Jump to content

driftstemperatur på dieselmotor


klt

Recommended Posts

Stort sett samme som på en bilmotor. Faren er at motor- og gearolje går for varm. Hulda har en konvertert bilmotor som går på ca. 82 grader. Det skjer vel ingen skade om temperaturen er en del lavere.

Link to post
Share on other sites

Et aldri så lite tillegg; dette forutsetter at motoren er ferskvannskjølt. For hvis den har sjøvannskjøling bør temperaturen holdes noe lavere for å unngå utfelling av saltkrystaller som kan tette kjølekanalene.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har ca 75-80 grader på en ford 2704 ET 150 HK avhengig av belastning. Iflg boka skal arbeidstemperaturen være 90 grader. mulig det er påtide å sjekke termostaten...

Link to post
Share on other sites

Normalt sett er det mye verre for en motor å gå for kald, f.eks at en bilmotor ligger på rundt 60 grader.

Olje og bensinforbruket øker, slitasjen øker. Hvis motoren skal bli for varm må man gjerne opp i rundt 120 grader før det blir et problem. kjølevannet står under trykk og koker vel derfor ikke før på 125 grader ca, glykolen hjelper vel også litt mot at det skal koke. Alarmen på motoren sier nok fra lenge før denne tid. De fleste termostater blir stående i åpen stilling når de defekte, man kan da lett se om det er tid for å bytte. Hvis man har en motor med f.eks topplokk av lettmetall så kan konsekvensen av at motoren koker bli at topplokket blir skjevt.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

takk for svar, eg har bmc 36hk og den ligg på 90 grader på normal kjøring,må nok gjera noko her ja.

<{POST_SNAPBACK}>

90 grader er greit nok det. Du har fremdeles et stykke igjen til koketemperatur. Ville sett det litt an og heller lagt litt arbeid i det hvis tempen stiger med tiden.

 

Et fenomen jeg har sett på et par BMC 36 er at hvis en går på fullt en tid og slipper den rett ned på tomgang så vil den koke en kort tid. Løsningen er å slippe gassen litt rolig, kanskje ned på halv fart i et minutt før tomgang.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

takk for svar, eg har bmc 36hk og den ligg på 90 grader på normal kjøring,må nok gjera noko her ja.

<{POST_SNAPBACK}>

KD Trading har 2 termostater til BMC 36Hk. Disse er på 74 og 82 grader. Jeg har den på 82 grader og temperaturen på motoren ligger rundt det. 90 grader høres mye ut. Kan godt være det ikke betyr så mye, men for meg virker det som om noe ikke er helt ok.

Link to post
Share on other sites

90 grader er helt normalt, hvis temperaturen varierer mye, dvs. går mye opp under belastning er det ikke fullt så normalt. Så lenge ikke kjølevann alarmen piper er det ikke noen grunn til å gjøre noe.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...