Jump to content

glødetråd i wallas


hschrde

Recommended Posts

Jeg har en wallas 1400 i Vegaen min. Den fungerer forsåvidt godt selv om den bråker endel.

 

Det eneste problemet jeg har, er at glødetråden hele tiden ryker. Det skjer samme stedet, der spiralen er rettet ut for å føres til polene. Det er jo irriterende å måtte ordne med dette når man helst vil sove etter en lang og flott dag på sjøen, dessuten koster denne tråden hele 250 kroner!

 

Det jeg lurer på er:

 

Er det noen av dere som har erfaring med dette og eventuelt eldre tråder? Jeg lurer på om det ikke kan være en feilfabrikasjon siden trådene alltid ryker i knekken.

 

Er det noen som har forslag til eventuelt å bytte ut denne tråden med noe som holder bedre? Problemet er vel at det skal være en bestemt motstand og temperatur på den. Mer solid tråd gir mindre motstand og større strøm som vel kan ta livet av elektronikken? Eventuelt kunne jeg vel lagt inn mer solid tråd med en motstand utenpå, eller vikle en lengre tråd?

 

Håper noen har tips slik at jeg får jevn varme når jeg trenger det...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en wallas 1400 i Vegaen min. Den fungerer forsåvidt godt selv om den bråker endel.

 

Det eneste problemet jeg har, er at glødetråden hele tiden ryker. Det skjer samme stedet, der spiralen er rettet ut for å føres til polene. ...

....hmmm..... kan det være at du har unormalt mye vibrasjoner i enheten din? Er det noe du kan gjøre for å dempe dette? Slik du beskriver det ovenfor får du meg til å tenke i den retningen.

 

Det høres merkelig ut at tråden ryker hele tiden på samme stedet - her bør kanskje importøren/fabrikanten kontaktes?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan godt lage en slik tråd selv, dersom jeg bare får tak i godt materiale. Vet ikke hvem som eventuelt kan selge det...

 

Ellers så har jeg jo tenkt på vibrasjoner - det er vel ikke noen spesielle kilder det jeg kan se. Kan eventuelt prøve å montere den på motorfester av gummi. Håper å slippe det, da det blir en litt omfattende jobb...

Link to post
Share on other sites

Ellers så har jeg jo tenkt på vibrasjoner - det er vel ikke noen spesielle kilder det jeg kan se. Kan eventuelt prøve å montere den på motorfester av gummi. Håper å slippe det, da det blir en litt omfattende jobb...

Er dette mulig på noen måte: Koble/montere noe til brenneren slik at totalvekten på systemet som er i svingning øker? Dermed blir "egensvingningfrekvensen" for systemet en annen - ??

 

Hvis du kan merke vibrasjonene rent fysisk selv, kan det hjelpe å ha "gummipakninger" i skrue-innfestningen for å påvirke systemet på den måten?

 

Mulig jeg er vel fantasifull her, men er dette rimelig enkelt å prøve så er det vel forsøk verdt?

 

Men igjen: Jeg ville ha kontaktet importør/produsent for å få en kommentar derfra. Glødetråden skal ikke rykke gang-på-gang-på-gang på samme sted med korte mellomrom! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt en gang at hovedgrunnen til at glødetråden ryker er at sotpatikler løsner fra brennkammeret og faller ned på glødetråden, med det resultat at dette området blir overopphetet og tråden ryker. Det er derfor viktig å rengjøre brennkammeret skikkelig hver gang man skifter glødetråd. Kan det kanskje være dette som skjer hos deg?

Link to post
Share on other sites

Jeg kan godt lage en slik tråd selv, dersom jeg bare får tak i godt materiale. Vet ikke hvem som eventuelt kan selge det...

 

...

I ungdommen arbeidet jeg en periode på et vikleverksted, med omvikling og reparasjon av alle typer elektriske apparater. Der skjedde det ofte at vi laget nye spiraler og motstander, derfor hadde vi spoler med motstandstråd i mange forskjellige tykkelser.

 

Det er sikkert det samme idag, så jeg vil råde deg til å kontakte et vikleverksted, de skal nok ikke ha så mange kronene for de småstumpene som du trenger.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Aha!

 

Da skal i alle fall hele saken rengjøres grundig. Det kan nok stemme at dette i alle fall er en del av problemet - det er godt med sotpartikler inne i selve tråden hver gang jeg fjerner den.

 

Skal også spane litt etter et vikleverksted e.l. - det blir uansett nyttig å ha litt slik tråd for hånden til dette og diverse annet!

Link to post
Share on other sites

Motstandstråd (elementtråd) kan du kjøpe hos Clas Ohlson. Best.nr 49-206 til 211 alt etter tykkelse. Den dyreste koster 75kr for 10m.

 

Gjør du tråden litt lenger vil den bli mindre varm og trolig vare lenger.

 

Foreslår du du eksperimenterer litt med forskjellige lengder til den gløder passe.

 

Høyere spenning gir også større varme på tråden.

 

Har du stabil spenning på anlegget ?

 

Vibrasjonsdemping og øking av apparatets vekt som foreslått bør også vurderes.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tro det er samme glødetråd i Wallas 1400 og Wallas 1800 Sail. Jeg har brukt sistnevnte varmeapparat mye her oppe i kalde Midt-Norge og har heldigvis til gode å oppleve at glødetråden har røket enda.

 

Soter apparatet ditt mye?

 

Ellers kan jeg legge til at Wallas 1800 Sail er relativt stillegående synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips!

 

Jeg var og kjøpte ny tråd hos Mal-fix i Oslo i dag. God service der i gården, han ringte prompte leverandøren for å sjekke. Det ser ut som om problemet mitt er sjeldent, de hadde ikke hørt om det engang - det var i alle fall det jeg fikk vite.

 

Du som sier at Wallasen din er stillegående; det satte meg på sporet av noe. Muligens er lagrene på vifta mi utslitt slik at den både bråker og vibrerer....

 

Jeg er jo som de fleste med båt innom Clas Ohlson i ny og ne - så jeg skal kjøpe meg litt vikletråd neste gang!

 

Skal nok få has på problemet - kommer med løsningen i alle fall en gang i løpet av sommeren!

Link to post
Share on other sites

Vibrerer !!!!!!!!!

Har en W 2400 til rep for en kompis. El modulen var kaputt. (feil konstruksjon fra Wallas). I tilegg svikter også pumpen når den må løfte oljen opp fra kannen.

Min erfaring er at dersom brenneren får for mye olje vil denne lage MYE lyd og vibrerer ganske kraftigt. I tilegg vil det slå røyk ut av brennkammeret når det blir mye for mye.

Sjekk at returslangen har fritt fall og ikke kommer ned i brennoljen slik at den ikke henger i fri luft. Dersom denne "tettes" av olje kan du få problemer med at brennkammeret får for mye olje og spetakkelet "tar" av.

Du vil finne bruksanvisning/monteringsanvisning her: http://wallas.no/index.htm

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

DET stemmer!

 

Brenneren driver og uler av og til. Høres ut som en blanding av en steinbukk og draugen - første gangen lurte jeg virkelig på hva som skjedde....

 

Skal sjekke dette med fritt fall og eventuelle knekker. Har på følelsen at dette kan være det som skjer, det vil forklare ulingen, soten i tråden og at den ryker. Hvis det blir for mye olje så blir det vel rett og slett for varmt for tråden, kan jeg tenke meg. Med vibrasjon fra tilbakeslag o.l. i tillegg så blir det for stor belastning, kan jeg tenke meg.

 

Er fremdeles imponert over hvor mye fornuftig som skrives her!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...