene å få det unnagjort.

Jeg har flere venner med 50 fot twin D12 båter. Forbruket er ikke det som velter årsregnskapet på slike båter med andre man kjører mye langt og fort.

Båtplass, løft, service og vedlikehold er der pengene og evt timene går i forhold til en mindre båt.

And Gjestehavner så har jeg inntrykk av de lettere finner plass da det ofte er egne plasser for 45-50+ gjengen. Det samt at det også ofte finnes lignende, store båter å ligge utenpå så man bare går plattformene innover. 

uthavn med dregg i rompa og nesa i land funker på fine dager, men blir fort stress om det blåser litt. Mye vindfang og vekt... Men flere båter samlet ligger stødigere enn én alene da man får flere dregger/ festepunkter uten at vindfanget øker så mye totalt sett.

Longside til fjellet er ofte å foretrekke.

Manøvrering er en drøm. 2 store paddlehjul av noen propellere og svære lavturtallsmotorer sparker skikkelig når det settes i gir og gir samtidig en formidabel propwalk effekt som gjør det lett å vri rumpe eller baug dit man vil med skikkelig autoritet selv om det blåser spiker.

Så en kraftig thruster i hver ende, gjerne med hold-funksjon og fj.kontroll så er det utrolig hva man får til på trange plasser med litt trening.

IPS er genialt, men på litt eldre, større båter som har kommet betraktelig ned i pris og handles av "vanlige" folk med begrenset "shit happens budsjett", så er det noe enkelt og trygt med en svær, tung lastebilmotor med en jernstang i enden. Blir ikke enklere enn det.

Men mat skal den jo ha :yesnod:

Mvh. SAP

Du få sagt det @sap_2000 :D Jeg tror det er som du sier, løft, båtplass, vinterlagring osv som er den store kostnaden. Men er usikker på om jeg har lyst på så stor båt noen gang. Fristes mest av innvendig plass men tror ikke vi kommer dit. Det jeg lurte mest på om disse D motoren var noe å stole på eller ikke. Det er de tydeligvis. 

Det er veldig greit å lese gjennom en oppsummering slik den @sap_2000 skriver her. Da får man godt med kaldt vann i blodet når det drømmes som verst.:giggle:

Min drømmebåt er Squadron 58. Kommer aldri til å skje!

Men for 3,5 mill kan du skaffe deg en slik, @Sjøbliss...

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Jeg drømmer vel om å komme ut et sted mellom 2 og 2,5 når tiden kommer. :O Vi får se. Jeg skulle maks bruke 600´på første båt. Den ble 910´. Neste var 1,1 som ble 1,2. Så jeg kommer meg i alle fall! 

3 millioner er mye for båt, men kanskje med litt arv og kvitte seg med den hytta på vestlandet som ingen bruker likevel. You never know :P Men man skal ha penger til å holde båt også! Ikke bare kjøpe. 

Just now, Key Freak said:

Det er veldig greit å lese gjennom en oppsummering slik den @sap_2000 skriver her. Da får man godt med kaldt vann i blodet når det drømmes som verst.:giggle:

Min drømmebåt er Squadron 58. Kommer aldri til å skje!

Mange som har drømt om de.  Dessverre er det nå litt vel langt mellom de ekstra flotte eksemplarene.  I tillegg, 10NM utfor hjemmehavn finner du de kun unntaksvis så da skjønner jeg at fuålregningen ikke velter budsjettet ;)

Vedr forbruk på D12 så varierer det nok kanskje fra båttype.

Var med å kjørte en V58 2003 mod med D12 715 hk og i 8 knop viste forbruksmåleren 16 liter i forbruk for begge motorene. Dvs 2 liter pr nm.

Det må vel sies å være rimeligt til en så stor båt.

Når vi kom opp i 22 knop gikk det 160 liter pr time. Da er vi vel oppe i  over 7 liter pr nm . Koster litt mer da.

Ja det er sant

9 minutes ago, brs said:

Ja men på en P50 sitter en på taket og nyter turen i 7-8 knops fart.

V58 var bare et eks på forbruk.

Ja, det er helt sant. Helt til man etter lenger enn langt endelig har spart seg frem til festivalen og det er umulig for en stor båt å få plass og man må ligge på skyggesiden av "byn". ;-)

Redigert av Nord West 420 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...