Jump to content

Hvordan fungerer automatisk utløsning av redningsflåte?

Auken

Recommended Posts

På den forrige båten hadde jeg en Viking redningsflåte i container. Når jeg leverte den inn til service sa de at, sitat: « Denne flåten har ikke oppdrift når den ligger i containeren, det vil si at om du har automatisk utløsning på den, vil den gå ned med båten.»  Jeg husker ikke type flåte da den og papirene ble overtatt av den nye eieren, da jeg solgte båten, utenom at det var en Viking. Jeg tenker bare på dette når noen sier at de skal ha flåte med automatisk utløsning. Da må man være sikker på at flåten er godkjent etter de normene som tillater dette. Ser etter disse reglene, men ISO 9650 omtaler bare alt annet enn dette.

Derfor må man slik jeg forstår løse ut denne flåten sjøl før man forlater båten. Er dette riktig. Må jeg isåfall velge en proff type, godkjent for yrkesfartøy.

Hydrostatutløseren kutter bare surringene som normalt holder flåten fast i stativet ombord.

Hvis ikke det er den minste form for oppdrift i flåten/containeren når den står pakket blir den stående i stativet og følger med til bunns sammen med båten om den har hydrostatutløser eller ei.

Skal flåten blåses opp automatisk må surringene frigjøres og utløserlinen dras helt ut for å aktivere mekanismen som blåser flåten opp. Det siste er det oppdriften i flåte/container som sørger for. Når all utløserline er dratt ut vil membranen punkteres eller ventil åpnes på flasken alt etter type. Først da vil Co2 fylle flåten og den blåses opp. Da vil den begynne å stige mot overflaten. Er det mer enn dypt nok til at all utløserlinen er dratt ut vil tilslutt oppdriften være stor nok til at den det svake punktet som er på linen gi etter. Flåten frigjøres da fra stativet ombord og kommer til overflaten.

Synker båten på grunt vann kan linen i mange tilfeller fortsatt være fast ombord og flåten er ikke blåst opp. Er det helt stille vann må man da kanskje dra i utløserlinen for å blåse den opp. Er det en del sjøgang/vind vil containeren gjerne drive vekk og tilslutt vil utløserlinen som fortsatt er fast i stativet ombord sørge for at den blåser seg opp. Normalt står lengden på utløserlinen på containeren.

Ja hvis vi har forstått trådstarter helt riktig da?

Men nå snakker vi om de som har myndighetskrav om å ha redningsflåte ombord.

Video som viser dette.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Hydrostaten kutter flåten fri fra stativet og tauet fra flåten skal være festet i weak-link delen på hydrostaten som er festet i båten. Når Alt tauet er trekt ut blåses flåten opp og weak linken ryker - flåten er fri. Kjenner ikke til noen andre metoder for flåte i container enn dette. Må være en enormt knotete forklaring du har fått. Om du ikke har hydrostat (automatisk utlløsning) , skaff deg dette.

https://seatronic.no/hydrostatutloser-for-flate-4-12-personer-ikke-solas

Jotakk jeg vet alt dette. Det jeg ikke visste var at når hydrostatutløser kutter festestroppen på ca 2 m. dyp, vil denne flåten  som ligger vakuumpakket i containeren ifølge flåtestasjonen ikke ha oppdrift nok til å flyte opp og strekke ut utløserlina. Den vil ifølge service mannen 

« synke som en stein». Hva hjelper da hydrostatutløseren. Husk at det er tyngde i gassflaska og ingen luft i en vakuumpakket flåte.

Dette er en flåte for kystnært farvann og kan ikke sammenlignes med LSA- flåtene som Gudrun her viser til.

Redigert av Auken (see edit history)

Har aldri vært borte i flåter som synker. Jeg har derimot testet mange flåter i øvelsessammenheng. En flåte i glassfiberkontainer har oppdrift, da dette er en viktig egenskap. Har forøvrig observert at enkelte flåter har en isoporform i bunnen, som co2 flasken ligger i. Denne vil være med på å gi oppdrift. Om jeg forstår deg rett, så skal du anskaffe deg en flåte. Forhandleren skal kunne svare på om denne av en eller annen grunn ikke kan flyte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...