Jump to content

Rekkestøtte til 19fot seilbåt ockelbo os19

Kapteinkork

Recommended Posts

Hei!

Har en ockelbo seilbåt tilsvarende bildet under, og ønsker å montere rekkestøtter bak som båten på bildet har. Jeg er åpen for forskjellige forslag, men ønsker ihverfall å ha noe litt høyere rundt bak da cockpiten ikke er veldig dyp. Noen som vet om noen plasser man får kjøpt dette? Har prøvd å søke rundt en stund nå men da finner jeg bare rette rekkestøtter, ikke disse vinklete rekkestøttene. 

Setter pris på alle innspill.

20130731_09412911.jpg

Hei. 

Produsenten er fortsatt oppegående, ser det ut til. Det du sikter til er vel "rekkverket" helt akterut, og det kalles vanligvis for pushpit. Det kan tenkes at Ockelbo kan tipse om produsent. https://www.ockelboboats.se

Ellers  må du vel få det laget et sted. Leste gjennom tråden til Eysteind om Halcoen han bygde opp, og mener han fikk laget pulpit til denne hos West Mekan i Nordfjordeid. Sikkert ikke billig. 

Hei igjen alle sammen! 

Tusen takk for gode tips og innspill, nå vet jeg ihverfall hva det heter. :giggle: Så artig at akkurat denne båten var din proxor, håper det er i orden jeg brukte dette bilde, fant det tilfeldig på google bilde søk. Dette er min første seilbåt og har storkost meg på sognefjorden med den i hele forrige sesong ? Husker du hvordan pushpit var montert på denne, regner med det må være bolter og skiver på undersiden av plasten der, men hvordan kommer man opp under? 

Jeg monterte rekkestøtter og en slags pullpit på min båt, jeg fikk spesiallaget backingplate som passet med hullene i rekkestøttene. Så boret vi opp hull til skruene. En utfordring kan være å treffe riktig, så det kan være lurt å ha kun et hull i backingplaten, bore først et hull og feste backingplaten før du borer de to neste.  Da kan du lage de neste hullene i backingplaten etter at du har boret.  Er det sandwich-skrog må du sørge for å lage "hel ved" som støtte for hullene. En måte å gjøre dette på er å "frese" bort skum mellom laminatlagene med en bøyd spiker,  sette tape på undersiden (hvis du allerede har hull i gjennom) og fylle hulrommet med epoxy, og la dette herde før du borer på nytt. Sett i skruer og backinggplate, masker rundt platen på undersiden og flensen på pushpiten, og ta det fra hverandre igjen før du monter med rikelig Tec-7 på begge sider. Skru til men ikke helt, la det herde så det dannes en pakning før du skrur til endelig. M.h.t å fjerne overskudd av Tec-7 og maskeirngstape er jeg ikke alltid helt enig med meg selv hva som er best, men enten drar du av maskeringen med en gang, men med fare for å grise til med overflødig Tec-7, eller så lar du det herde og skjærer bord overskuddet med kniv.  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...