Som Startet 19.Juli.2005 Del på Facebook Startet 19.Juli.2005 På min seilbåt er motorrommet omtrent luftett, det går kun en åpning inn fra kjølsvinet med en diameter på ca. 10 cm. Så det blir veldig varmt der. Hadde ikke det vært bedre for motoren og alt det andre av komonenter hvis jeg hadde fått mer kald friskluft inn ? Og hvordan er det best å lage det til ? Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 19.Juli.2005 Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 Dessverre tilbakevendende fenomen på seilbåter. På båten min, søstra til din, satt luka foran motoren fast når jeg hadde kjørt lenge for motor. Det glemmes ofte at selv en liten motor bruker store mengder luft. Nå har jeg 15 x 15 cm kanal som ender på bb.siden av motoren, og 15 x 15 cm kanal avtrekk som suger vha vifte i akterkant av maskinrommet. Vifta er koblet over første trinn på tenningslåsen slik at jeg kan kjøre den uten at alarmen hyler eller motoren må startes. Finnes ikke motorlukt i maskinrommet. Etter boka skulle jeg også hatt tilluftvifte, men avventer hvordan dette funker. Vifta har også en liten 5 x 5 cm kanal til batterirommet. Frluft/tilluft er i akterspeilet. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Som Svart 19.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 (redigert) Har aktercabin i båten, så det er ikke så store mulighetene til kanaler her og der. Men hvis jeg legger et rør på ca. Ø 10 cm fra motorrommet, helt nederst må det bli, og ut hekken, så skulle det vel bli en form for utsug når båten er i fart. Pga. strømgniting i seilbåt så vil jeg helst slippe en vifte som går kontinuerlig, selv om det måtte vært den optimale løsningen. Redigert 19.Juli.2005 av Som (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 19.Juli.2005 Del på Facebook Svart 19.Juli.2005 Vifta mi går bare når motoren er igang, eller når jeg vil. Har koblet om på tenningslåsen slik at ved trinn en trekkes releene for sirkulasjonspumpe og fraluftvifte og ved trinn to kommer alarmene. Volvo har et meget godt hefte om ventilasjon i maskinrom, men den tror jeg ingen seilbåtprodusenter har lest. Er du interessert, så IM meg en epostadresse så sender jeg det vesentligste. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Måke Svart 20.Juli.2005 Del på Facebook Svart 20.Juli.2005 (redigert) Har samme problemet med lite maskinrom i en seilbåt, og tenker også på å lage kanaler. Tenker å ta inn luft fra fribordet via en "ventiltut" som vender forover, og luft ut via "tut" som vender akterover. På den måten håper jeg å unngå vifte. Et problem kan nok være at det kan sprute inn vann når båten legger seg over. Det er vel to grunner til få inn mer luft: nok surstoff og kjøling. Har lest et sted at kjøling av dynamoen er viktig for å få ut nok effekt av den. Har et termometer på skottet i maskinrommet ca 15 cm fra dynamoen, og det viser 55-60 gr. Det er kanskje noe høyt? Hva er det ideelle? Redigert 20.Juli.2005 av Måke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 20.Juli.2005 Del på Facebook Svart 20.Juli.2005 Siterer igjen fra den hellige skrift: Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.