Jump to content

Maiora 23 (74 fot), egnet som bobåt? Alternativer?

Eika

Recommended Posts

Hva man ser på som frihet er vel opp til enhver ? Våkne samme plassen hver eneste dag, sette seg i bilen 07:45 for å rekke 8-16 jobben, er ett mareritt for noen, men en drøm for andre.

Noen har en jobb som gjør at det ikke er så nøye hvor de bor, så det er mulighet for å fløtte på seg, men det å fløtte er som alle vet ett mareritt. Hadde vært greit og binde opp tauene, så kjørt dit man ville være, når man ville være der.

Så for meg, er fast bolig og 8-16 jobb absolutt noe av det værste jeg kan tenke meg. Men jeg har jo overlevd i 35år, så skal vel klare 35år til. Men som jeg sa: livskvalitet kan ikke måles i penger.

Det som hadde gitt meg optimal frihetsføelse: bodd i en båt på 60+, bytta ut de 2 andre båtene med en fiskebåt. Da kunne jeg farta opp og ned langs norskekysten med fiskebåten på slep å fiska i de forskjellige fiskesesongene. Torskefiske i nord på vinteren, sjøkreps og leppefisk i sør på våren/sommeren, hummer på vei nordover på høsten. Samtidigt som jeg hadde alt rotet mitt med meg, det hadde vært saker det

Redigert av Grønngylt (see edit history)

Seilte litt i middelhavet i sommer som var. Skulle fly hjem fra Corfu, og vi lå og krysset oss nordover på innsiden av Øya, mellom Corfu og Hellas/Albania. Klarte ikke runde pynten, og endte opp i en havn midt på øya, 10 min i taxi fra flyplassen. Husker ikke hva havna het( husker egentlig ikke navnet på noen av havnene, men jeg vil banne på at det var tre x

Hvorfor er en 57foter så mye billigere enn en 74 foter? Det er jo bare 17fot forskjell.

Den må vinterisoleres, oppgraderes til hverdagsbruk, må ha servicer, det er endel vedlikehold på de der også. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være så mye dyrere, for det er jo bare snakk om 17fot forskjell.

Men de 5 meterne gjør meget mye, kan jo løfte en vannscooter på 350kg opp på flybrigden, stå der å skru. Man har ett par rom ekstra man kan bruke som både verksted og hobbyrom. Jaggu godt jeg ikke skal handle imorra, men får noen mnd på meg til og finne ut åssen båt jeg vil bo i, ta d5l, planlegge litt mer rundt det hele

Hva man får av kostnader. 

Fort fra hodet. 

1. Forsikring 

2. Eventuelt båtplass. 

3. Opp på land for kontroll / rengjøring. 

4. Service / oljer etc. (På våre motorer går det over 100 Liter. ) 

5. Div vanlig oppgradering / vedlikehold. 

6. Båt plass om vinteren. 

I tillegg har vi oppgradert. 

1. Ny Kalersjer. 

2. Endel på interiøret. 

3. DOCKMATE. Et must på så stor båt vist man skal bruke så stor båt alene. 

4. 3 nye diesel varmere. 

5. Oppgradere alle lys til LED. 

+ en del ting jeg ikke husker i farta. 

Vår båt var i veldig god stand. Og var en veldig påkostet båt når den var ny. 

Men det koster og holde det bra. 

Og lar man en så stor båt forfalle, da blir det nesten umulig og få det opp i bra stand. 

Ellers er det mye mer jobb med 70 enn 50 fott.  Tipper vertfall dobbelt så mye. 

Bare en ordentlig polering tok 4 man 1 full uke. 

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Jeg lurer på det samme, spurte på forje side, men fikk aldri svar på det

Men man kommer vel langt med å isolere skrog og overbygg, så vet ikke hvor viktig vibduene er ? Men på gamle jobben min, hadde vi noen glava/rockwool duker man kunne ha lagt over de vinduene om vinteren når man ikke er ute å kjører.

Trur jeg må ta en telefon til en annen gammal jobb jeg hadde, for og høre hvor mye de tar for å løfte noe sånt som dette og la det stå på land 14dager. Også høre hvor mye det har kosta å etterisolere båter i den størrelsen, vet de har gjort det med hvertfall 1 jobb etter at jeg slutta der.

Hvor store dieselvarmere har du i deres båt ?

Redigert av Grønngylt (see edit history)

Angående varme så er varmepumpe mye brukt på bobåter. Man sparer en del i utgifter da, problemet er å få fordelt varmen til alle rom.

Kjøper man bolig har man jo de siste tiår fått en solid verdiøkning på kjøpet.

Bil og båt er stort sett et evig tap og løpende kostnad ( desverre)

Drømmen har en pris, for en gammel 75` ryker alle pengene og all fritiden.

Kjøper du trebåt så er løpet kjørt. Stort sett kan man bruke 3 mill på hvilken som helst stor gammel trebåt uten å øke salgsverdien mere enn et par hundre tusen.

Ja her har Hanto1 et veldig godt poeng, her er det super viktig og finne en båt i veldig bra stand, har man ikke råd til det kan man bare glemme og få den bra, det vil koste mange ganger mer en og kjøpe en bra med en gang. 

Bare og bytte teak dekk på en slik båt er fort 150-250.000.-

Og trebåt bør du ikke tenke på en gang, ingen her hjemme vil ha en slik og verdien er minemal i forhold til galssfiber. 

Vi har varme pumpe system om bord, men det trenger 220v for og kjøre, derfor har vi lagt opp ekstra varmere så ikke agregatet trenger og gå. 

image1.jpeg

Grønngylt skrev for 13 timer siden:

Hvis det ikke er realistisk med en båt i den størrelsen, så er det like greit og drite i det, for jeg trenger mye plass til mye av rotet mitt, som jeg ikke er villig til og gi opp.

Kjøp en 40 fots container og finn ett industiområde du kan lagre den på. Sikkert plass til ett lite verksted ytterst også. Det er veldig mye billigere enn å gå opp i størrelse på båt. Hvis du skal ha noe realisme i prosjektet, gå for en båt som er maks 40 fot og ha rotet på land. Prøv det noen år og se på økonomien. 73 fot er hemningsløst dyrt. Og du trenger ikke så mye plass. Da eier tingene dine deg, og det er bedre å bo på land.

Jeg har ingen erfaring, men tenker at økonomien i dette må være tilnærmet katastrofal. Her ligger det an til en halv årslønn i drift og vedlikehold (jfr. inlegg over), og det på en bolig der du kan glemme alt som heter verdiøkning. I tillegg er det vel et mildt sagt begrenset marked å selge en slik båt, dersom du skulle angre deg. Da blir båten en tvangstrøye. 

Ønsker ikke å være negativ, synes selv at det å bo i båt er en fascinerende tanke, men tenker at det er gode grunner til at de fleste båtboere bor i langt mindre båter enn det du skisserer her. 

Redigert av Korsfjord (see edit history)

Vist man må ha en så stor båt for og lagre ting, høres det ut som en veldig dyr måte og lagre ting på. 

+ at selv om det er en stor båt er det ofte Trange ganger og dører etc.  Og blir det mye merker etc får båten fort mye mindre verdi. 

Er ikke som et hus der man klaser på litt maling og det ser greit ut. 

Jeg tenker slik at hvis man  har en drøm som er oppnåelig økonomisk så er det bare å gi gass . Noen drømmer kan være et tapsprosjekt på lang sikt men det får så være da det for meg i det minste ikke alltid er slik at man skal "tjene" penger på å forfølge drømmen .  Du lever bare en gang.

Redigert av TerjeFjern (see edit history)

Hei. 

Noen betraktninger fra en gammel sjøulk. Å vedlikeholde det tekniske på en båt på 50 eller70 blir vel ganske likt. Ofte motorer i samme størrelse. Samme antall av det meste, pumper, navigasjon, vannsystm,  generator osv. Det blir noen flere kvadrat og polere da :smiley:

Å handtere.... Tja... STORT begge to om det blåser og man er alene. Nå er det vel strengt tatt ikke nødvendig med så veldig docking systemer heller, men baugpropell er jo greit. 

Etterisolering er ikke noen enorm kostnad men det er definitivt mye arbeid..

Uansett så vil å bo i en eldre båt bli en stor hobby og livsstil om den er 50 eller 75 fot og er den 30 til 40 år gammel så vil det alltid være noe som er i stykker...... Noe som snart går i stykker,........ Og en del som virker som det skal. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Hei

Planlegger litt løst det samme, men til bruk som hytte. Tenkte å pepre fordekket og "Bimitop" med Solsellepanel, sette inn Brukte tesla batterimoduler 7500,- for 250 Ah/24V. Noen av de båtene har varmepumpe. Min tanke var at den skal ligge fast, men kunne taes på tur i saaakte fart. Trenger ikkje ha det travelt når en flytter rundt på 200 m2. Båten må registreres i Norsk skips register for å kunne føres med D5LA (mangler kun A'en) dersom den skal  seiles hjemmover.

Dene Maiora har vel 2 takts dieselmotor (Detroit Diesel ) og bruker mye diesel og må kjøres med mere last en om båten hadde MAN samme størrelse for ikke å sote igjen, Tipper halve Liter/nm forbruket enn med MAN. Jeg vil iallefall styre unna Detroit Diesel. Alternativ hive ut motorene å sette in brukte Testa elmotor og drive dette med kombinasjon større Power generators - Atlas Copco eller noe billigere. + westbrekkeren, + tesla batteri + solselle :)

Capture.JPG

Redigert av Kaien40 (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Skulle jeg sett i retning mot å bo i båt ville jeg valge en mindre båt med mer oppdaterte løsninger.

Som f.eks. en Nordhavn 52 Trawler. JA det blir en helt annen pris men tror også båten er vesentlig mer kurant og det du ellers må legge i vedlikehold og oppgraderinger for å holde varmen vinterstid kan du heller legge i nedbetaling på lån.

Økt komfort, mindre problemer og mer forutsigbart båt/boliv. Slike gamle storhetssymboler som den 74-fotingen kan bli noen enorme kostnadsbomber på sine eldre dager når de i tvilsom forfatning hentes fra sine solfylte dager i varme strøk, knapt brukt av eier en og annen soldag og skal fungere som helårsbolig for en nyfiken båtboer i kalde strøk med stive havneavgifter, kalde utetemperaturer og høye servisekostnader.

dette blir en avsporing

et alternativ er å finne en fin plass på en øy langs kysten , ( da fra stavanger til kirkenes)

for 1,5 mill + årlige vedlikehold på oppimot 200' er det rom for en slik plass,

ha en passelig båt og ev leie seg noe billig på land i vinter månedene samt å ha en diesel bil der til ca 70'

har det meste av en slik pakke på plass selv - blir snart pensjonist - og  selger da bolig  sentralt  og kjøper

noe mindre og billigere vekk fra bilkøer.

Har tenkt å veksle mellom fast bolig og 2 steder ved sjøen og  2 mindre båter.  det ene stedet blir ca en times kjøring hjemmefra og det andre 750 km . Det er selvfølgelig mye å passe på og fixe, men jeg pusler med noe hele tiden og gjør det jeg rekker

Kunne ikke tenkt meg å bytte dette mot stor båt og alt det ville innebære,  samt at våre 3 eiendommer ikke faller i verdi. 

Grønngylt skrev On 1/15/2018 at 19.45:

450k første året ja. Hva er det dere har gjort med den ?

250 i året ja, det er endel det. Hva er der som er de store utgiftene? Hvis ikke man spør, så lærer man ikke

Det er nok banken som må hjelpe med finansiering. Det burde jo være mulighet hvis man sier at dette skal være ett hus/leilihet ? Hvis de stiller seg helt på bakbeina, så får jeg jobbe så mye jeg får tilbud om, da vil det være mulighet til og handle uten så veldig mye lån om ett par år

Båten må registreres i NOR og da gir banken lån med pant i båten, men 6-7 % rente ikke 2% som vi får på hus. Iallefall det jeg har funnet ut.

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...