Jump to content

Feste fiskehjul uten å bore hull i rekka?

Svein34

Recommended Posts

Alfa Selina skrev On 20.1.2018 at 19.19:

Jeg bruker festet og til sløyebordet mitt. Det enkleste er ofte det beste! :smiley:

Og sånn festet jeg sløyebordet mitt til rekka på min Skibsplast Familyship uten å lage permanente merker i båten. For å demontere så trekker jeg ut trepluggen bak, svinger bakenden ut fra rekka og løfter opp bakparten så frontfestet svinger seg fritt og jeg kan ta frontfestet også ut og hele greia er løs.

Hensikten var å få fiskesloget utafor båten, og samtidig så har jeg saget noen hakk til å feste snøret ved dorging (også derfor planka stikker litt ut i front, som er til venstre på bildet). Har mellomrom mellom plankene for at vann skal renne ut og hakk på toppen så snøret kan hektes fast der så ikke fisken forsvinner om snøret er stramt.

En makrell tok turen opp fra havet til ære for fotografen (men angret nok på det). Bredden innvendig er 42 cm (tror jeg det var), valgt da det er minstemålet for torsk på sørlandskysten, bare sånn i tilfelle en torsk skulle komme opp når jeg fisker makrell, så er det lett å måle om den er stor nok.

Sløyekassa er laget ombord i båten mens den er på vannet. Skrudd sammen med rustfrie skruer fra Biltema (som holder ekte Biltema-kvalitet, som betyr at hodet knakk av på noen av dem da de ble skrudd inn). Plankene har nok litt grovere dimensjoner enn nødvendig (makrellen var hvertfall ikke så veldig tung av den knekker kassa), men det var nå det jeg hadde til overs på hytta da jeg fant på å lage ei slik sløyekasse.

Men et problem er det jo, man får jo ikke så mye fisk. I år har jeg vel kun fått en, og det var en horngjel. Men så har jeg ikke fisket så mye heller, tenkte det er liten vits når jeg stadig ser folk fisker, men sjelden/aldri at noen drar opp noe. Også må man jo rykke i snøret stadig for å få noe, har vurdert å benytte en viskermotor ti den oppgaven, men har ikke laget til noe enda. Bør vel isåfall ha et slags klips som kan løsne ved belastning så man ikke bryter istykker noe der hvis en stor fisk røsker til.

Foran sløyekassa kan man se innfestninga av åregaffelfestet, som er laget delvis ombord, for så å ta en liten tur hjemom for litt bedre finish (avrunding av hjørner og kanter og få på litt ravilakk (tror jeg det heter). Sløyekassa derimot er ubehandlet da jeg helst ikke vil ha lakkert fisk.

20200731_202753.jpg

Henger meg på denne med et relatert spørsmål. Båten min har fiskehjul men jeg sliter litt med å forstå når jeg bør bruke denne fremfor vanlig stang. Hva er fordelen? Har ikke testet annet enn å sveive den inn og ut og det var ganske slitsomt selv uten fisk på. I tillegg er det vel ikke godt å se når du får fisk med et slikt hjul hvis den ikke har en liten stang forlengelse på?

Hilsen en uerfaren fisker :lol:

Til Code-:

Bruker fiskehjulet når det er snakk om litt dybde og mulighet for størrelse på fisken. :giggle:

Jeg bor ytterst på vestkysten.

Strøm og vind kan gi en del avdrift og da må du ha tyngre utstyr enn stang med snelle for å komme til bunns.

Eksempel: På fine stille sommerdager kan jeg bruke stang for å (kaffe)fiske, men det skal ikke store vindpustet til før båten driver avgårde. Er gjerne fra 110 til 150 meters dyp her. Men stangen må være av god kvalitet ellers står den i en stor bue av bare makker og pilk.

Med den store fiskesnellen har jeg et bra lodd i enden. Får du et par store fisker på den klarer du likevel å sveive de inn.

Har sågar sett de som bruker den hydrauliske kraftblokken til å fiske med på større dyp.

Mens for å fiske makrell etc. til et par middager er det gjerne på grunnere vann og da kan en vanlig stang være grei nok. 

Det må nesten erfares hva som egner seg for deg og ditt fiske der du bor.

En prat på kaikanten med en lokal fisker pleier ofte å gi svar på det meste.

Eneste er du får ikke svar på hvor han fisker..:lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...