Jump to content

Trenger hjelp til valg av båt for fiske, maks 150k og utvendig styrepos.

Båtsjauer

Recommended Posts

Hei folkens! 

Jeg er på utkikk etter en båt til kreps, krabbe og garn fiske. Jeg har vært innom både Øien 620 som er en åpen båt eller en eldre type sjark på rundt 25fot. Jeg skal ikke skryte på meg store fiskeferdigheter, men har fisket mye med teiner og såvidt prøvd litt garn(med hell)

jeg har tidligere brukt en yamarin 17fot 80hk til teinefiske noe som har fungert veldig bra, men litt tungvint med plass til flere enn 5 teiner.  Vært meget fornøyd med trygghetsfølelsen i yamarinen.

først og fremst blir dette deltids fiske i første omgang. 

Båten må helst ikke overstige 150.000,- da jeg må ut med endel til teiner og garn. 

Mulighet for å kunne styre båten på utsiden da jeg skal fiske alene. 

Helst plast.

at den kan tas på henger Og dras av bil er et pluss. 

Garnhaler

ikke over 8m

jeg er vanvittig i tvil om jeg bør gå for en tresjark, plast, eller en åpen rask båt

Lite erfaring med motorer og det trengs vel kanskje på en sjark, men har tilgang til god kompetanse.

noen som kan komme med noen forslag? Hører heller på folk som kan mye om båter, enn meg selv:)

Hei!

Her har du ganske mye å velge i, så forsøk først å sammenligne litt priser og egenskaper.

Jeg var i samme situasjon for noen år siden , og har hatt tre "fiskebåter" av typen skjærgårdsjeep

Denne infoen forsøkte jeg å samle sammen , og laget er Facebook-side med små og middels-store skjærgårdsjeep'er som tema.

Håper det er "innafor" å legge link til siden her. Det ikke-kommersielt og bare ment for nytte og moro / hobby :) 

PS: Du finner en seksjon som heter "Båter spesielt egnet til fiske / utleie" , sjekk ut den også ...

https://www.facebook.com/Skjærgårdsjeep-1567763503548863/

Edited by krabbelars (see edit history)

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Du nevner Øien 620 og det er sikkert ikke det dummeste valget hvis du går for en åpen båt. Min far har en sånn som han driver hobbyfiske utenfor Vesterålen med. Er veldig fornøyd. Solid, stabil og sjødyktig båt som fungerer fint som fiskebåt også i åpne farvann og litt sjø. Rask nok med 60 hk til å komme seg ut til fiskeplassene på kort tid. Tror den masjer rundt 16-17 knop og lett går over 20 (vet ikke om dette er fort i motorbåtsammenheng, men som seilbåtmann synes jeg i alle fall det er uhyggelig hurtig...). Selvlensende og grei å ta på henger. Ikke alt for mye innredning så det er plass til å få med fiskeutstyr også. Dessuten funker den fint som turbåt på grill- og badeturer med barnebarna!

Ja, nå har jeg vært flere runder med flere båttyper og jeg havner stadig tilbake til Øien 620, ikke mange brukte som er for salg for jeg vil helst unngå å kjøpe ny. Selv på vinteren går det fint å være ute i åpen båt så lenge man ikke bare sitter der ¨kokelurer". Teiner, og garndraging blir man jo raskt varm av :)

Godt å høre at din far oppi vesterålen bruker øien, regner jo med at båtkunnskapen er godt på plass i de områdene! :)

Må se hva som dukker opp på finn utover, men hvis noen her har en tilsvarende båt som skal selges må dere gjerne si ifra så kan jeg ta en kikk.

Askeladden P66 Multi

Buster (flere bunnsolide modeller i aluminium)

Hansvik 560 Sport
Hansvik 550 Proff
Hobby 540 CC

Nymar 610 RX

Otasport 500 DL

Rana 540 SL

Sandstrøm 565 Classic
Sting 535 Pro

Tobias 18 Bas
Tobias 20 Kaptein
Tobias 22 Admiral

Vest 20

Øien 620 F
Øien 530 F

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/