S/Y Emma Startet 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Januar.2018 For et par år siden var vi på langtur i "melkeruta", inkludert Cuba og USA. Jeg har nå skrevet ned en oppsummering av turen. Mest for vår egen del, så vi husker den, men også til inspirasjon for andre som kan tenke seg å gjøre noe lignende. Uansett, her kan du laste ned en PDF med hele historien: https://www.dropbox.com/s/ikgqfxlcfe90z1i/Emma.pdf 98 sider, 20 MB. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Kenneth82 Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Så hyggelig! lastet ned og skal leses på kveldene når ungene er lagt ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Har fulgt dere på facebook. Takk for at dere deler dette :-) Når drar dere ut igjen? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Hadde vi hatt råd, hadde vi reist igjen. Det blir nok en tur til, men litt frem i tid ? Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mizar Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Må bare si tusen takk. Lastet ned og har lest bare litt, men det ga mersmak! Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
sunnmøre Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Tommel opp? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 Fantastisk moro lesing midt på vinteren! Så bra at noen tør å fullføre drømmen sin! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Framtia Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 Fine greier, takk! Har også fulgt dere på FB :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
S/Y Emma Svart 26.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 (redigert) OBS! Jeg har nå lagt ut en ny versjon med flere bilder og en liten korrigering. Versjon 1.1 >> http://jordarundt.net/Emma_v1_1.pdf << Redigert 26.Januar.2018 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Euklid Svart 27.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 Bra gjennomgang! Interessant å lese om andres opplevelser fra områder vi har vært innom (men sjelden så lenge som dere), og ikke minst om områder vi har vært i nærheten av, men aldri stoppet – ICW, Cuba og en drøss karibiske øyer. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 27.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 Har lyst å lese, men ikke lage konto noen steder for å gjøre det. Mulig å bare laste opp på vanlig måte? Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 27.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 Kan vanskelig se for meg at du trenger konto noe sted for å laste ned PDFen i den siste linken? Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 27.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 Dropbox kan av og til være litt kronglete. Men den siste linken er direkte til PDF-en på mitt eget domene. Burde funke for alle. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
jøran123 Svart 27.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 Morsom lesing. Vi hadde også planer om langtur. Tok en"prøvetur" Oslo Lofoten Oslo i 2009. Det var en fin tur, men det har blitt kun turer i nærområdet siden. Kommer ikke unna det trygge A4 livet har jeg skjønt. Viljen er vel ikke stor nok. For de som vil lese litt om turen langs norskekysten, finner dere den her: www.tida-oslo.net Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 27.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 (redigert) Jeg lastet ned både Dropbox versjonen og oppdateringen og lagret på lokal harddisk. Det er vanskeliggjort å gjøre slike selvstendige filoperasjoner i Windows10 (man ledes alltid i retning skylagring) og mange "apper" som programvaresnutter kalles nå for tiden. (Se, så gammel jeg er ). Menyer dukker opp og forsvinner igjen i pdf dokumenter osv. Den beste metoden jeg har funnet, er å åpne den nedlastede pdf-filen i verktøyvinduet for nedlastninger (FireFox), og deretter lagre fra lesevinduet i leseren som åpner seg. En annen mulighet jeg har sett, (også ved å åpne verktøyvinduet for nedlastinger i FireFox først), er å høyreklikke filen og velge "gå til mappen med den nedlastede filen". Da åpner mappen og Windows10 filutforskeren seg. Så kan man flytte, kopiere og lagre filen lokalt uten all den "brukervennligheten" man utsettes for... . Dette er sikkert "barnehage" for mange dataeksperter her, men det kan ikke sies for ofte. Målet for meg, er alltid å ligge langt unna skylagring... @Jøran123 Takk, reisebeskrivelsen Oslo Lofoten T/R skal leses med stor interesse! @Euklid: Det er så mange som oppfordrer deg til å gi ut bok. Men egentlig ligger hele "boka di" ferdiglaget i tråden du lagde om deres jordomseiling! Jeg ville til og med påstå at samspillet mellom dine beretninger og svarene fra "oss drømmere her hjemme", lager en ekstra dramaturgisk dimensjon som hører med - i hvertfall i tråden. Men det gir også en "spennvidde" og kontrast mellom dere som lever ut drømmen, og oss som tilskuere, som gjerne kan kalles et litterært grep. Jeg mener det setter din beretning i et flott pespektiv, med flere samtidige synsvinkler som gir det hele form og ekstra dokumentarisk spenning gjennom hele tidsforløpet for deres jordomseiling. - Og det er allerde flotte bilder og tekniske diskusjoner, beretnigner fra besøkte steder m.bilder fra land osv., som en "live" reportasje i bilder og tekst. Fiks ferdig for publisering, vil jeg nesten si. Hvis du ikke har tid til å skrive alt på nytt (noe som for meg synes overflødig) , så kunne kanskje hele tråden samles i en .pdf-fil, akkurat som den er? Dette kunne kanskje du og Ingar snakke om...? -og hvis Baatplassen er tom for vimpler, kunne sikkert mange med meg, tenke seg å belønne både Ingar -og ikke minst deg- med en liten donasjon som takk. -Som du selv sa i tråden om ditt foredrag nå nylig: Slikt skrives ikke helt av seg selv. Redigert 27.Januar.2018 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Duppe Svart 27.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2018 7 hours ago, S/Y Emma said: Dropbox kan av og til være litt kronglete. Men den siste linken er direkte til PDF-en på mitt eget domene. Burde funke for alle. Flott, nå virket det. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Då har søndagsformiddagen blitt nytta til lesing av reiseskildringa. Flott dokumentasjon av ein kjempetur. Tusen takk for at du har delt dette med oss? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Har brukt deler av tre ettermiddager, og gårsdagen tidlig før barn og annet, våknet. Skulle gjerne sett bilder av trebåten under restaurering på....(var det Grenada). Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Takk for at du delte. Mye mimring på første del av turen. Spennende fra Cuba og opp USA. Begrensning på 2 meter dybde og 20 meter mast diskvalifiserer ruten for meg. Vurderte dere å gå vest caribien, altså ABC, Columbia, San Andres, Cuba istedenfor å ligge i orkanområde på sommeren? Tror de fleste som går der går ut Panama. Men det hadde litt potensiale. Spent på når jeg klarer å rive meg løs å kommer meg på ny tur. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 har nå fått lest hele, veldig fin beretning og masse nyttig info Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
lasmarquezas Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Tusen takk for at dere deler disse erfaringene! Jeg har ikke rukket å lese hele, men dette gir inspirasjon, pågangsmot og enormt med glede i hverdagen. Tusen takk for rike, varierte og realistiske beskrivelser som lar oss på en ekte måte bli kjent med både dere og de erfaringene dere har vært gjennom! Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 29.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Takk for tilbakemeldinger. Det var greit å få skrevet ned hva vi gjorde, så vi har det lagret for fremtiden. pacuare: Nei, vi vurderte ikke å gå sør og vest.. Man kan ta alle øyene i De små antiller, og så gå på enten sørsiden eller nordsiden når man skal vestover mot Cuba og USA. Det er vanskelig å slå seg mot passatvinden om man angrer, så vi valgte å gå på nordsiden, ved Virgin Islands og Puerto Rico. Kanskje blir det mer utforsking av andre deler av området neste gang. Det er ganske store områder å rekke over på én tur. Nå vet vi i alle fall mer om hva vi går til og hva vi kan forvente. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Utrolig spennende å lese gjennom denne reiseskildringen. Jeg har ett spørsmål, mest humoristisk ment ? hva hadde du gjort om hun hadde svart nei på frieriet der på den øde øya. ? Nå gikk jo det bra, men så du for deg muligheten for havari. ? Du har skrevet utrolig bra, husker jo enda en del av reisebrevene som ble postet underveis. Så det var gøy å få det servert grundig på nytt igjen Spørs om dere ikke må på ny tur igjen snart.. så vi kan følge dere enda en gang. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Barbaria Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Takk for gjennomgangen, det var artig å lese. Det hadde vært fint å vite litt mer rundt forsikringen som dere hadde. Hvilke tiltak var det Pantaenius ønsker at dere skulle gjøre i orkansesongen? Finnes det i praksis en reell dekning mot totalhavari for en storm med navn hos Pantaenius? I så fall hva måtte dere betale for deres båt? Jeg er klar over at forsikringer endres hele tiden, men siden dere har en relativt std. båt så kunne priser og dekninger vært informativt som en baseline for andre siden Pantaenius ikke oppgir noe. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
S/Y Emma Svart 31.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 (redigert) Bjørn Løvjomås: Ingen fare, jeg var ganske trygg på at det kom til å bli et ja :-) Når man lever så tett på hverandre, blir man ganske godt kjent. Faktisk var vi ikke mer enn noen meter ifra hverandre på to år, bortsett fra noen timer da hun gikk på tur med en venninne på Union Island. Barbaria: Pantaenius har en "named storm clause" ( https://www.pantaenius.com/pantaenius-text/textsystem/renderbrief.do?prodversion=true&mt_brief_nr=200.07250&prodversion=true ) Sitat Loss or damage caused by Named Tropical Storms is excluded from this policy, unless the Vessel is a) at sea (not anchored, moored or aground), b) stored ashore in a one-piece or approved cradle (except in the case of multihulls) with the cradle and Vessel securely lashed together and secured with ground anchoring arrangements, or the hull sunk in the ground. All removable parts (booms, spars, sails, awnings, etc.) are removed and stored safely. If the masts are removed, they are stored separately and safely. If the masts remain stepped they are secured by all possible means (using halyards, additional lines etc.) to the ground, c) secured in a marina berth with additional ropes as can appropriately be used, d) on a mooring anchored with adequate ground gear. For Australian waters this only applies if the swing mooring is located in a river, serviced annually and certified for the size of the vessel by the mooring company and a copy has been provided to Pantaenius in advance, or e) in the mangroves anchored with adequate ground gear and secured with multiple landlines. 4. Deductible For any claim for loss or damage caused by a Named Tropical Storm which is accepted under 3. a) or 3. b), the deductible noted in the policy applies. For any claim for loss or damage which is accepted under condition 3. c) – e) the deductible is 20% of the total cost of the claim, subject to a maximum of EUR 100.000 (or the equivalent of the currency stated in the schedule), or the deductible noted in the policy, whichever is the higher. Så om båten er fortøyd i en sikker marina, på en orkansikker moring, eller fortøyd i mangrovene, blir det bare 20% fratrekk på utbetalingen. Om en orkan var i vente, var planen å enten stikke langt vekk, eller å gå til en sikker havn. Rodney Bay og Marigot Bay stod øverst på lista vår. Redigert 31.Januar.2018 av S/Y Emma (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.