Jump to content

Når på året lønner det seg å kjøpe båt?

Wilhelmsen

Recommended Posts

Hei,

Spennende å være på leit etter båt :thumbsup: Det er jo et godt budsjett, så du finner garantert noe til slutt !

Hvor i landet holder dere til, og har dere erfaringer fra båtlivet fra før av (før du blir frarådet alt som heter drev:giggle:)? Hvilken type bruk ser du for deg at det vil bli (dagsturer eller overnatting)?

Edit; 

Glemte å svare på tidspunktet.. Jeg tror det er en mindre rabatt å hente nå før våren kommer, kanskje 5 opp til maks 10 % dersom noen får solgt båten sin før vårpuss med kost og timer kommer.. Men, så er det dette med drømmebåten da. Hvor lenge skal du vente? Min anbefaling er å tråle Finn (som du sikkert gjør), og følge magefølelse når den riktige båten dukker opp. Ser du den til våren for 5 % lavere pris, ja så "skjit i" som vi sier.. 

Lykke til!

Redigert av Kenneth82 (see edit history)

Hehe. Jeg tror heller jeg ville studert forskjellene i driftsutgiftene på båtene, contra hvilken måned den kjøpes inn i. Det er stor forskjell i årlig drift av den Bavariaen og den Agder 840'en som kom ut i dag, for eksempel. Båt er livsstil og kjær hobby, i perioder ubetalelig. Om du ikke har båt som skal selges først, så er nok oktober/november månedene du kan kjøre de største kuppene. I august sitter mange av oss og har lyst på større båt etter sommerferien,  så da skal en selges og en annen kjøpes. Da er det værre å gjøre kupp, tror jeg da.

Min erfaring er at det ikke er noen spesiell årstid hvor båter egentlig er billigere/dyrere. Lavere pris på høsten reflekterer jobben, utgiftene å risikoen med å ha en båt i opplag. Det beste kjøpet dukker opp når du minst aner. Det er stor forskjell på kvaliteten på identiske modeller(større jo eldre de blir). Majoriteten tar dessverre svært dårlig vare på båten sin så det viktigste er å finne en båt som er godt tatt vare på. Har man pengene klare og er kjapp på labben kan man gjøre gode kjøp hele året. Det er dessverre fort gjort å undervurdere kostnadene og arbeidet med å sette i stand en dårlig vedlikeholdt båt.

Som Bitteliten skrev over her: Fra ett økonomisk perspektiv lønner det seg å aldri kjøpe båt!:giggle:

Jeg hadde en Bavaria 28 Sport 2010 modell jeg solgte for 2 år siden, mener å huske jeg fikk rett under 800' for den.

Ble solgt på høsten, ganske billig (?) men da sparte jeg 50' i opplag og service etc på vinteren.....som ny eier måtte ta.

(Og hadde kjøpt ny båt som skulle leveres på våren, greit å slippe å ha 2 samtidig)

Sammenligner du prisen på en 2004 modell med det jeg fikk for min høres det ikke ut som ett kupp.

Men husk at får du den ferdig klargjort med ny service etc levert til våren er det verd penger, og igjen: Tilstand og utstyr.

Bruk tiden til å finne ut hvordan båt du ønsker, og hvilket utstyr du trenger, det er viktigere enn å spare 10-50.000,- på å finne en "billigere båt".

PS: Var meget godt fornøyd med min Bavaria. Lykke til!

Kjøpte siste båt på i juli, fekk ein fin tur frå sørlandet til sunnmøre. Hadde då vore på utkik etter båt sidan oktober året før. For vår del tok det såpass lang tid å finne ein båt der pris og tilstand passa oss. Brukte vinteren på å oppgradere båt og utstyr.

For min del så synes eg det er litt dumt å kjøpe båt rett før sommaren/ sesongen. Liker å ha litt tid til å bli kjent med båten. Dette er med på å gje ei tryggheit før ein tar turen ut på havet:smiley:

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...