Jump to content

Batteristørrelse til baugpropell med skyvekraft på 75 kg?


Philonica III

Recommended Posts

Jeg har ankerwinsjen (liten Lowfrans sak på 300W) og starter på startbatteriet (10 år gammelt 60Ah 540CCA Varta).

Baugpropellen har jeg på forbruksbanken (2 × 140Ah 4 år gamle Euroglobe semitraction batterier med 1000A(!) CCA på hvert. Begge deler funker utmerket.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

 

Philonica III skrev for 2 timer siden:

Hei

Trodde det optimale var eget batteri til til baugpropell..

R I

 

Mange løsninger når det gjelder å få denne baugpropellen til å rotere rundt på. Men jeg er enig med deg Philonica III, at den optimale løsningen er eget batteri plassert så nært baugpropellen som mulig, og i tillegg egen lader som lader dette batteriet.

 

Baugthruster3.jpg.dab99b15a6d81c59e09ec07d251074c6.jpg

Slik er baugpropellen koblet opp i "Kathleen", og det har fungert optimalt siden jeg forandret litt på det tidligere opplegget, som ikke fungerte optimalt..

 

Link to post
Philonica III skrev for 9 timer siden:

... skyvekraft på 75 kg. Der han har kjøpt dette sier de han kan bruke vanlig startbatteri  på 65-90 amp. til dette, altså bruke samme batteri til både starter og propell. Kan det være riktig?

Jeg synes det høres snaut ut.

 

Hvis du søker litt finner du mange og lange tråder om dette. Jeg installerte en Sleipner SE80 i båten vår for en del år tilbake, og har et inntrykk av at anbefalingene fra Sleipner er knappe, både når det gjelder batteristørrelse og kabeldimensjoner i forhold til spenningsfall. Når det gjelder batteristørrelsen er det ikke bare snakk om at batteriet skal klare å gi nok strøm uten å gå helt i knestående, det er også et moment hvor mishandlet det blir under bruk. Det har noe å si for levetiden. 

 

Disse likestrømsmotorene fungerer slik at jo mer strøm du klarer å fore på med, og jo høyere du klarer å holde polspenningen, jo høyere effekt får du ut av trusteren. På den måten kan man jo i en viss grad selv legge lista for hvor mye utbytte man vil ha av installasjonen. 

 

En annen ting som er verd å løfte opp er at Sleipner har klare definisjoner på hvor stor minimum radius skal være på kantene i innstøpningen. Vet ikke om det er Sleipnerprodukt dere har handlet, men det spiller ingen rolle. Jo mindre radius, jo mer effekttap. 

 

Alt dette og mer til er imidlertid behørig drøftet i tidligere tråder for dem som ønsker å lese :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...