Buster Magnum Svart 29.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Pratet med selger i dag og han påstod motoren allerede var innkjørt fra fabrikk og ingen spesielle prosedyrer var nødvendige.... Sa jeg hadde pratet med Yamaha EU og viste til Yamahas bruksmanual hvor der er tydelig beskrevet nødvendige innkjøringsprosedyrer for 225F motor. Nei, det var bare tull sa han... herregud, disse folka skal altså kjøre en prop test på motoren min og de har ikke peiling på hva de driver på med. Strålende.... Link to post
tkb Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Forstår ikke helt dette med propelltest, det er gjort for lenge siden. Ligger i Yamaha kjørefakta. Har bestilt ny båt, og selger fortalte at de hadde tabeller å gå etter. Propell og monteringshøyde. Link to post
Buster Magnum Svart 29.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Funderer på å nekte de å utføre prop sjekk..... Vil ikke at de skal ut å varve 6000rpm på fabrikksny motor. Link to post
tkb Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Det ville jeg gjort. En av gledene med ny motor, er å vite at innkjøringen er perfekt. Link to post
is_620 Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 har ikke særlig greie på motorer, men da jeg hadde ny motor selv diskuterte jeg innkjøring med en på jobb som drev med racing på motorsykkel og i tillegg hadde jobbet hos båt forhandler. I følge han var hel hensikten med innkjøringen å få alle bevegelige deler slitt og tilpasset hverandre. Dersom man da bruker for god olje og er altfor forsiktig kan det virke helt motsatt av det man ønsker skal skje. Så min kilde fortalte at mange som hadde peiling og erfaring mente at man godt kunne dra på i korte intervall. Link to post
Buster Magnum Svart 29.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 (redigert) Nå har heldigvis Yamaha presisert nøyaktig hvordan det skal gjøres. Din kompis tenker nok på hvordan stempelringene blir slitt til sylinderveggene og lager en bra kompresjon i tillegg til at kamaksler skal "herdes" mm. Stempelringene er det viktigste. Varver du for hardt for lenge (5min+) i begynnelsen så kan du lage hot spots på sylinderveggene og da er det kjørt.... Jeg ringer forhandler i morgen og nekter de å starte motoren. Når de ikke har peiling på hva de driver på med så får de ikke røre min dyre investering. Redigert 29.Januar.2018 av Buster Magnum (see edit history) Link to post
tkb Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 (redigert) Jeg tenker det er greit å dra på litt i svært korte intervaller tidlig i innkjøringen. Men ikke i nærheten av max turtall 1 timen. Har bestilt F300 BETX. For rolig innkjøring er heller ikke bra. Men følger man boka til Yamaha så blir det nok rett? Redigert 29.Januar.2018 av tkb (see edit history) Link to post
Buster Magnum Svart 29.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Problemet er at forhandler sier det ikke er noe innkjøringsprosedyre stikk motsatt av hva Yamaha sier og de vil ut og ladde 6000rpm. Jeg ringer de i morgen og sier jeg hever kjøpet om de gjør det. Link to post
Sørlandet2 Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 (redigert) Buster Magnum skrev for 6 timer siden: Nå har heldigvis Yamaha presisert nøyaktig hvordan det skal gjøres. Din kompis tenker nok på hvordan stempelringene blir slitt til sylinderveggene og lager en bra kompresjon i tillegg til at kamaksler skal "herdes" mm. Stempelringene er det viktigste. Varver du for hardt for lenge (5min+) i begynnelsen så kan du lage hot spots på sylinderveggene og da er det kjørt.... Jeg ringer forhandler i morgen og nekter de å starte motoren. Når de ikke har peiling på hva de driver på med så får de ikke røre min dyre investering. Din motor har nok allerede vert kjørt til maks turtall på fabrikken, under testkjøring/innkjøring. Så hvis du skal kontakte din forhandler, og fortelle de at de ikke har peiling på motorer. Så burde du kanskje kontakte fabrikken også. Så du kan fortelle også de at de ikke har peiling på motorer... Redigert 30.Januar.2018 av Sørlandet2 (see edit history) Link to post
Buster Magnum Svart 30.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 (redigert) Det er etpar problemer med din uttalelse Sørlandet. Motortest hos fabrikk er utført i benk under kontrollerte forhold og jeg har både ringt og mailet med Yamaha som du ser fra mine tidligere poster..... Yamaha selv har i brukerhåndbok beskrevet nøyaktig hvordan man skal kjøre inn motor og forhandler hadde ikke anelse om dette. De sa faktisk det ikke eksisterer noen slik prosedyre, mao de har ikke lest brukerhåndbok og de aner ikke hva de snakker om. Men kanskje du kan forklare poenget med prop sjekk så det høres fornuftig ut? Redigert 30.Januar.2018 av Buster Magnum (see edit history) Link to post
Sørlandet2 Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Buster Magnum skrev 54 minutter siden: Det er etpar problemer med din uttalelse Sørlandet. Motortest hos fabrikk er utført i benk under kontrollerte forhold og jeg har både ringt og mailet med Yamaha som du ser fra mine tidligere poster..... Yamaha selv har i brukerhåndbok beskrevet nøyaktig hvordan man skal kjøre inn motor og forhandler hadde ikke anelse om dette. De sa faktisk det ikke eksisterer noen slik prosedyre, mao de har ikke lest brukerhåndbok og de aner ikke hva de snakker om. Men kanskje du kan forklare poenget med prop sjekk så det høres fornuftig ut? Nå er jeg usikker på dine erfaringer med båt og motorer Buster Magnum. Men jeg velger å tro at din Yamaha forhandler har litt peiling. Jeg regner med de har solgt, rigget et par båter. Og som de sier så er motoren kjørt på full gass fra fabrikk, og med det i hovedsak innkjørt. Det er vanlig at en forhandler tester en båt. Ser ar ting er som det skal. Noe som jeg vil si er fint for deg. Jeg har også sett flere motorer som har blitt kjørt veldig pent inn, med det resultat glaserte sylindere, dårlig kompresjon med det resultert at motoren bruker olje. Men hvis ikke du har tillit til fagfolk, så er det ikke godt å si hva du bør gjøre. Lykke til Link to post
MajorAndy Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Hvad med at sende en mail til Yamaha og spørge dem om hvad det mest korrekte er? Link to post
Buster Magnum Svart 30.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Når forhandler ikke kjenner til fabrikkens brukermanual så har jeg ingen tillit til forhandler nei. Det at de selger båter betyr ikke det samme som at de vet hvordan båtene/motorene skal behandles. Igjen, Yamaha beskriver nøyaktig hvordan innkjøring skal gjennomføres og forhandler hadde ikke snøring om dette i det hele tatt. jeg ringte forhandler i dag og spurte hva prop sjekken gikk ut på og fikk som svar at de skulle se om båten var tett og sjekke gps'n, løse ledninger osv... men denne gangen sa de at de hadde lest manualen og ville kjøre de 2 første timene ihht den. De skulle bare la den ligge til kai på tomgang i en halvtime så den ble varm før de la ut på tur. Ja, det er jo også feil. I manualen står det at man skal unngå tomgangskjøring over for lang tid, så tilmed etter at jeg påpeker Yamahas brukermanual OG sender en link til selve prosedyren så klarer de altså å gjøre det feil en gang til......... Så nei, jeg har null tillit til slike forhandlere eller "fagfolk" som du beskriver de. Jeg nekter de å sjøsette båten og kjører den inn selv slik den skal kjøres inn etter instruksjoner fra Yamaha. Man trenger ikke lykke så lenge man vet hva man holder på med Sørlandet. Link to post
Buster Magnum Svart 30.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Major Andy; Det er gjort og svar postet jeg på forrige side i denne tråden. Les side en. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn