index Startet 24.Januar.2018 Del på Facebook Startet 24.Januar.2018 Jeg har fått litt lekkasje gjennom skruehullene til håndrekkene på hyttetaket. Så her må det demonteres, tettes og monteres på ny. Men hva er det mest fornuftig å tette med? Tech 7 er jo bra, men bortimot umulig å demontere igjen om det skulle være aktuelt en gang. Er det noe annet som tetter like godt men er demonterbart? Eller må jeg bare krysse fingrene og håpe det aldri skal av igjen? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 24.Januar.2018 Del på Facebook Svart 24.Januar.2018 (redigert) Gitt at du tenker at du må demontere igjen så kan du bruke butyl masse. Brukes mye på bobiler og båter. Kjøpes på bobilbutikker. Viktig at man bruker butyl masse som ikke herder. Feks denne https://www.campingtilbehor4u.no/no/artiklar/sprutbar-butyl-terostat-2759.html Redigert 24.Januar.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 24.Januar.2018 Del på Facebook Svart 24.Januar.2018 Helt enig med Bitteliten. Selv benytter jeg denne; http://www.pbase.com/mainecruising/buy_bedit_butyl_tape Anbefaler å se gjennom how-to beskrivelsene også; http://www.pbase.com/mainecruising/rebedding_hardware Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2018 Jeg har jo ikke noen planer om å demontere igjen da, men om så skulle skje så sitter det jo rimelig godt med Tech 7/Sikaflex. Usikker på om det egentlig er et problem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Januar.2018 Del på Facebook Svart 24.Januar.2018 Butylbibelen :-): http://www.sailnet.com/forums/gear-maintenance/63554-bedding-deck-hardware-butyl-tape.html Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 24.Januar.2018 Del på Facebook Svart 24.Januar.2018 Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 24.Januar.2018 Del på Facebook Svart 24.Januar.2018 1 hour ago, Pinkvin said: Butylbibelen :-): http://www.sailnet.com/forums/gear-maintenance/63554-bedding-deck-hardware-butyl-tape.html Amen Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Januar.2018 Del på Facebook Svart 24.Januar.2018 Butyl er tingen ja! Har brukt en del Butyltape på båten, rekkestøtter mm. Jeg antar at TS sine rekker er festet med gjennomgående bolter, med mutter og skiver på innsiden, og ikke skruer alene? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Januar.2018 Del på Facebook Svart 24.Januar.2018 Trodde de fleste fugemasser slapp taket om det ble tilført tilstrekkelig varme. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2018 Eureka skrev for 11 timer siden: Jeg antar at TS sine rekker er festet med gjennomgående bolter, med mutter og skiver på innsiden, og ikke skruer alene? Jeg har ikke løst dem ennå, men for meg ser det ut til å være bare skruer. Håper egentlig det, ellers må takplater og isolasjon inne ned også;-) Lazyjack skrev for 8 timer siden: Trodde de fleste fugemasser slapp taket om det ble tilført tilstrekkelig varme. Det stemmer nok. Men tilstrekkelig varme for å løse Tech7 er ganske mye varme. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Krimart Svart 26.Januar.2018 Del på Facebook Svart 26.Januar.2018 Nå er det ikke umulig å løsne Tec-7 igjen heller, men det er jo noe krevende ja. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2018 Får prøve å løsne en skrue for å se om de er gjennomgående. Hvis jeg må ned med alt innvendig for å holde mot mutre kan det fort bli til at jeg bare fuger rundt føttene utvendig. Burde holde tett det også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bitteliten Svart 26.Januar.2018 Del på Facebook Svart 26.Januar.2018 hvor kjøper der butyl teip i Norge? Jeg har en 200 grams patron som jeg egentlig kvier meg litt for å åpne - eller er det slik at den holder godt i åpnet patron? Sitér dette innlegget Link to post
sailor83 Svart 26.Januar.2018 Del på Facebook Svart 26.Januar.2018 Har handla fra rs-online https://no.rs-online.com/web/p/self-amalgamating-tapes/0494685/ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2018 Det der er vel standard vulk tape til kabler etc. Til vinduer og denslags I båt brukes vel en annen variant? Jeg har tidligere kjøpt butylmasse på patron på Biltema. Noe skikkelig kliss å jobbe med, men virker ganske holdbar ellers. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kyrholmen Svart 26.Januar.2018 Del på Facebook Svart 26.Januar.2018 Lazyjack skrev On 24.1.2018 at 22.39: Trodde de fleste fugemasser slapp taket om det ble tilført tilstrekkelig varme. Det er ikke min erfaring, Sika 291 og Tec7 er ikke bare fugemasser, men lim og fug i ett. Polyuretanbaserte produkter løsner ved varme, men blir da meget klissete og vanskelig å jobbe med. Butyl er absolutt å anbefale, det er enklere, billigere og varer lengre. index skrev for 4 timer siden: Får prøve å løsne en skrue for å se om de er gjennomgående. Hvis jeg må ned med alt innvendig for å holde mot mutre kan det fort bli til at jeg bare fuger rundt føttene utvendig. Burde holde tett det også. Ville ikke fuget rundt noe som helst, det holder bare tett en liten stund og så må du gjøre alt skikkelig til slutt. Du lager bare en skikkelig klissete møkkajobb til deg selv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2018 Kyrholmen skrev for 5 timer siden: Ville ikke fuget rundt noe som helst, det holder bare tett en liten stund og så må du gjøre alt skikkelig til slutt. Du lager bare en skikkelig klissete møkkajobb til deg selv. Meget mulig du har rett i det. Båten har alltid vært tett og fin, men nå tyder alt på smålekkasjer rundt tre fester og en stor lekkasje ved et fjerde. Blir litt utrivelig ombord da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grufolf Svart 27.Januar.2018 Del på Facebook Svart 27.Januar.2018 Jeg fikk tak i det på et caravansenter( campingvogn butikk). Der hadde de en rull bak kassen og jeg fikk kjøpt så mye jeg trengte. Tror jeg betalte ca 80,- for meteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.