Jump to content

Er det håp for rep. objekt Lagoon 450 etter Irma?

HandyAndy

Recommended Posts

Hei,

det har kommet opp en del katamaranprosjekter til salgs i Karibien etter orkanen Irma. All fornuft tilsier at dette fort kan bli veldig dyre båter etter reparasjon, men om man legger inn mye egentid så er det kanskje anledning til å få seg en bra og "billig" båt - hva mener dere?

Den aktuelle båten:

Type: Lagoon 450 F

Årsmodell: 2017

Rigg: ok

Motor: en ok, en må kjøpes ny

Pris: 150.000 EUR (tilsvarende uten skade 500.000 EUR +++)

Som man ser på bildene må man påregne en del glassfiberjobb. Vil man kunne få et solid og trygt skrog med alle skadene man kan se her?

Link til den aktuelle båten:

http://www.yachtworld.com/boats/2017/Lagoon-450-F-3162683/Virgin-Islands-(US)#.Wkn73SPOXOQ

Kommentar fra moderator:
Bilder fjernet da de var lastet opp til baatplassen, ref. copyright. De ligger i annonsen det er linket til.

Alt er vel mulig å reparere. Det er vel mer et spørsmål om pris og kunnskaper. Om en ser på de mange trådene som får skikk på eldre båter, så kan nok mye gjøres med egeninnsats, men gjerne helst på det innvendige. En stor ulempe for de fleste når det gjelder denne båten er avstanden. Kan sikkert fraktes hjem først, men jeg vil anta at profesjonelt arbeid kan utføres vel så rimelig der borte. 

Guest Thostr

Denne båten vil vel ganske sikkert bli reparert ja. Ift omfanget av skader så synes jeg ikke disse bildene kan sies å gi en representativ forståelse. Foreligger sikkert noen form for skriftlig beskrivelse av skadeomfang, det ville jeg ha skaffet meg. På ett av bildene hvor pontongen bak er åpen, styrbord side, så ser man at laminatet har knusningsskader som går opp og forut. Hvordan ser det ut under, og på innsiden - og er pontongen på babord side inntakt? Glassfiberskadene er jo uansett ganske greit reparerbare og med lav kostnad om man har tilgang til fasiliteter og anledning til å gjøre det selv. Motoren er jo en fast kostnad, så da er et jo spørsmål om hvor mye av elektronikken som er ødelagt. En båt som dette har sikkert PowerPlex eller annet elektronisk sentralisert strømstyringssystem, og om det har kortsluttet og er ødelagt så kan det amerikanske akryonymet for BOAT(*) fort få anvendelse veldig mange ganger...

* BOAT - Bring Out Another Thousand

Redigert av Thostr (see edit history)

Takk for tips. Jeg må lese meg opp på PowerPlex, for den delen har jeg ikke sett på som noe stort problem, men det er klart at det fort blir veldig dyrt med følgefeil i moderne elektronikk.

Dette med knuseskader i skrog er jeg veldig skeptisk til. Man ser jo en del av hull, sår og merker, men kan kreftene ha forårsaket en global svakhet i skroget som man ikke får bukt ved med lokale reparasjoner? Eller er det slik med glassfiberskrog at der det ser bra ut og ikke er delaminering (sjekkes f.eks. med banking) så er skroget trygt? 

Dette er en båt man typisk er langt til havs i og må kunne stole på.

PS: bilde er ikke av den aktuelle båten, men illustrerer kreftene som kan ha forårsaket skadene.

136532a63a5b9837850efb4cf74bf203.jpg

Siden det står at en motor er gåen og at den trenger elektrisk arbeid, så ville jeg regnet med at denne har vært under vann. Isåfall synes jeg prisen er altfor drøy. Minner meg litt om Sunseekeren som er så mye omtalt her på forumet tidligere, som noen dro til Frankrike og kjøpte for 1 mill. I løpet av rettsaken som fulgte det båtkjøpet, så kom det frem at han de hadde kjøpt den av selv hadde kjøpt den for 1 euro. Store vrak får ofte nesten helt symboske priser, fordi det er fryktelig dyrt å frakte de, og da spesiellt katamaraner.

Mange vrak som skal fikses opp gjør nok at prisene på å få slikt fikset stiger, både på fagfolk og materialer, samt at det er risiko for at det kommer useriøse som tilbyr sine tjenester. Dersom man har kompetanse selv til å vurdere skadene, hva som skal til for å fikse dem, og er god på å styre et slikt prosjekt, kan man sikkert gjøre ok butikk. Dersom man også kan fikse tingene selv, kan man kanskje gjøre et kupp.

Dersom man egentlig ikke har så mye peil, tror jeg man nok droppe slike prosjekter. Videre burde man også være kritisk til det som kommer til salgs av renoverte båter etter en slik stor hendelse, da mye kanskje fikses fort og gæli.

• 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...