Jump to content

Hvilket tetningsmiddel til skruehull?

index

Recommended Posts

Jeg har fått litt lekkasje gjennom skruehullene til håndrekkene på hyttetaket. Så her må det demonteres, tettes og monteres på ny. Men hva er det mest fornuftig å tette med? Tech 7 er jo bra, men bortimot umulig å demontere igjen om det skulle være aktuelt en gang. Er det noe annet som tetter like godt men er demonterbart? Eller må jeg bare krysse fingrene og håpe det aldri skal av igjen?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Eureka skrev for 11 timer siden:

Jeg antar at TS sine rekker er festet med gjennomgående bolter, med mutter og skiver på innsiden, og ikke skruer alene? 

Jeg har ikke løst dem ennå, men for meg ser det ut til å være bare skruer. Håper egentlig det, ellers må takplater og isolasjon inne ned også;-)

Lazyjack skrev for 8 timer siden:

Trodde de fleste fugemasser slapp taket om det ble tilført tilstrekkelig varme.

Det stemmer nok. Men tilstrekkelig varme for å løse Tech7 er ganske mye varme.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det der er vel standard vulk tape til kabler etc. Til vinduer og denslags I båt brukes vel en annen variant?

Jeg har tidligere kjøpt butylmasse på patron på Biltema. Noe skikkelig kliss å jobbe med, men virker ganske holdbar ellers.

Lazyjack skrev On 24.1.2018 at 22.39:

Trodde de fleste fugemasser slapp taket om det ble tilført tilstrekkelig varme.

Det er ikke min erfaring, Sika 291 og Tec7 er ikke bare fugemasser, men lim og fug i ett. Polyuretanbaserte produkter løsner ved varme, men blir da meget klissete og vanskelig å jobbe med. Butyl er absolutt å anbefale, det er enklere, billigere og varer lengre.

index skrev for 4 timer siden:

Får prøve å løsne en skrue for å se om de er gjennomgående. Hvis jeg må ned med alt innvendig for å holde mot mutre kan det fort bli til at jeg bare fuger rundt føttene utvendig. Burde holde tett det også.

Ville ikke fuget rundt noe som helst, det holder bare tett en liten stund og så må du gjøre alt skikkelig til slutt. Du lager bare en skikkelig klissete møkkajobb til deg selv. 

Kyrholmen skrev for 5 timer siden:

Ville ikke fuget rundt noe som helst, det holder bare tett en liten stund og så må du gjøre alt skikkelig til slutt. Du lager bare en skikkelig klissete møkkajobb til deg selv. 

Meget mulig du har rett i det. Båten har alltid vært tett og fin, men nå tyder alt på smålekkasjer rundt tre fester og en stor lekkasje ved et fjerde. Blir litt utrivelig ombord da...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...