Jump to content

Noen som har erfaringer med denne type 230v inverter?


seilfred

Recommended Posts

Hei,

Noen som har erfaringer med å eksempelvis bruke en slik en?:

https://www.avxperten.dk/inverter/kopholder-dc-ac-inverter-150-w-12v-230v-usb.asp

 

virker som en kjekk sak hvis det virker. Hadde bare tenkt å lade pc´n en gang innimellom.., noen som vet hvor mye det trekker på et batteri?

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Jeg har brukt en sånn "colaboks inverter" til å lade pc med. Den fungerte fint men vær obs på varmen i pc-lader da den ikke har ren sinuskurve. Varmen blir vesentlig mer enn ved lading fra nettstrøm og kan nok forkorte levetida på lader. Enkelte elektriske artikler vil ikke virke i det hele tatt fra en slik.

 

Den trekker en del strøm, du kan nok sikkert regne nærmere 200W.

Link to post
JRK skrev 13 minutter siden:

Har også en slik en. I reklamen skal den kunne brukes på kjøleskap. Har et 40 l fryser, da kneler den.

 

Sikker fordi det er for langt ledningsstrekk fra batteriet til sigarettennerpluggen, evt alfor tynn kabel dit. 

Disse inverterene trekker normalt ca 20% mer enn hva du belaster de med , så 60 watt = 72 watt. Så det er ikke så mye driftspenning.

Men om det er tynne kabler fram til kontakta, pleier dette å begrense om en inverter i det hele tatt vil virke der. Men med korte kabelstrekk, evt tykk nok kabel, virker dette veldig bra. Det er en grunn til at kabelen på inverteren er så kort. 12 volt er 12 volt :-)

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Ifølge spec er spisseffekt 200 watt, mens tilsvarende fra Biltema er 300 watt. Stemmer dette vil Biltemas utgave være mer egnet til f.eks kjøleskap da den er bedre egnet til å takle høyere startstrøm. Har hatt 2 tilsvarende utgaver tidligere, annet merke, hvor den ene ble brukt til en batterilader for drill med litt for høy effekt. Etter den gang kan den bare brukes til kortvarig bruk, da den ellers kobler seg ut. Den andre av samme merke, har blitt brukt i mange år før den tok kvelden for 2 år siden.

 

Etter dette ble Biltemas utgave kjøpt inn, men den brukes kun til lavt forbruk, som tenner og lys i en gasskomfyr med 230 volt tilkobling, så jeg vet ikke hvordan den er til å forsyne strømkrevende apparater. Den har ved et par anledninger sluttet å virke, men det har da vist seg at batterispenningen har vært for høy. Ved normal batterispenning har omformeren begynt å fungere igjen. Dette tar jeg som et positivt tegn på kvalitet, all den tid den har innebygget beskyttelse mot overbelastning.

 

Lagt til: Enkelte steder hevdes det at motorer bør ha ren sinus, mulig da at et kjøleskap ikke har godt av å fores med spenning som bare er modifisert sinus.

Redigert av Shore (see edit history)

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Ok, interressant..

 

Jeg føler jeg trenger litt hjelp med matematikken her, da el er ganske nytt for meg.

 

sett at vi har følgende scenario:    

 

jeg har 2x 105 ah forbruksbatterier i båten. Ingen apparater  kjører, bortsett fra pc´n via denne inverteren. Vi bruker "bitteliten" sitt eksempel, og sier at det gir 90w.     

 

det skulle da gi 90w / 12v =  7,5 A     (stemmer??)

 

mine batterier ville da kunne kjøre denne i  210ah / 7,5 A = 28 timer.

 

Er jeg på villspor nå???  

 

som sagt, dette er nytt for meg, jeg prøver å lære....

 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Ja, du er totalt på villspor. Du må aldri tappe et batteri 100%, da har du kjapt to deffekte batterier. Tommelfingerregelen er at du kan maks tappe et batteri 50%. Men så har du vel også andre forbrukere igang samtidig? Så effektivt forbruk av omformeren, så kan du kansje bruke rundt 20-30% av batteriets kapasitet før det må laddes.

Link to post

Ja riktig,

skjønner at jeg ikke skal lade ut batteriene mer enn 50%, og som nevnt i eksempelet er der ingen andre apparater igang i denne øvelsen.

 

Jeg var mere ute etter om matten i teorien stemmer? 

 

Det er bare viktig for meg å forstå prinsippene, så jeg nettopp kan ta høyde for å ikke lade batteriene ut.. 

 

Jeg går ut fra at du mener selve utregningen er nogenlunde riktig "bellen"?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post
Worry II skrev for 23 timer siden:

 

Sikker fordi det er for langt ledningsstrekk fra batteriet til sigarettennerpluggen, evt alfor tynn kabel dit. 

Disse inverterene trekker normalt ca 20% mer enn hva du belaster de med , så 60 watt = 72 watt. Så det er ikke så mye driftspenning.

Men om det er tynne kabler fram til kontakta, pleier dette å begrense om en inverter i det hele tatt vil virke der. Men med korte kabelstrekk, evt tykk nok kabel, virker dette veldig bra. Det er en grunn til at kabelen på inverteren er så kort. 12 volt er 12 volt :-)

Hei

Det med ledningstverrsnitt er ofte et problem men ikke her. Denne ble testet hjemme. Problemet er at I et kjøleskap sitter det en kompressor. De fleste elektromotorer har en startstrøm på typisk 5 ganger nominell verdi. Derfor knelte inverteren. Mange leverandører oppgir på både invertere og strømaggregater hva de tåler I nominell drift og spissbelastning. Kan nevne at jeg også testen den samme fryseren med en 500W inverter fra Biltema, denne knelte også

Link to post

Det er ikke så vanlig at ting ryker, men det hender at både elektronikk og motordrifter ryker. Det er en grunn til at en ren sinus inverter veier typisk 4 ganger mer enn en modifisert sinus inverter. Dette kommer først og fremst av de filtrende komponentene. Everkene har klare krav til hvor mye harmonisk forvregning de kan levere. Modifiserte sinus invertere leverer egentlig bare en opphakket likestrøm. gjerne I tre steg opp og så ned igjen. For vært steg genereres det voldsomme transienter. Disse transientene lager problemer I form av støy, malfunksjon og I værste fall defekt utstyr. Nå er det slik at et switchmode supply I en PC får modifisert sinus istedenfor ren sinus, så blir filterkomponentene I denne overbelastet I et forsøk på å fjærne transientene og over tid kan de ryke.  Varmgang er et vanlig problem.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...