nybhak Startet 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2018 (redigert) Hei Har noe utstyr i båten som krever 220 volt. Ønsker at dette utstyret også skal fungere uten at jeg er tilkoblet landstrøm. Det er montert en Mastervolt inverter i båten som gir 220 v fra 24v kretsen i båten. Dette fungerer fint. Ønsker et rele som automatisk slår over til landstrøm(220 v) når jeg tilkobler båten dette. Og motsatt. Noen som vet hva dette heter? :-) På forhånd takk. Redigert 24.Januar.2018 av nybhak (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Dette kan enkelt bygges med hjelp av en kontaktor og ei hjelpeblokk og gjerne ett par vendebrytere og signallys så du også kan velge manuelt om du vil ta spenning fra landstrøm eller mastervolten. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Dette kan du jo enkelt lage selv med et ordinært topolt rele med arbeids og hvilekontakter på hvert kontaktsett. Anslutt COM-terminalene ut til båtens strømnett og hvilekontaktene 230V fra inverter. Arbeidskontaktsettet kommer fra landstrøm som også tilkoples releets spole. Når landstrøm er strømløs forsynes nettet gjennom inverter gjennom hvilekontaktsettet. Når landstrøm spenningssettes slår releet over kontaktsettet og landstrømmen passerer gjennom releet i arbeidskontaktsettet. Du kan også utvide styringen til å omfatte av/på til inverter slik at denne slås av når landstrøm er tilkoplet. Men det er jo noen ting du må tenke på her, som f.eks. at inverter startet utilsiktet om landstrøm faller ut og dermed startet opp lading, varmtvannsbereder osv. fra 12V og tømmer batteribanken på et blunk. Jeg har en liknende men noe mer sofistikert løsning der inverter kun forsyner 230V uttakene i salong av nevnte årsak. Ikke bereder, landstrømslader osv. Og dette inverteren har innebygd nettprioritering slik at den styrer dette selv. I tillegg kan jeg slå den permanent AV. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Dette fra Elfa bør kunne brukes feks. Har noe tilsvarende i min båt. Landstrøm til releinnganger (A1/A2) og NO kontakter, Inverter på NC. På andre sida koples en og en NO/NC sammen og føres til forbruk. Inverter forer da gjennom Normally Closed. Når landstrøm koples til drar releet og Normally Open kontakter lukkes/Normally Closed åpner og landstrøm forer forbruk så lenge den er tilkoplet. Men dette er minimum. Kan være lurt å med kontaktor med noen tilleggskontakter NO av NO-type for å bryte strøm til store forbrukere når landstrøm ikke er tilkoplet (typisk VVB). Er neppe lovlig å mekke dette uten i alle fall en inspeksjon av fagperson i etterkant. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Sitat Er neppe lovlig å mekke dette uten i alle fall en inspeksjon av fagperson i etterkant. Når det so heller ikkje er lovlig av fagpersonen å signera på sjølegjort arbeid, so bør du ha elektrikar på jobben. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Sitér dette innlegget Link to post
Riisejens Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Du må huske på at hjelpekontakter på et relé ikke tåler stor belastning. 600w går greit, men ikke bli frista til å koble til større forbrukere når du er kobla til landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 (redigert) Jeg hadde et slikt opplegg for å sikre at noen vifter (2 x 100w) fungerte selv om landstrømmen gikk. Jeg opplevde i to tilfelle at det kverket inverteren når landstømmen kom igjen..... Noen som har en ide hvorfor dette skjedde ? Redigert 25.Januar.2018 av dacapo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 (redigert) dacapo skrev for 2 timer siden: Jeg hadde et slikt opplegg for å sikre at noen vifter (2 x 100w) fungerte selv om landstrømmen gikk. Jeg opplevde i to tilfelle at det kverket inverteren når landstømmen kom igjen..... Noen som har en ide hvorfor dette skjedde ? Kontaktoren din ga en "make before break" kopling. Mao. kjørte du landstrømmen rett inn i utgangen på inverteren før releet fikk tid til å sjalte over. Redigert 25.Januar.2018 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Riisejens skrev for 5 timer siden: Du må huske på at hjelpekontakter på et relé ikke tåler stor belastning. 600w går greit, men ikke bli frista til å koble til større forbrukere når du er kobla til landstrøm. Dette kommer helt an på hvilket kontaktorsystem du setter opp. Jeg har et fullverdig system hvor jeg kan belaste både generator, inverter og landstrøm hva det måtte være innenfor deres respektive leveringsevne. Ingen manuell omsjalting, alt er elektrisk styrt. Du må forholde deg til merkingen og databladet til de aktuelle komponentene i systemet. Komonenter som er lagt passive kan ha kraftige fjærspenn som gir en fullverdig kapasitet på kontaktsettet i NC-posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Har hatt systemet som vist på tegningen over på 2 båter i mer enn 10 år uten problemer... Kontaktene på den kontaktoren jeg bruker tåler 16A Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 alidal skrev 34 minutter siden: Har hatt systemet som vist på tegningen over på 2 båter i mer enn 10 år uten problemer... Kontaktene på den kontaktoren jeg bruker tåler 16A Det du har her fungerer utmerket. Urfordringen kan ligge når man evt.skal foreta en slik oppsplitting i et eksisterende anlegg med en større 230V fordeling, generator etc. Jeg har som du, inverter med nettprioritering som leverer kun til stikk. Det fungerer helt utmerket og jeg kan benytte 230v forbrukere fra stikkene under seilas uten behov for å starte generator. Så snart jeg plugger inn landstrømmen eller starter generator koples inverter ut av systemet automatisk. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Siden jeg gikk litt lei av å ha skjøteledning trukket over båten halve sommeren, bygget jeg sist vinter doble landstrøminntak, ett i baugen og ett akter. Har brukt en slik for å hente strøm automatisk der det blir plugget noe inn, uten at det blir penning på den ubrukte kontakten; https://www.ebay.com/itm/2P-63A-230V-MCB-type-Dual-Power-Automatic-transfer-switch-ATS/252024601115?epid=18012088925&hash=item3aadd63a1b:g:AVgAAOSw0w9YVqT8 Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 (redigert) Chiefengineer skrev for 16 timer siden: Kontaktoren din ga en "make before break" kopling. Mao. kjørte du landstrømmen rett inn i utgangen på inverteren før releet fikk tid til å sjalte over. @Chiefengineer: mistenkte at det var noe slikr som skjedde ja.... Hva kan gjøres for å unngå det ? Må jeg ha en eller annen form for forinkelse ? Redigert 26.Januar.2018 av dacapo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 Jeg lagde i en tidligere båt en løsning med 2 kontaktorer og tidsrele slik at spenning fra inverter/ aggregat ble brutt når landstrøm ble tilkoblet. Tidsreleet sørget for at kontaktoren for landstrøm ikke ble koblet til før etter noen sekunder og kontaktoren for inverterspenningen var åpen. Men kast ut laderen og inverteren og kjøp Vitron Multiplus eller Victron Quattro. All 230v vil da gå gjennom Victron og du vil ikke få spenningsbrudd ved bortfall av landstrøm. Multiplus har 2 stk. 230v utganger slik at du kan prioritere apparater/kontakter som går på inverteren slik at f.eks. VV- bereder ikke går på inverteren. Monterer du i tillegg en batteri monitor (BMV 712) vil den alarmere ved lav spenning. Du får også en App som kommuniserer med BMV via bluetooth. Har du Raymarine plotter kan du koble BMV til NMEA 2000 nettet og få batteri status på plotteren. Multiplus har også mulighet for å stille hvor mange ampere man kan trekke fra landstrømmen, men da må man ha noe ekstra utstyr. Hoved forskjellen på Multiplus og Quattro er så vidt jeg har skjønt at på Quattro kan man starte aggregatet automatisk ved lav spenning. Dette kan man også få til med Multiplus og BMV 712 da MMV 712 har en releutgang som man benytte til å starte aggregatet. En slik løsning er jo MYE dyrere enn en kontaktor/ rele løsning men i en slik båt du har er det ikke tvil om hva jeg hadde gått for. Jeg montere Multiplus 24v/3000/70A med BMV 712 i høst og angrer ikke. Sitér dette innlegget /per Link to post
nybhak Svart 26.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 Takk for mange gode svar! Alltid hyggelig å spørre her inne på forumet. Skal bruke helgen til å sette meg godt inn de forskjellige løsningene som er foreslått. For min del er det kun TV/stereo/lading til mobil/iPad/ruter jeg tenker å bruke inverteren til. Jeg tenker de tingene som bruker MYE strøm bruker jeg med generatoren/landstrøm tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 nybhak skrev for 5 timer siden: Takk for mange gode svar! Alltid hyggelig å spørre her inne på forumet. Skal bruke helgen til å sette meg godt inn de forskjellige løsningene som er foreslått. For min del er det kun TV/stereo/lading til mobil/iPad/ruter jeg tenker å bruke inverteren til. Jeg tenker de tingene som bruker MYE strøm bruker jeg med generatoren/landstrøm tilkoblet. Jeg ville gjort det som her. Det er enklest og mest funksjonelt til den bruken du ser for deg, dvs. mulighet for å hente ut 230V fra stikkene i båten under seilas uten å kjøre generator. Stikkene til innredning etc. ligger oftest på en egen kurs i 230V fordelingstavla. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 Hvorfor ikke sette inn en enkel bryter for å velge 220v kilde? Sitér dette innlegget Link to post
nybhak Svart 26.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 "kvinnfolk" ++ :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 Jeg har kvinnfolk ombord. De får lære. Sitér dette innlegget Link to post
nybhak Svart 27.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 compromise Hei og takk for sist. Var det mye jobb og montere dette? Opplegget i min båt er nok veldig likt det du har i din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 (redigert) Compromise skrev On 26.1.2018 at 9.52: All 230v vil da gå gjennom Victron og du vil ikke få spenningsbrudd ved bortfall av landstrøm. Hvor har du lagt generatoren i dette systemet? En generator med leveringskapasitet på 7-8 kW kan jo ikke gå gjennom denne inverteren, da vil jo inverter isåfall bli en skikkelig flaskehals i systemet. Forskjellen på Multiplus og Quattro er forøvrig at quattro har to innganger f.eks. landstrøm eller generator der den automatisk tilkopler fra den aktive. Redigert 28.Januar.2018 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.