Jump to content

Hva slags type motorlabber til generator?


Sleipner93

Recommended Posts

Hei. 

 

Skal i gang med støyisolering av aggregatet i båten å gummilabber og eksosseparator står for tur. Ser Maritim fører 3 forskjellige typer, AB og C . Hvilken av disse er best egnet?

Er det best med lavest mulig shore og stivhet? Det er jo ingen skyvekrefter som skal tas opp her, bare selve vibrasjonene? Bør man ligge ca. midt på av hva som gjelder av min/max last 

eller nærmes mulig max for at vibrasjonsdempingen skal fungere best? 

 

Det finnes kanskje også andre typer motorlabber som er mer egnet til generator enn disse?

Redigert av Sleipner93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette skal stå i installasjonsmanual for generatoren. Den finner du i tilfelle sikkert online. 

Om du ikke finner ut av det ville jeg sett online om man finner orginale labber til din generator for å sammenligne med de som er til salgs her på bruket.

Siste alternativ er å ringe forhandler av generatoren, der får du sikkert svar.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Løfter denne igjenn. Har fått montert alt og bygd kasse rundt motoren. Lydnivået er blitt kjempe og man kan fint stå i maskinrommet å prate normalt. Venter på eksosseparator fra Halyard. 

 

Det jeg har problemer med nå er vibrasjon/resonans fra skroget. Aggregatet står montert under dekket helt akter på to stk langsgående 3x6 som er boltet i tverrgående 3x6 som igjenn er boltet i spantene. Kan det hjelpe å legge tykke gummiplater imellom spant og 3x6? 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei,

Jeg tenker også på bedre støyisolering av generatoren i båten. Har Onan 7kW MDKAL 1500rpm med halyard eksosseparator, men det er den innvendige støyen/vibrasjoner i båten som er litt plagsom. Generator har originale motorlabber/gummidempere mellom motor/generator og bunnplate som er boltet fast i dørk. Det er mer luftbåren støy enn jeg ønsker så jeg planlegger litt forbedring av støyplatene i chassis. 

Vibrasjonene som forplanter seg i båten håper jeg å redusere/fjerne ved å bytte motorlabber til type ala de Bjarne Johnsen selger som heter SLM luftdempere.

I tillegg er det noen "overganger" fra generator til skrog som feks. varmeveksler, eksosrør etc. som jeg skal lagre opp i gummioppheng etc.

Vet ikke om du har kasse rundt generator slik jeg har, men den kan jo også overføre vibrasjoner til skrog. Så jeg vurderer å løfte hele kassen og legge den på et lag bitumen under hele bunnplate evt. motorlabber under bunnplate.

 

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Sleipner93 skrev On ‎08‎.‎02‎.‎2018 at 12.00:

Kan det hjelpe å legge tykke gummiplater imellom spant og 3x6? 

 

Det kan det. Ikke alltid det skal så mye til heller. Men bruk nå det tykkeste du får plass til, jeg tipper du I det minste vil høre forskjell.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg henvendte meg til BJT.no og fikk tilbakemelding på at SLM luftdempere var bra for å unngå vibrasjoner over i skrog.

Bitumen plater vil nok hjelpe noe, men vibrasjonsdempere blir nok best. Dog en dyr løsning.

På bilde under ser du drypp-panne som jeg planlegger å løfte og isolere med enten bitumen plater eller SLM luftdempere. 

Har du en slik drypp-panne under generator eller står motorlabber direkte boltet i 3x6" ?

Ved1556982856_Generatordrypp-panne.JPG.249f1c2aa099bb5055557c681c66ac34.JPG

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Link to post
Share on other sites

Mitt oppsett er litt mer hjemmesnekret. Jeg hadde alt det som du henviser til på deletegningen. Men iom at generatoren var defekt og jeg satte på en annen generator ble alt hjemmebygd. Står idag to vinkeljern boltet til motorblokka som hver står på sin gummidemper fra BJT. På generatoren står det også to slike gummilabber. Luftdempere er sikker bedre da disse kan man justere trykket i for å få perfekt demping. Ble noe over mitt prisnivå og derfor gikk jeg for vanlige gummidempere. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...