jusseasp Startet 21.Januar.2018 Del på Facebook Startet 21.Januar.2018 Hei! Æ har lurt litt rundt her på båtplassen den siste måneden, og det her blir mitt første innlegg. Kjøpte nylig en 31 fots Player 311 -- link under, det er IKKE en player 31, selv om annonsen hevde det (fant ut av det selv med å sammenligne på http://matbrev.svensksegling.se/home/boatlist): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=66151447 Uansett.. det e opplegg for dieselvarmer (bilde av tidligere varmer på finn), men har i det siste vurdert å kjøpe vedovn istede for ny-brukt dieselvarmer. Det e jo koselig med vedfyring, og virke praktisk å finne brensel. Har sett litt på en Dickson vedovn, Glødern nr 1, og Peisovn Asgård (selges på Maxbo, også rimelig pris). Virke litt avskrekkanes å måtte lage skroggjennomføring for luftinntak til vedovnen, slik produktmanualen fra Dickson tilsir (kapt 3. Ventilation, tenke på ducting): https://www.maritim.no/content/mma/publish/06/637/63796/Solid+Fuel+Heater+Manual+2010-1.pdf Vil en dieselvarmer ha fordela ovenfor vedfyring, med tanke på trekk inne i båten? Ettersom det allerede e opplegg for dieselvarmer, mitt budsjett e lavt, æ vil bo i båten (vinter også) og æ blir å seile mye aleina -- ka blir best? Diesel ELLER vedfyring. Takke for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Hei og velkommen med første innlegg. Det er en faktor til du må huske på og det er i hvilke settinger du kan og ikke kan fyre med ved. Det er vel for det meste i uthavn og plasser det ikke er så mange rundt deg, at vedfyring er aktuelt. Det er lite populært å fyre med ved når man ligger sammen med andre båter. Det er vesentlig mer røyk og lukt fra en vedovn enn en dieselvarmer. Sitér dette innlegget Link to post
jusseasp Svart 21.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Yess, du har et godt poeng! Vil jo ikkje være en plage for omverdenen.. Æ har med en liten vifteovn, og æ regne med den dekke behovet når æ ligg til kais, plugga inn i landstrømmen. Den kommer også godt med nu i starten, e jo litt kaldt her i Trondheim, og æ tenke å flytte inn i båtn om 2-3 ukers tid. Sitér dette innlegget Link to post
jusseasp Svart 21.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Fant nettopp en interessant liten sak, 26 cm brei ovn på 19 kg. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=82651775 Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Hvis du har plassen som trengs til vedovn kan kanskje en Reflex parafin eller dieselovn være noe å vurdere også. Jeg har en slik i min gamle 29-fot seilbåt, og den brenner og varmer trygt og jevnt. Og den kan være i drift både ved kai og ute i litt sjøgang uten problemer. Jeg kommer riktignok til å gå for dieselvarmer alá Planar i båten jeg holder på med nå, men det er kun av plasshensyn. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 1 hour ago, jusseasp said: Æ har med en liten vifteovn, og æ regne med den dekke behovet når æ ligg til kais, plugga inn i landstrømmen. Den kommer også godt med nu i starten, e jo litt kaldt her i Trondheim, og æ tenke å flytte inn i båtn om 2-3 ukers tid. Hvis du skal bo i båten på vinteren vil jeg absolutt anbefale deg å ha mulighet til å varme opp båten uten strøm. Det blir rimelig kaldt når strømmen på brygga går, og det skjer aldri når det er sol og vindstille ... Ville gått for en dieselvarmer. Greit å ha noe som kan surre og gå gjennom natta, mens du er borte og så videre. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Står jo ei Refleks-bysse der. Hadde ikke vurdert tanken om å bytte ut denne med en ved-ovn. Kan surre å gå døgnet rundt så lenge du har diesel på tanken. Joda, koselig med levende flammer fra en vedovn, men så skal du lagre x antall vedsekker når du er på tur. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Shore Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Koselig med vedbål, når en kan se flammene, skulle gjerne hatt det selv. Det er allikevel såpass mye styr med det at jeg er glad jeg har oljeovn. Den varmer ufortrødent natta gjennom, så lenge det er diesel på tanken. Har nok ikke plass til begge alternativer. Det finnes for øvrig mange varianter av små vedfyrte, her er et firma som har forskjellige utgaver: https://cubicminiwoodstoves.com/ Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
ydalir Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Worry II skrev for 4 timer siden: Hei og velkommen med første innlegg. Det er en faktor til du må huske på og det er i hvilke settinger du kan og ikke kan fyre med ved. Det er vel for det meste i uthavn og plasser det ikke er så mange rundt deg, at vedfyring er aktuelt. Det er lite populært å fyre med ved når man ligger sammen med andre båter. Det er vesentlig mer røyk og lukt fra en vedovn enn en dieselvarmer. Er det lite populært å fyre med ved? Er det mer populært å brenne diesel og bråke med Webasto som har eksosrør på høyde med cockpit på nabobåten. Dette var jeg ikke klar over... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 (redigert) Hei og velkommen til Baatplassen. Denne er jeg fornøyd med http://www.go2marine...-new-p9000.html Som etter min mening er "sikrer" med sin lukket forbrenning inn/ut over dekk Varmer uten å kjøre datavifta, men bedrer med. Og fin å se på Redigert 21.Januar.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Blanco Svart 22.Januar.2018 Del på Facebook Svart 22.Januar.2018 Var nettopp ombord i en slik. Glovarmt under taket og iskaldt ved gulvet. Trenger en vifte for å sirkulere luften. Virket temmelig tungvint også. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Framtia Svart 22.Januar.2018 Del på Facebook Svart 22.Januar.2018 Jeg synes ikke det er noen stas å ligge med båten ved siden av en båt som fyrer med ved. Det kommer jo masse sot ut, og det fester seg lett på nabobåtene. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Roger jo Svart 22.Januar.2018 Del på Facebook Svart 22.Januar.2018 Blanco skrev for 3 timer siden: Var nettopp ombord i en slik. Glovarmt under taket og iskaldt ved gulvet. Trenger en vifte for å sirkulere luften. Virket temmelig tungvint også. Kjører en datavifta blir lufta blåst 45 grader nedover , har ikke det problemet du nevner.. Åpne døra , gasskranene og tenne på med en peistenner lokke døra, like lett som å tenne et kokeblusset. Kan det bli lettere. Det er endel varme en kunne hentet ut av røkrøret. Hovedvarmen er vannvarme og EL. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Blanco Svart 22.Januar.2018 Del på Facebook Svart 22.Januar.2018 Det var vedfyr jeg refererte til ? Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
arkmarin Svart 26.Januar.2018 Del på Facebook Svart 26.Januar.2018 En elektrisk diesel/parafin-varmer tar inn luft utenfra, varmer den opp og fordeler den i båten. Den lufta som er i båten blir presset ut av den nye varme lufta. Dette gir en tørr båt med varme i hele båten. Ingen annen varmekilde fungerer bedre i det fuktige miljøet i en båt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Januar.2018 Del på Facebook Svart 26.Januar.2018 arkmarin skrev for 5 timer siden: En elektrisk diesel/parafin-varmer tar inn luft utenfra, varmer den opp og fordeler den i båten. Den lufta som er i båten blir presset ut av den nye varme lufta. Dette gir en tørr båt med varme i hele båten. Ingen annen varmekilde fungerer bedre i det fuktige miljøet i en båt. Blir nå veldig mye det samme uansett varmekilde så lenge eksosen av forbrenningen går ut av båten. Ny luft (fra utsiden) kommer inn, ene eller andre veien. Men ja, overtrykk eller undertrykk i båten vil vel kanskje gi noe ulik komfort. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 26.Januar.2018 Del på Facebook Svart 26.Januar.2018 Min oljefyrte pottebrenner vil antagelig skifte ut fuktig luft i kabinen bedre enn en eber med lukket forbrenning, all den tid den bruker lufta i kabinen til forbrenningsprosessen. Den har i tillegg eget rør for friskluftinntak, som sørger for at ikke oksygenmangel og trekk blir tema. Problemet er å fordele den varme luften på en god måte. Uten noen form for vifte, blir det ulidelig varmt i hodehøyde når man står oppreist, samtidig som det kan mangle litt varme i nedre region. Har vurdert å bygge en form for kassett i taket over ovnen, som via kanaler tilsluttet, kan føre varme til forpigg og ned mot dørken. Den må selvsagt forsynes med en form for vifte for å transportere varmluften. Noe likt en lavtbyggende kjøkkenhette ville kunne fungert bra, alternativt kanalvifter med små dimensjoner. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.