Jump to content

Bytte til elektrisk dieselpumpe på VP MD21A. Trenger innspill


Mr_Stian

Recommended Posts

Heisann.

 

Merket en dag litt uti sesongen som var at jeg begynte å få diesel lukt fra motorrommet samt at det lå en liten film med diesel i kjølvannet. Fant nokså fort ut at matepumpen lakk. Den lakk ganske mye faktisk. Jeg har en delemotor stående hvor pumpen så ut til å være i ok stand, så byttet denne. Men det viser seg at denne også lekker. Ikke like mye som den første, men det drypper en og annen dråpe fra den. Så jeg vil sette på en elektrisk pumpe i stedenfor. Men har ett par spørsmål. 

 

Den gamle pumpen, kan jeg la den stå på? Eller må den av og blendes?

 

Hvilken elektrisk pumpe trenger jeg? Har forstått jeg må ha en sugepumpe. Biltema har som leverer 120 liter i timen med enten 0,3 eller 0,4 bar trykk. Den minste holder vel?

 

Så det elektriske. Hvis denne pumpen går uten at motor går, sirkulerer den bare tilbake til tank? Tenker denne pumpen kan kobles på tenningslåsen, men det betyr jo at den vil svive litt mens motoren ikke gjør det. Er det OK?

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt det slik på min Yanmar i en god del år nå. På den gamle mekaniske har jeg bare satte en slange på mellom inn og ut. Jeg har også koblet den elektriske på tenningen, en stor fordel når en skal lufte dieselsystemet. Da slår jeg bare på tenningen til jeg hører at luften er borte (Yanmaren er selvluftende), mye enklere enn manuelt å pumpe for hånd på den gamle. At pumpen sviver de to sekundene fra jeg vrir om startnøkkelen til motoren fyrer, er selvfølgelig ikke noe problem iom. at dieselen da bare sirkulerer tilbake til tanken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ville ikke ha gått for egen bryter, det blir bare en ekstra feilkilde. Kople rett til tenning, enkelt og greit.

 

Har lurt på å ha en ekstra på lur jeg også ja, de er jo uansett ikke så dyre.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da var den montert. Jeg valgte å bruke egen bryter på denne da jeg har en alarm som hyler om jeg ønsker å kjøre pumpen for lufte den. 

Tok av den gamle pumpen, tok ut akslingen som driver den å laget ett blindlokk av noe syrefast stål jeg hadde liggende. Med papp pakning imellom så ble dette veldig bra! Kommer nok til å kjøpe en ekstra pumpe å ha denne liggende som reserve. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Bra dere fikk biltemapumpe med ca 0.3 kg trykk. Jeg har netopp overhalt en md21. Har også skiftet pakkningsett i dieselpumpa. Redd for at jeg hadde satt dieselpumpa feil sammen hadde jeg 17 mm nøkkelen i neven for å åpne dysemuttrene hvis motoren skulle rase. Joda. Den raste ut ja. Stoppet da jeg åpnet tredje dysemutter. Litt av et turtall ja. Startet den på 2 sylindre og samme resultat. Årsak ? Elektrisk fødepumpe som gir 0.5 mpa trykk. Konverteringtabell på nettet sier at det er 5 kilo trykk..  helt feil pumpe. Trykket er så stort at det presses diesel forbi i stopp posisjon. Hadde jeg ikke tatt dysemuttrene med en gang hadde motoren eksplodert. Får kjøpe meg en biltemapumpe jeg og. 

Link to post
Share on other sites

MYRA 23AC skrev for 7 timer siden:

Bra dere fikk biltemapumpe med ca 0.3 kg trykk. Jeg har netopp overhalt en md21. Har også skiftet pakkningsett i dieselpumpa. Redd for at jeg hadde satt dieselpumpa feil sammen hadde jeg 17 mm nøkkelen i neven for å åpne dysemuttrene hvis motoren skulle rase. Joda. Den raste ut ja. Stoppet da jeg åpnet tredje dysemutter. Litt av et turtall ja. Startet den på 2 sylindre og samme resultat. Årsak ? Elektrisk fødepumpe som gir 0.5 mpa trykk. Konverteringtabell på nettet sier at det er 5 kilo trykk..  helt feil pumpe. Trykket er så stort at det presses diesel forbi i stopp posisjon. Hadde jeg ikke tatt dysemuttrene med en gang hadde motoren eksplodert. Får kjøpe meg en biltemapumpe jeg og. 

Du klarer vel å stoppe den ved å kvele lufttilførselen?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vurderer samme opplegg på en MD17C. Har byttet originalpumpe to ganger nå, begge lekker fra bakre sladrehull. Så blir nok dobbel garantiretur her! Dårlig til å være original del med pris deretter. Er det noen som har en formening om det blir noen ubalanse i akslingen hvis kammen til fødepumpen ikke har noen motstand , kun blanket igjen med blankelokk som nevnt over? Hadde vært artig med noen bilder, og et Biltema delenummer. 

Link to post
Share on other sites

Bare å blinde, vil ikke influere på resten av motoren. Før du vurderer, sjekk om du skal ha pumpe som suger fra tanken, eller om du har fall fra tank og ned til pumpen.

Eksempler:

https://www.biltema.no/bygg/vvs/rorinstallasjoner/kopperor/kobberror-plastisolert-2000020892

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motorstyring/drivstoffpumper/elektrisk-drivstoffpumpe-2000036622

 

Merknaden med at pumpen ikke passer for innsprøytningsmotorer antar jeg speiler hen på Common Rail. 

V8'ern til Hulda kjører på tilsvarende pumpe, en vanlig plunger fra Carter USA.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for godt svar!

 

Noe usikker på suge eller trykkpumpe. Det er et lite fall på tanken så det ligger diesel helt inn pumpa. Den mekaniske pumpen som står i idag generer et ganske godt vakuum når den opereres. 

 

Ser forøvrig at Biltema opplyser om at

Trykkpumpe=i nærheten av tank

Sugepumpe=i motorrom

 

Så da er det nok ei sugepumpe jeg bør gå for. 

 

Er det noen som kan ha en god forklaring på hvorfor VP operer med to sladrehull på sine fødepumper (P.no 21134777), og om det er en innkjøringsprosedyre for at disse ikke skal lekke? Det lekker som sagt kun fra det bakre sladrehullet. Rart når dette skjer på to nye pumper. 

Redigert av L-P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Siden slike tråder oftest kommer til nytte for andre, er jeg også veldig for å presentere resultatet, selv om dette ikke gjelder en MD21, snarere en MD17C. Den elektriske pumpen fungerer kjempebra. Diesellukten er borte i båten som et resultat av tett pumpe. Jeg brukte kursen som opprinnelig var til den elektriske sirkulasjonspumpen til Martecen. En enkel montering, og med Hydroscand-selger (Limaco) som nabo, fikk jeg tak i banjo-koblingen som går til dieselfilteret. Lufting gikk som en lek. Nå blir det retur av original pumpe, og innkjøp av en elektrisk pumpe til reserve for 1/10 av prisen. IMG_8807.JPG.b62e4d250a54e2ca4396e4c1530051e5.JPGIMG_8808.JPG.5c39b8b12bf8039ff69eacda246ebab0.JPGIMG_8809.JPG.8754fe77dabcc45b2bf87db016a2e12f.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...