Jump to content

iPhone Ladekabel som tåler å være på havet!

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Telefon er jo blitt noe vi alle har med oss til en hver tid, selvfølgelig også når vi er på sjøen. Da trenger vi jo også pålitelige ladekabler . Jeg har en Iphone med lightning kontakt, og har det problemet at alle kablene jeg har tatt ombord så langt har begynt å eire og bli ødelagt. Noen her som har en kabel som dem har brukt ombord og som har tålt sjølufta år etter år? Trenger jeg noe i ekte gull? ;)

Unnskyld mitt nordnorske uttrykk, men er dem steike toillat. Flere hundre kroner for en lightning kabel????  En av de beste kablene som er å oppdrive får du kjøpt på aliexpress for noen få kroner. Rock er en slik butikk og de er veldig raske med levering. Går bare et par uker å få en slik kabel i postkassen. Her er et eksempel: https://www.aliexpress.com/store/product/Lighting-Cable-For-iPhone-ROCK-Hi-Tensile-USB-Cable-2A-Fast-Charger-Data-Cable-1M-For/2496012_32829227808.html?spm=2114.12010608.0.0.7914115adr41s1

Jeg har opp gjennom årene kjøpt endel av de aller billigste no-name kablene, og de har gått i stykker rimelig kjapt. Nå kjøper jeg stort sett bare kabler fra Rock eller Aukey (begge via EBay eller AliExpress). Disse leverandørene har gode kabler. De er relativt billige, og fungerer fint. Jeg kjøper også ladeklumper med 3 eller 5 porter fra Aukey, de har 2,4A i hver port, i tillegg til at minst én port støtter Quick Charge 2/3.

I båten oppbevarer jeg kabler og ladeklumper i en oppbevaringsboks av plastikk. Den er ikke vanntett, men jeg har i hvert fall aldri hatt problemer med at noe gar gått i stykker.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

En ting er ladekabelen, men liker Iphonen å være ombord ?

Jeg har tatt livet av en IPOD og en gammel Iphone som bodde permanent ombord. Og ladekablene til disse fungerer fortsatt (originale),

Nå har jeg Samsung S7 og har og hatt en Sony som begge er vanntette.

Så tåler ikke ladekabelen miljøet ombord så gjør neppe iphone det heller..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Erik skrev 15 minutter siden:

Jeg har tatt livet av en IPOD og en gammel Iphone som bodde permanent ombord. Og ladekablene til disse fungerer fortsatt (originale),

Nå har jeg Samsung S7 og har og hatt en Sony som begge er vanntette.

Så tåler ikke ladekabelen miljøet ombord så gjør neppe iphone det heller..

Eldre iPhones er ikke vann-/støvtette, så det er godt mulig de ikke liker å ligge over lenger tid i et fuktig og salt miljø. I hvert fall iPhone 7-serien og nyere er i større grad fuktsikret, og burde tålet miljøet ombord bedre enn tidligere modeller. Jeg ville nok uansett vært forsiktig med å ha en slik dings liggende åpent i båten, men heller sett på muligheten til å ha den i en plastpose eller vanntett deksel.

Joltus skrev 12 minutter siden:

Må du ikke ha dekselet og da?

Jeg aner ikke - prøv, da vel! :giggle:

Som det står på nettsiden deres: "Verdens første 100% vanntett og robust kabel. Perfekt for alle utemiljø og aktiviteter som båtliv, seiling og camping, kabelen tilbyr full IP66 lading med Lifedge iPhone casen og er kompatibel med caser fra andre ledende produsenter."

Om de med "kompatibel" mener at den også er vanntett tviler jeg på - de har ingen anelse om hvor tett pakningen deres blir liggende mot andre produsenters kabinetter. De mener nok heller at deres kabel kan brukes med andre kabinetter, uten at det blir vanntett.

Iphone 7 og nyere er "water resistant", dvs ikke helt vanntette. Det er begrensninger på hvor lenge og hvor dypt de kan være under vann. Og det er uten ladekabel og strøm tilstede. Hva som skjer hvis man plugger i en strømførende ladekabel overlater jeg til andre å teste - jeg har ingen telefoner å ofre... :giggle:

Jo men eneste som er forskjellen på den du linket til og andre er en pakning som gjør at den er tett ilag med det tilhørende dekselet.

Ellers er da ikke kabelen noe mer "maritim" enn de andre? Ser den har livstidsgaranti og greier. Så den funker sikkert like bra som den eg har hatt i 3 år i min DC som virkelig ikke er spesielt tørr inni. 

Null problem.

Redigert av Joltus (see edit history)
3 hours ago, Erik said:

Eneste problem vi har hatt er den ene iPhonen som tok et bad. Ellers har både iPader og telefoner klart seg fint gjennom lange perioder i fuktig miljø.

Lightning-kabler er forbruksvare i båt. Husker vi var i ferd med å gå tom for fungerende kabler da vi var i Tonga (hadde én som fungerte kun på den ene siden, og kun av og til), var ganske fornøyd når jeg klarte å finne en sjappe som solgte nye – sammen med et imponerende utvalg Kung Fu-filmer.

Popeye70 skrev for 4 timer siden:

Nå kjøper jeg stort sett bare kabler fra Rock eller Aukey (begge via EBay eller AliExpress). Disse leverandørene har gode kabler. De er relativt billige, og fungerer fint. Jeg kjøper også ladeklumper med 3 eller 5 porter fra Aukey, de har 2,4A i hver port, i tillegg til at minst én port støtter Quick Charge 2/3.

Er det noen begrensning på hva en kan koble til en 3,0A? Vurderer denne (etter kommentaren din).

https://www.ebay.com/itm/AUKEY-PA-T16-36W-2-Port-USB-Wall-Charger-with-Quick-Charge-3-0-AiPower/272737132634?hash=item3f8066605a:m:map9zBexarr7yZ50FYaeNHw

Her var det mange forslag til kabel, men ikke så mye om hvorfor man sliter med ladekabler. Det er 2 hovedproblemer til elektriske feil I kabler, om man ser bort fra rent mekaniske skader. Det er slik at en original lightning kabel har samme gullplettering I kontaktsettet som selve telefonen. Det er det en vesentlig grunn for. Dette forhindrer galvanisk korrosjon på kontaktene. Om du bruker en en uoriginal plugg med sølvkontakter, så merker du ingen ting... til å begynne med, men etterhvert, om det er fukt til stede korroderer kontaktene gjerne på det minst edle metallet. Etterhvert smitter dette over på selve telefonens kontakter. Så prøver man denne på en ny kabel, så funker det igjen.. for en stund, før også denne får skader pga av dårlig kontakt. Og enda værre blir det om du får fett eller annet smuss på kontaktene. Mange lar telefonen ligge eller lade på kjøkkenbenken, Her er det som regel både fukt og fett. 

Nå er det selvfølgelig slik at det finnes dyre gode kabler ala den på Seatronic som tåler mer fysisk belasning som sikkert har rett gullplettering, men jeg skygger unna alle billigkabler. En iphone koster mange tusen, hvorfor ødelegge den for å spare en hundrelapp eller to?

pacuare skrev 1 time siden:

Er det noen begrensning på hva en kan koble til en 3,0A? Vurderer denne (etter kommentaren din).

https://www.ebay.com/itm/AUKEY-PA-T16-36W-2-Port-USB-Wall-Charger-with-Quick-Charge-3-0-AiPower/272737132634?hash=item3f8066605a:m:map9zBexarr7yZ50FYaeNHw

Det ser ut til å være en nyere generasjon enn mine, men det er bare positivt.

Det er ikke noe problem å koble f.eks en enhet som kun trekker 0,5A til denne selv om den kan gi 3A. Det er enheten som bli ladet som styrer hvor mye (dvs hvor høy A) den trekker. Selve laderen gir det som blir trukket. Jeg har ladet alt fra Samsung S4 via iPhone 5 og iPhone 7 plus til nyeste iPad med disse laderne. Datteren min lader et Sony-kamera med samme lader. Vi lader også opp batteribanker og et par FitBit med våre.

Det eneste du vil angre på er at du ikke valgte en med flere porter, for det trenger du når du innser du kan lade alt mulig med den. :thumbsup:

Det eneste du må tenke på er at du har riktig Volt, og alt av enheter som lader via USB bruker 5V. Ergo ikke noe problem.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

JRK skrev for 1 time siden:

Her var det mange forslag til kabel, men ikke så mye om hvorfor man sliter med ladekabler. Det er 2 hovedproblemer til elektriske feil I kabler, om man ser bort fra rent mekaniske skader. Det er slik at en original lightning kabel har samme gullplettering I kontaktsettet som selve telefonen. Det er det en vesentlig grunn for. Dette forhindrer galvanisk korrosjon på kontaktene. Om du bruker en en uoriginal plugg med sølvkontakter, så merker du ingen ting... til å begynne med, men etterhvert, om det er fukt til stede korroderer kontaktene gjerne på det minst edle metallet. 

Ikke alle "billig kabler" er av en slik kvalitet.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Kjellg skrev 3 minutter siden:

Ille alle "billig kabler" er av en slik kvalitet.

Nettopp. Legger man så til at mange billige kabler sparer penger på de andre materialene også, så ender man med kabler hvor støpslene faller fra hverandre eller sprekker, selve kabelen tåler ikke å bøyes uten at ledere brekker osv. 

Min erfaring etter endel år med prøv-og-feil gjør at jeg unngår de billigste kablene og heller velger de litt dyrere, men fremdeles relativt billige, kablene fra de nevne Rock og Aukey. Jeg har kastet bort for mye penger for å spare penger...

Kjellg skrev 13 minutter siden:

QC3 har noe som heter INOV. Den takler alle enheter med spenning på mellom 3.2 og 20V med 200mv inkrement, om jeg ikke husker helt feil. 

Du husket nesten riktig:

«How does it work? Quick Charge 3.0 employs Intelligent Negotiation for Optimum Voltage (INOV), an algorithm which allows your portable device to determine what power level to request at any point in time, enabling optimum power transfer while maximizing efficiency. It also supports wider voltage options, allowing a mobile device to dynamically adjust to the ideal voltage level supported by that specific device. Specifically, Quick Charge 3.0 offers a more granular range of voltages: 200mV increments, from 3.6V to 20V. That way your phone can target one of dozens of power levels.»

(fra https://www.qualcomm.com/news/onq/2015/09/14/introducing-quick-charge-30-next-generation-fast-charging-technology)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...