Philonica III Startet 14.Januar.2018 Del på Facebook Startet 14.Januar.2018 Hei, har en kammerat som har en Skarpnes 30. Han har kjøpt og skal montere en baugpropell men skyvekraft på 75 kg. Der han har kjøpt dette sier de han kan bruke vanlig startbatteri på 65-90 amp. til dette, altså bruke samme batteri til både starter og propell. Kan det være riktig? R Isaksen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 90 Ah burde vel gjøre susen, så lenge batteriet gir fra seg nok ampere. Hulda her 90 kg skyvekraft og 150 Ah batteri, holder i massevis. Kunne greid meg med noe langt mindre. Har såpass for å være sikker på å kunne trekke opp ankeret selv om motoren ikke går (ankerwinch på samme batteri). Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Ja, bruker startbatteritype på baugpropell pga bruksmønster (lav hyppighet, men mye peek). Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 14.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Hei Trodde det optimale var eget batteri til til baugpropell.. R I Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Jeg har ankerwinsjen (liten Lowfrans sak på 300W) og starter på startbatteriet (10 år gammelt 60Ah 540CCA Varta). Baugpropellen har jeg på forbruksbanken (2 × 140Ah 4 år gamle Euroglobe semitraction batterier med 1000A(!) CCA på hvert. Begge deler funker utmerket. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kjellg Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 (redigert) Jørg var vel inne i en tidligere tråd (par uker siden?) og snakket noe om at KWh var minst like viktig som CCA og ca. Kanskje han kommer på banen her Redigert 14.Januar.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Philonica III skrev for 2 timer siden: Hei Trodde det optimale var eget batteri til til baugpropell.. R I Mange løsninger når det gjelder å få denne baugpropellen til å rotere rundt på. Men jeg er enig med deg Philonica III, at den optimale løsningen er eget batteri plassert så nært baugpropellen som mulig, og i tillegg egen lader som lader dette batteriet. Slik er baugpropellen koblet opp i "Kathleen", og det har fungert optimalt siden jeg forandret litt på det tidligere opplegget, som ikke fungerte optimalt.. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Ladekabelen skal gå direkte til batteriet. Ikke til/via baugthrustermotor. Bl.a. fordi motor skal være helt isolert og spenningsløs når du bryter hovedstrømmen i C/B. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Philonica III skrev for 9 timer siden: ... skyvekraft på 75 kg. Der han har kjøpt dette sier de han kan bruke vanlig startbatteri på 65-90 amp. til dette, altså bruke samme batteri til både starter og propell. Kan det være riktig? Jeg synes det høres snaut ut. Hvis du søker litt finner du mange og lange tråder om dette. Jeg installerte en Sleipner SE80 i båten vår for en del år tilbake, og har et inntrykk av at anbefalingene fra Sleipner er knappe, både når det gjelder batteristørrelse og kabeldimensjoner i forhold til spenningsfall. Når det gjelder batteristørrelsen er det ikke bare snakk om at batteriet skal klare å gi nok strøm uten å gå helt i knestående, det er også et moment hvor mishandlet det blir under bruk. Det har noe å si for levetiden. Disse likestrømsmotorene fungerer slik at jo mer strøm du klarer å fore på med, og jo høyere du klarer å holde polspenningen, jo høyere effekt får du ut av trusteren. På den måten kan man jo i en viss grad selv legge lista for hvor mye utbytte man vil ha av installasjonen. En annen ting som er verd å løfte opp er at Sleipner har klare definisjoner på hvor stor minimum radius skal være på kantene i innstøpningen. Vet ikke om det er Sleipnerprodukt dere har handlet, men det spiller ingen rolle. Jo mindre radius, jo mer effekttap. Alt dette og mer til er imidlertid behørig drøftet i tidligere tråder for dem som ønsker å lese Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
navid Svart 15.Januar.2018 Del på Facebook Svart 15.Januar.2018 Chiefengineer skrev for 10 timer siden: Ladekabelen skal gå direkte til batteriet. Ikke til/via baugthrustermotor. Bl.a. fordi motor skal være helt isolert og spenningsløs når du bryter hovedstrømmen i C/B. Den ser jeg Chiefengineer! Den skal jeg rette på. Takk skal du ha! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.