Eika Startet 14.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2018 (redigert) Jeg sitter og ser etter leilihet/billigt hus, men det er ikke noe i den prisklassen jeg ser på som frister. Så da har tanken på og importere en stor båt dukka opp i hue mitt Ser dere noe problem med og bo i en båt som den jeg linker til under? Hva må jeg forvente av diesel forbruk iløpet av en vinter med 17,5kw generator? Er 17,5kw nok? Er disse godt nok isolert til vinterbruk i norge? Kan man ligge på en fin holme noen mnd i strekk? Kom gjerne med erfaringer med fordeler og ulemper Ja jeg vet det trengs d5l for å kjøre denne, men det vil jeg anskaffe før den tid kommer. http://no.yachtworld.com/baater/1985/Maiora-23-3031988/country.frankrike Redigert 14.Januar.2018 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 15.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 (redigert) Fin båt med masse boplass, nesten skremmende billig var den også. Jeg ville nok vært litt skeptisk her, en så stor båt med bare stoff og skai i alle vegger, tak og gulv, er tilsammen fryktelig mange kilder til båtlukt. Båten er også fryktelig dårlig dokumentert med bilder, bl.a. ingen bilder av tekniske innstallasjoner eller motorrom. Du må nok regne med at den ikke er vinterisolert, sånne båter er som regel bygget for å gå i solfylte strøk. Trygg båtplass vil vel være et lite problem med denne, da de fleste båtforeninger ikke har så store plasser. Ofte må man da ty til større kaianlegg som kanskje ikke er like gjestmilde i all slags vær. Nei, du kan ikke basere deg på å ligge ved en holme over lengre tid. Skal du bo "lovlig" på holmer tror jeg du må flytte båten hver 2. eller 3. dag. Dieselforbruk er ikke lett å gjette, men 10-25 liter i døgnet litt etter utetemperatur er mitt anslag. Redigert 15.Januar.2018 av Bertramsen (see edit history) Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Hakkannen Svart 15.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Først og fremst; velkommen som potensiell båtboer? Den båten du linker til er stor som et palass, så plassproblemer får du nok ikke med det første. Spennende tanke med en båt av slik størrelse! Selv bor jeg i en seilbåt på rett under 45’, en god del mindre enn den du ser på? Båtplass: Ville ha undersøkt hvordan det er med båtplass til en båt av slik størrelse i området du tenker holde deg. Skal du ligge ved en kai (for å lett komme deg til jobb, butikker og tilgang til landstrøm og ferskvann) må du beregne en månedlig kostnad der, men det trenger ikke nødvendigvis bli så veldig mye, avhengig av hvor du tenker deg. En annen fordel med å ligge til en fast kai er at du under visse forhold kan unngå ufb-status (uten fast bopel/uteligger). Å ligge på svai eller fendret inntil en holme kan du jo også gjøre, men det er begrensninger på hvor lenge du har lov å ligge samme plass, noe som blir håndhevet i varierende grad avhengig av hvor du befinner deg. I tillegg vil du i uthavn være avskjært fra landstrøm, ferskvann og sivilisasjonen generelt. Det siste kan du forsåvidt løse med en rask RIB eller lignende, men strøm er greit å ha. Alternativet er å bruke generator, noe du garantert vil merke på dieselregninga. Regner med det er rimelig store septiktanker i båten? En stor fordel å kunne gjøre sitt fornødne uten å måtte knipe igjen i frykt for å sprenge tanken. Selv har jeg tank på opp under 300 liter, men selv den blir full i løpet av vinteren og så må jeg ut og tømme. Varme: 4-5kw dieselvarmer trekker om lag 20 liter diesel i døgnet +/- hvis den går på fullt. Hva en generator bruker vil variere ut fra forbruket, men dieselen vil strømme relativt fort avgårde. Er båten godt isolert hjelper dette på, er den ikke det vil du på sikt spare mye på å etterisolere. I tillegg blir det lettere å holde en god trivselstemperatur uten at du synker ned i stolen på grunn av stadig tynnere lommebok? Klart, det er nok ikke nødvendig med varme i alle rom, men noe er greit å ha, spesielt vinterstid. Forbruk motorer: Kommer selvsagt an på bruken, men også her vil dieselen renne rimelig fritt. Greit å ha tanker om at selve driften av skuta kommer til å koste en del, det er noe som henger sammen med størrelse og type bruk. Slipping/vedlikehold: Fartøy av slik størrelse koster å slippe og vedlikeholde, så på tross av rimelig innkjøpspris vil du få en betydelig årlig utgift i vedlikehold, hvis du ikke velger å la båten forfalle. Greit å ha i tankene, totalt sett er det ikke nødvendigvis rimeligere å bo i båt enn på land. Så er du advart? Bo i båt er en alternativ livsstil du gjør fordi du har lyst, ikke for å spare penger. Du vil møte mange utfordringer som de med hus og leilighet ikke har, men du slipper klippe plenen, drenere grunnmuren og generelt leve kjedelig. Det er både fordeler og bakdeler ved båtboerlivet, noe som er en fordel å tenke gjennom før du tar steget. Når det gjelder import må du beregne avgifter, så total innkjøpspris blir høyere enn den i linken. Får du tak i båtplass til grei pris, får skuta isolert og ordner deg slik at det ikke blir for mye ekstraarbeid å bo ombord er det absolutt å anbefale. Ser skikkelig kjekk ut den du linker til, blir spennende å se hva det blir til? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 (redigert) Den på linken, er en av mange i ca samme prisklasse. Så kommer jo 25% moms og ett par hundre i service og vedlikehold. Maks budsjettet er ca 1.5mill, man får ikke mye til leilihet/hus i den prisklassen. Jeg skjønner at det blir dyrere enn en leilighet på fastlandet, men man får ikke en leilighet eller hus med en tomt som kan sammenligne seg for under 5mill. Hva er det man må gjøre av vedlikehold på en sånn båt hvert eneste år? Hvor mye vil dere gjette på at det koster å etterisolere ? Den har jo såpass høy standar, at det å pusse opp selv ikke er så veldig aktuelt. Er en moring i baugen bra nok for en båt i denne størrelsen? Det og leie byggeplass til denne vil nok være ett mareritt. Vil man merke bølger på 50-70cm i det heletatt i en båt på denne størrelsen? Hvor ofte må båter på denne størrelsen opp/i tørrdokk ? Jeg har sagt i mange år, jeg vil heller bo i en båt som er mer enn stor nok, enn hus/leilihet, så dette har jeg drømt om lenge. En annen fordel er jo at man kan flytte på dagen hvis man går lei av naboen eller lokasjoner. I tilegg kan man dra på ferie, uten å pakke :) Jeg er allerede vant til og ha vannsklig arbeidsvei, siden jeg bor på øy og må bruke båt til og fra jobb, til og fra butikken osv. Så sånn sett så vil det ikke bli så stor forskjell Knekk gjerne drømmen min litt, det er sånn man får frem de realistiske problemene med en båt i dette kalibrert og denne livsstilen Redigert 15.Januar.2018 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mimieg Svart 15.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Pass på at du får lov til å bruke strøm til å fyre i vinterhavna. Jeg ble litt sjokka over at vi ikke får lov til det (ny båt, ligger i boblehavn som forrige eier har) av havna. Strømmen har gått flere ganger i vinter og folk er litt muggne når det skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Mimieg skrev 1 minutt siden: Pass på at du får lov til å bruke strøm til å fyre i vinterhavna. Jeg ble litt sjokka over at vi ikke får lov til det (ny båt, ligger i boblehavn som forrige eier har) av havna. Strømmen har gått flere ganger i vinter og folk er litt muggne når det skjer. Det er uthavn som er mest aktuelt, hvis jeg skal ligge ved en brygge ved fastlandet, så kan jeg jo like gjerne bo på fastlandet. Hvis det kommer is, så er det jo ikke værre enn at man flytter seg (til nød, inn til byen sånn at man kommer seg til jobb hver dag) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 15.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Drit kul båt. Hva vil det koste? Vet ikke, men dyrt blir det. Regn med 1,5 millioner før båten er hjemme. Dra på en million til før du er fornøyd med alle løsninger ombord, samt at du nesten må en båtkyndig ansatt til daglig vedlikehold.i årene som kommer. Kjenner jeg klør litt i fingra etter en ansettelse. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Overskriften har blitt forandra ja, det er ca 10 forskjellige båter som jeg ser på da, maoira'n er kun 1 av de :p Jeg vil anse meg selv som båtkyndig, men har null erfaring med båt i denne størrelsen. Men når man først lærer litt om hva man må vedlikeholde til enhver tid, så tenker jeg det skal gå bra. Men hva er det daglige vedlikeholdet man trenger en ansatt til? Har kun erfaring med båter opp til 35-40fot, men absolutt mest med joller 15-25fot med påhenger. Jeg kan skru, være elektriker, kan støpe glassfiber (har jobba som båtstøper), kan tette ruter, hva mer er det man må kunne for og bo i en båt på denne størrelsen? Hvis man ikke vil at den skal forfalle så mye Som dere ser under her, er det mye og velge imellom, men fellesen for disse gamle yacht'ne er vel at de alle er laget for varmere strøk og dårlig isolerte. I tilegg at det kommer endel ekstra utgifter på service, vedlikehold og oppgraderinger det første året. Etter det så stabiliserer det seg vel på ett normalt nivå ? http://no.yachtworld.com/baater/1978/Cantieri-Di-Livorno-Drake-23m-2980532/country.hellas http://no.yachtworld.com/baater/1979/Canados-75-3161061/country.italia http://no.yachtworld.com/baater/1988/Italversil-Falcon-70'-2862747/country.italia http://no.yachtworld.com/baater/1984/Derecktor-66-2455905/country.hellas http://no.yachtworld.com/baater/1974/Bertram-66-3110513/country.spania http://no.yachtworld.com/baater/1988/Azimut-66-3166220/country.spania Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 15.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Jeg skal ikke være negativ, men har endel båtprosjekter bak meg. Felles for alle disse, var/er at det er langt mer arbeid enn man tenker seg. Tror det vil dukke opp mange ting på en båt fra 1986, som trenger oppgradering. Båt er ikke det samme som fast eiendom. Uansett hva du gjør med båten, er verdien ved salg nærmest uforandret, eller har gått ned. Jeg tror det er lurt å ha noen reserver, hvis man skal kjøpe såpass gammel, og stor båt som det her er snakk om. Klarer man å holde båten, er det selvsagt gøy, og utrolig lærerikt. Da kan man holde det gående med navigasjon, metrologi, montering av utstyr, vedlikehold av alle slag, osv osv.man blir fort maskinist, rørlegger, elektriker, og maler, og kan sikkert utvikle seg voldsomt, hvis man har anlegg for det. Dette er flott ved bruk også, og øker sikkerheten, ved at man forstår båtens systemer, og kan feilsøke selv, hvis man er underveis. Men at å kjøpe en billig, stor båt, er noen gullgruve, det tror jeg neppe. Sikkert lurt å få en takstmann til å gå igjennom båten, så man vet hva man kjøper. (dette høres fornuftig ut, men jeg har aldri gjort det selv) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 15.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Kostnaden ved å ha båt er 10% av nyprisen i året. Kan reduseres ved mye egeninnsats og ved å la båten forfalle. I starten er det verdifall som er størst, etterhvert er det reperasjoner og bytting av utstyr. Noen år blir billigere, men så ryker en motor. Eller instrumentering må byttes. Båt på 73 fot bør det være en ansatt på for å holde alt ved like. Med mindre en har veldig romslig øknomi ville jeg gått mye ned i størrelse. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Med 10% regelen burde jeg bruke 180K i året. Bruker ca 40K En ny 75’ koster vel over 15 mill. Dvs en årlig kostnad på 1,5 mill. Vil anta at man kommer langt med ca 250K vedrørende vedlikehold / driftsutgifter + egeninnsats. Mao 10% regelen stemmer ikke alltid helt med virkeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 (redigert) Som jeg skriver over, knekk gjerne drømmen min litt, det er viktigt og få frem det realistiske i den ekte verden. Det med takstmann var genialt, det hadde ikke jeg tenkt på, det er jo alltid kjekkt og vite hva man kjøper. Grunnen til at jeg heller vil eie en båt, enn en leilihet er at jeg teller antall timer på vannet som kvalitetstimer i livet :) at det ikke er noen gullgruve, det forstår jeg også. Men livskvalitet kan ikke måles i penger :) Ang motorene, så ser jeg for meg og bytte ut disse med noen nyere og mindre, jeg trenger aldri verden 20knop som toppfart, hadde den toppa 11 og marsja på 8, så hadde igrunn det vært nok for meg. Men det som er det viktige for meg, er at det virker. Hvis man legger 2-300 000kr i service/vedlikehold/oppgraderinger med engang man kjøper den, så er vel mye gjort? Bytte skroggjennomføringer, sinkanoder, oljer på motor/gir, reimer på motorer. Men dette blir jo litt som ett hus, man kan faktisk ta det rom for rom, samtidigt som man bor i båten Hvor mye koster det og drifte ett hus/leilihet i året? Trur dere det vil bli så dyrt som 2-300 000 i året, hvis man for eks tar ett skikkeligt røska hvert 3-5år ? Redigert 15.Januar.2018 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 15.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Gå ned i størrelse er mitt råd. Vet ikke hvor mange som skal bo ombord, men jeg hadde holdt meg under 49' Da slipper du å skaffe deg dyrt og tidskrevende serrtifikat. Letter å få båtplass, letter å håndtere, billigere vedlikehold osv osv. Alt blir enklere, etter min mening får du nok plass. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 D5l er noe jeg ser på som kjekkt og ha, har vært borti flere situasjoner der jeg har banna over at jeg ikke har det. Jeg skal ta d5l uansett om jeg kjøper meg en 70foter eller noe mindre Men det er jo i overkant stor båt, men da kan man jo fint innrede ett par av soverommene som ett lite verksted, ett hobbyrom til fiske, ha ett rom som lager/roterom, jeg bruker mye plass. Jeg kunne helt klart, klart meg med en 49foter, men så trur jeg trivselen vil øke med 20fot ekstra. Men vi får se hva som skjer fremover, kan jo hende jeg blir såpass firkanta at jeg godtar at ett liv på fastland er ett verdigt liv å leve. Men akuratt nå, roper alt inni meg "stooooor båt, er veien til lykke" Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 15.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Som andre her antyder, så tror jeg du må regne med minst 200 000 i året i utgifter på en slik båt. Dette tror jeg også ofte er årsaken til at slike båter av eldre årgang er så billige som de er. De med råd til vedlikeholdsutgifter på en så stor båt har gjerne også muligheten til å legge ut mye mer for selve båten, slik at eldre båter blir veldig tungsolgt. Det samme kan man se på mer moderate størrelser her hjemme også. Eldre motorbåter på 45-50 fot for rundt en million kan man se rett som det er. Jeg hadde helt klart valgt en båt under 50 fot. Alt blir mye enklere. Tid/kostnader for vedlikehold, opplag, båtplass, håndtering... Har også sett på slike større båter og drømt litt, men med den erfaringen jeg har i dag, så stikker jeg fingeren i jorda og begrenser meg, så er det mulig å ha et liv hvor ikke 100% av tid og penger går med på å jobbe med vedlikehold av båt. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Bertramsen Svart 15.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Folk er så forskjellige, så det blir mange meninger om driftskostnader. For meg høres det ut som du har tenkt å prøve dette som et lavkost-prosjekt, og da trenger det nok ikke bli så dyrt som mange mener. Hvis du er flink til å reparere ting, finne billige brukte deler, billig opplag og andre måter å få mye ut av hver krone, så tipper jeg at det er mulig å få driftskostnadene ned i rundt 150 000 hvert 3. år + drivstoff. Men da vil det også gå med masse tid bare på å gjøre ting billig, så det må også regnes inn. Det kan altså la seg gjøre, men du bør nok være fryktelig flink og strukturert hvis du skal klare det, og jeg tror ikke du vil ha tid til noe som helst annet i livet hvis du skal gjøre dette alene i tillegg til jobb. Sitér dette innlegget Fjalar.no - Startside med eget gratis annonsetorg Link to post
Code0 Svart 15.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Jeg vet ikke hvor i landet du holder til. Jeg håper å slippe slike permanente bobåter liggende på populære utfartsplasser. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Opplag og båtplass er ikke aktuelt da, vil ikke ligge på fastland og hvis man bor i båten hele året, så trenger man ikke opplag. 150 på 3år, med svært mye jobb. Burde være muligt med 100 i året og litt mindre jobb da. De populære uthavnene vil vel de fleste med bobåter holde seg langt unna? Bedre og finne en egen plass uten mye trafikk og folk. Hvem vil vel ha ett lass med badegjester rundt seg ? Noe av grunnen til og bo i båt, er at man slipper naboer Men vi får se hva som skjer ang den drømmen her, jeg skal i allefall gjøre alt i min makt for og få ett godt bolig objekt Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 15.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Hei. Vi har en båt i den størelsen. Riva Dolcevita 70. Har eid den 1 sesong. Vi gikk fra en Princess p50. Størelsen innvendig kan ikke sammenlignes. Vi har plass i marina og en bøyeplass til den. Moringen er godkjent skriftlig av forsikringselskapet som fast plass vist vi vil bruke den som det. Den veier 8tonn. Kostnad pr år. Kommer jo veldig an på hva som må gjøres. Men uten at noe dyrt går i stykker tipper jeg 250.000.- + første året vårt har kostet 450.000.-+ men da er det med en del oppgraderinger. Vet ikke om dette er penger du har på bok eller tenker og låne. Har hørt at ikke bankene er så veldig glad i og finansiere slik båter uten veldig mye sikkerhet. Spesielt ikke om de ikke er i Norge med norske papirer. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Eika Svart 15.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 450k første året ja. Hva er det dere har gjort med den ? 250 i året ja, det er endel det. Hva er der som er de store utgiftene? Hvis ikke man spør, så lærer man ikke Det er nok banken som må hjelpe med finansiering. Det burde jo være mulighet hvis man sier at dette skal være ett hus/leilihet ? Hvis de stiller seg helt på bakbeina, så får jeg jobbe så mye jeg får tilbud om, da vil det være mulighet til og handle uten så veldig mye lån om ett par år Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 15.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Hei Flere av de båtene du viste til har tre / finer skrog, disse bør vel på land med mllom rom for å tørke litt etter det jeg vet. Gå for en båt med glassfiber evt aliminium skrg så sparer du deg for masse arbeid. Bruk surveyor når du skal kjøpe båt, for stort sett så selges disse båtene som as is, med andre ord ingen reklamasjon. Hvis du går ned til under 15m så er det kanskje lettere å selg hvis det blir nødvendig. Hvordan skal du ta båten til Norge, for egen maskin? Det blir endel liter med diesel som går med på hente tur men det kan bli en kanon hente tråd ;-) Lev ut drømmen mens du kan, men ta høyde for at det kan komme et magaplask i ny og ne. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 (redigert) Det er nok glassfiber som er mest aktuelt, hvis det skjer noe eller det skal modifiseres, så har jeg kunnskap og utstyr til og gjøre jobben selv. Surveyor, hva er det ? Hadde nok blitt noen ukers ferie fra jobb for å kjøre den hjem selv. Men 250k i året er litt i overkant, da bruker jeg jo 50% av lønna mi kun på bolig. Drømmen må leves ut, før jeg får meg kjerring og unger som stopper drømmene. Redigert 15.Januar.2018 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 15.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 En av gledene ved å bo i båt er å kvitte seg med det meste av skrammelet en får plass til i en leilighet, og ikke minst den økonomiske friheten som følger fra å velge en billig boform. Her synes jeg du skaper mye trøbbel for deg selv ved å gå til anskaffelse av en enorm båt. Jeg sliter også litt med tanken på å skulle stifte mer eller mindre permanent bo i en eller annen uthavn; jeg har jo alltids gjort det i noen uker her og der, men da har temperaturen vært en ganske annen enn vi er vant med her på berget, og jeg har ikke vært belemret med jobb eller annen hverdagslig elendighet. Skal du bo i båt i Norge gjelder det å ha en ålreit plass i en marina som ligger greit til – det er nok upraktiske sider ved å bo i båt også når forholdene er tilrettelagt for det. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 15.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 Det er det samme som takstmann når det gjelder hus. Går igjennom båten, og lager rapport. Hvor stor båt har du idag? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 15.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2018 (redigert) Idag har jeg en liten 17foter og en 29foter og leiliheten jeg leier er 50kvm, men ville gjerne hatt litt mer plass enn det jeg har nå, for det er for lite Hvis det ikke er realistisk med en båt i den størrelsen, så er det like greit og drite i det, for jeg trenger mye plass til mye av rotet mitt, som jeg ikke er villig til og gi opp. Så da får jeg vel bare innse at jeg er en slave for systemet og bo en i sånn firkanta boks som systemet vil at jeg skal bo i. Selv om det ikke finnes ett snev av frihet i det Redigert 15.Januar.2018 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.