Jump to content

Ventilasjon av motorrom


Som

Recommended Posts

På min seilbåt er motorrommet omtrent luftett, det går kun en åpning inn fra kjølsvinet

med en diameter på ca. 10 cm. Så det blir veldig varmt der.

Hadde ikke det vært bedre for motoren og alt det andre av komonenter hvis jeg hadde fått

mer kald friskluft inn ?

Og hvordan er det best å lage det til ?

Link to post
Share on other sites

Dessverre tilbakevendende fenomen på seilbåter.

På båten min, søstra til din, satt luka foran motoren fast når jeg hadde kjørt lenge for motor. Det glemmes ofte at selv en liten motor bruker store mengder luft.

Nå har jeg 15 x 15 cm kanal som ender på bb.siden av motoren, og 15 x 15 cm kanal avtrekk som suger vha vifte i akterkant av maskinrommet. Vifta er koblet over første trinn på tenningslåsen slik at jeg kan kjøre den uten at alarmen hyler eller motoren må startes. Finnes ikke motorlukt i maskinrommet. Etter boka skulle jeg også hatt tilluftvifte, men avventer hvordan dette funker.

Vifta har også en liten 5 x 5 cm kanal til batterirommet. Frluft/tilluft er i akterspeilet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har aktercabin i båten, så det er ikke så store mulighetene til kanaler her og der.

Men hvis jeg legger et rør på ca. Ø 10 cm fra motorrommet, helt nederst må det bli, og ut hekken, så skulle det vel bli en form for utsug når båten er i fart.

 

Pga. strømgniting i seilbåt så vil jeg helst slippe en vifte som går kontinuerlig, selv om det måtte vært den optimale løsningen.

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vifta mi går bare når motoren er igang, eller når jeg vil.

Har koblet om på tenningslåsen slik at ved trinn en trekkes releene for sirkulasjonspumpe og fraluftvifte og ved trinn to kommer alarmene.

Volvo har et meget godt hefte om ventilasjon i maskinrom, men den tror jeg ingen seilbåtprodusenter har lest. Er du interessert, så IM meg en epostadresse så sender jeg det vesentligste.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Har samme problemet med lite maskinrom i en seilbåt, og tenker også på å lage kanaler. Tenker å ta inn luft fra fribordet via en "ventiltut" som vender forover, og luft ut via "tut" som vender akterover. På den måten håper jeg å unngå vifte. Et problem kan nok være at det kan sprute inn vann når båten legger seg over.

Det er vel to grunner til få inn mer luft: nok surstoff og kjøling. Har lest et sted at kjøling av dynamoen er viktig for å få ut nok effekt av den. Har et termometer på skottet i maskinrommet ca 15 cm fra dynamoen, og det viser 55-60 gr. Det er kanskje noe høyt? Hva er det ideelle?

Redigert av Måke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...