sebba2 Startet 13.Januar.2018 Del på Facebook Startet 13.Januar.2018 Heisann mine vennar! Har nå ein sabb i snekkå som eg har hatt fryktelig mye trøbbel med.. Og denne gang eksoslekkasje... På den raraste plassen. Dette skjer kun på eit visst turtallspunkt og høgare, ikje langt ifrå full gass, og oppover. På full gass er det heilt forferdelig ?.. Ut ifrå det eg ser, e da fra omkring svinghjulet,området der e grått og kolsvart. NEi ikje fra manifoilen, ikje fra eksosrøret, men fra ein plass rundt svinghjulet... Mye.. Lukter eksos, dog kanskje litt vel svidd. Har vært sånn i ein stund nå. Eg veit eg har litt for mye olje på motoren, kan da vere derfor? Anyone? :) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 13.Januar.2018 Del på Facebook Svart 13.Januar.2018 (redigert) Hvorfor har du for mye olje på motoren? For mye olje er som regel ikke bra og kan føre til høyere trykk i veivsumpen, lekkasje i pakninger og simmerringer. Nå har ikke Sabben din oljetrykkspumpe, den har såkalt ‘’plaskesmøring’’, men likevel. Ville ha skiftet olje og fylt på til riktig nivå. Røyker det fremdeles bak svinghjulet kan det være tetteringen/simmerringen til veivakslingen som er gåen. Redigert 13.Januar.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sebba2 Svart 13.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2018 Faen.. Ja det er ikkje bra...... Nei var ein kompis som sku skifte olje iford sommer, "så blei det bare sånn"... Uansett, takk for tips, ska gjera nåke med ein gang imåro med dette, angrar litt på utsettelsen nå :/ Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Oljeskift er jo kjekt, slikt må du jo ikke overlate til andre Lykke til, får håpe du blir kvitt røyken! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sebba2 Svart 14.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Ja håpar og det orner seg så eg slepper å kløyve motoren... Omlag kor mykje olje skal den ha? Var det ikje 2 ltr. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Bruksanvisning til 10-hesteren, er bare å få det printet ut Alltid kjekt å ha manualen til motoren liggende i en perm eller noe i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sebba2 Svart 14.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Ja.. Hadde bare håpt det sko vera ein "overløpsventil" e.l so var årsaken! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Fant du årsaken? Ble det bedre med riktig oljenivå? Får håpe det ordner seg og at det ikke er veldig alvorlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nero II Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Sebba, den skal 1, 2 liter olje. Vanlig mineralsk SAE 30, du får en grei olje på Biltema. Du må kjøre motoren så den blir varm, da kan du få pumpa den ut. Hvis du åpner det firkanta dekslet på sid av sumpen, så er det greitt å få sugd olja ut. Når det er gjort, vil jeg rå deg til å legge på en liter diesel, og kjøre motoren et halvt minutt, og så pumpe ut dieselen. Da er det heilt reint. Nede i Sumpen vil du da finne en firkanta magnet. Den tar du ut, sjekker om det er jernspon på den, så har du fått et enkelt varsel om at det er problemer underveis. Så legger du den tilbake, fyller på olja og skrur igjen dekslet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 (redigert) Nero II skrev for 2 timer siden: Sebba, den skal 1, 2 liter olje. Vanlig mineralsk SAE 30, du får en grei olje på Biltema. 1,2 liter blir vel litt lite på en 10-hester? Mente på å huske at jeg fylte på nærmere 2 liter under oljeskift da jeg hadde slik motor for noen år tilbake, brukte alltid vanlig 15W-40 olje (motoren gikk sjelden i frost). Så måtte sjekke det opp i manualen (som linket til lengre oppe), tror det er lurt å se hva Sabb selv anbefaler. Sjekk peilepinnen, så fyller du i alle fall ikke på for mye. Redigert 14.Januar.2018 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sebba2 Svart 15.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2018 (redigert) Har tappa av ganske mye olje ja, bor på vestlandet og me har hatt et helvettes vær her i da sista så blei ikkje nåke tur igår. starta an opp då og kjørte an varm og ga litt gass. Lekke nok litt endo (kan vera da nå berre var lukt fra sotet som sitter der fra før av som lagde luktå siden svinghjulet lagar sirkulasjon)men virka uansett bedre! Men det uten sikkerhet, må få testa skikkelig snart. Men hvis det fortsatt e lekkasje, ka må eg gjera/sjå etter då? Vil isåfall finna ein løsning før sesongen, evt laga til noko avsug/ventilasjon.. (EDIT) Merka nå på det sabb bildet ditt @Hakkannen at eg har peilt og fylt olje på ein annen "plass" (stjal bildet fra ein annen her på bp, beklager for det) Her har eg peila og fylt olja mi Er litt forvirra nå Redigert 15.Januar.2018 av sebba2 (see edit history) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post Share on other sites More sharing options...
sebba2 Svart 16.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Ikkje? Nor eg tenke meg omm gløymde eg neva at det er ein G modell eg har ;) Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 16.Januar.2018 Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Mulig Sabb kjørte forskjellige design plata der oljepåfyllingen er? Slik jeg husker det er oljepåfylling og peiling slik som på bildet du postet, men nå er det så lenge siden jeg hadde Sabb at jeg faktisk ikke husker helt nøyaktig hvordan det ser ut nedi der. Det er i alle fall ganske «beint fram», altså lett å se hvor både oljepåfylling og peilepinne er. Synes huske det ligner mer på bildet du la ut enn illustrasjonen i manualen jeg linket til, men det kan jo være Sabb har brukt et annet snitt eller vinkel for illustrasjonen. Oljepåfyllingen er merket «oil» og peilepinnen minnes jeg som skrudd fast, altså slik at man må skru den litt ut før man kan trekke ut resten, kan ikke det stemme? Synes huske peilepinnen var vinklet i håndtaket for å få bedre grep når man skrur den ut, men det kan være jeg blander med 22hk- og 30hk-motoren her. Har dessverre ikke en 10-hester tilgjengelig der jeg er nå, så får ikke sjekket heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sebba2 Svart 17.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2018 Stemmer nok det. Men peile pinnen e bere vinkla, ikje veldig bøyd Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post Share on other sites More sharing options...
sebba2 Svart 18.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2018 Ska iallefall komma med tebakemelding når eg har fått testa. Men forstår fortsatt ikje heilt kor den kan lekka men... E det mykje arbeid og få av svinghjulet?kor mykje veie det? Då kunne eg fonne lekkasjen lettare. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post Share on other sites More sharing options...
sebba2 Svart 25.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2018 Ingen som har innspel? Har komt fram te at dar lekke litt endå, iallefall nor eg starte opp. Kjenne luktå godt.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 25.Januar.2018 Del på Facebook Svart 25.Januar.2018 Du må ha avtager for svinghjulet som sitter på kon på veivakselen. Svinghjulet er tungt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 25.Januar.2018 Del på Facebook Svart 25.Januar.2018 Jeg tviler egentlig på om dette har så mye med veivakseltetningen å gjøre. Heller at du har litt mye gjennomslag I motoren slik at eksos presses forbi stempelringene og ned I veivhuset. I så fall er nok det som skal til honing og nye stempelringer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
sebba2 Svart 25.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2018 Da hadde eg vel merka detta betrakteligt på kompresjonen? Har nemlig ikje da. E ganske sikker på at det ikje var sånn for bare 10mnd sio når eg kjøpte motoren, gjer eg nok gass nå, må motorkasså stå uten lokk i ein god stund og luktå e i heile båten :( Får vel evt berre laga te nåke ventilasjon te motorkassen, har ingen planar om å leggja masse arbeid inn i dette.. Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post Share on other sites More sharing options...
sebba2 Svart 25.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2018 Har nå våre neri båten og prøvd litt meir. Eg varma motoren opp i ein stond, før eg ga på. (Koblingen var i, men vingane sto nesten "flatt") Tenkte detta va lurt så motoren får LITT motstand i allefall. Så godt som ingen røyk "kom opp" fra svinghjulet, virka som om alt kom ut av det retta hullet idag kom litt ved oppstart men, som sagt virka da mye bedre nå, itte motoren fekk rett og mindre oljemengde. Er dette realistisk? Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 26.Januar.2018 Del på Facebook Svart 26.Januar.2018 Så da var problemet bare at det var fylt for mye olje? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sebba2 Svart 26.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2018 Ja det virkar sånn! Forresten var kje meg som fylte :D Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post Share on other sites More sharing options...
Hakkannen Svart 26.Januar.2018 Del på Facebook Svart 26.Januar.2018 Kjekt hvis det bare var det som skulle til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sebba2 Svart 23.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2018 Hei igjen, har nok fortsatt litt soting i motorkassa under høyere turtal enda. Men eg kom på noko eg ikje har tenkt på før. Nemlig eksosanlegget. Har bytta ein del av anlegget (tørreksos) pga lekkasje- Men heile eksosanlegget mitt er fryktelig langt - minst 2.5 - 2.7 + ei svær lydpotte på enden + ein veldig "trang" gjennomføring ( liten diameter ). Kan også være så godt som tett(koks) i dei gamle røyrbitane. Eg har den uvanen at eg må sprøyte fryktelig mye olje inn i motoren for å få start på denne årstida, dette resulterer i mye soting dei første minuttane ved oppstart. Derfor tenkar eg det kan hende at deler av anlegget er tilmermast TETT, og at detta kan bli for mye motstand for motoren og eksosen kommer ut ein annen plass ?? :( Er dette realistisk? Eksosen består av 4 deler: 1. Fra eksosbend og ein meter akterover (under dørk) 2. Midtdel nermere ein meter (denne bytta eg pga rust) 3. Fra midtdel te lyddemper ca 0.5/0-7 meter 4. Lydpotte Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.