Jump to content

Må man måle volt ved batteriet?

BØstrøm

Recommended Posts

Etter mange timer med oppgradering av det elektriske, har jeg fått montert nytt sikringspanel i båten min fra 91. Ett Blue Sea panel, som har innebygget voltmeter, som kan sjekke spenningen på 3forskjellige batteribanker. Forbruksbanken sjekker jeg i tilførselen til panelet, og sammenliknet med måling rett på batteriet, ser det ut til å være ett spenningsfall på 0,2volt, som jeg synes er uproblematisk. Jeg kommer til å trekke egen senseledning til startbatteriene, som uansett er ett kort strekk.

Når det gjelder 24voltsbanken, som er plassert helt fremme i baugen, så lades disse fra en 12v-24volts lader i maskinrommet. Kan jeg måle spenningen på denne banken i batteriladerenden? Jeg regner med at det ihvertfall er greit når laderen ikke er på, men det er den jo alltid. Hva skjer når det er påtrykt spenning?

Du vil få samme "problemet" med spenningsfall. Når laderen er "på" vil voltmeteret vise litt meir en batteribanken i praksis får, og når laderen er av vil du lese litt mindre en batteribanken er.  Du kan kontrollmåle og memorere avviket.   Truleg vil du ikkje kunna løyse dette på anna måte, så lenge du var god kabling fram til 24v banken så er dette ok løysing slik eg ser det.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Må man måle volt ved batteriet? Ja, dersom det er batterispenningen du vil måle.

Kobler du voltmeteret på sikringspanelet, er det spenningen der du måler.

Kobler du voltmeteret på kartplotteren, er det spenningen der du måler.

Kobler du voltmeteret på baugpropellen, er det spenningen der du måler.

osv

osv

.

.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg tenker det ikke er så nøye..., bare du vet hva du måler. Der er jo ikke kjøp og salg du driver med, det du er interessert i er om batteriene er ‘fulle’ , ‘tomme’, eller noe i mellom. Du lærer fort hva voltmeteret viser når du har ladet lenge, og hvordan spenningen faller etterhvert. Såhvis du følger med et par sykliser med opplading/ utlading, lærer du hvor avlest verdi bør ligge. Litt som med termometert utenfor kjøkkenvinduet. Ikke sikkert naboen leser det samme som du, men du lærer fort om det er kaldere eller varmere enn i går...

Hvorfor surre med halvgode opplegg når det er så enkelt som å trekke en kabel fra voltmeteret til batteriet? Her er det ikke snakk om grove kabler. Et voltmeter trekker minimalt med strøm, så 0,5kvadrat kabel er greit nok.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev for 4 timer siden:

Hvorfor surre med halvgode opplegg når det er så enkelt som å trekke en kabel fra voltmeteret til batteriet? 

Hæ... er det halvgodt surr å hente målepunkt andre plasser en på batteriet?  De fleste har godt dimmemsjonert kabel fra batteribank og opp til sikrimgsboks.  Surr er det vist man legger ein eigen tynn kabel saman med hovedkabel frå batteri og opp til sikringspanelet. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sjeldenutpå skrev 59 minutter siden:

Hæ... er det halvgodt surr å hente målepunkt andre plasser en på batteriet?  De fleste har godt dimmemsjonert kabel fra batteribank og opp til sikrimgsboks.  Surr er det vist man legger ein eigen tynn kabel saman med hovedkabel frå batteri og opp til sikringspanelet. 

Det er vel akkurat det som er problemet, de fleste har ikke det. Det vanlige er vel å ha original kabel fra fabrikk og da er gjerne tillatt spenningstap någet høyere en hos oss proffer :wink:

Sjeldenutpå skrev for 2 timer siden:

Nei, jeg vil påstå at de fleste IKKE har godt dimensjonert kabel fra batteribank og opp til sikrimgsboks. Det kan fort bli noen tidels volt forskjell mellom spenningen på batteriet og sikringsboksen når store forbrukere trekker strøm. Uten forbruk kan en da feks. måle 12,7V som indikerer et godt batteri, men om en har en stor forbruker på og moler 12,4V kan en tro at batteriet er dårlig. Men da kan en jo tenke, at pytt pytt, batteriet er sikkert i orden. Helt til neste gang en måler uten belastning og det da viser 12,4V. Så igjen: Er en interessert i spenningen på batteriet og ikke et eller annet sted ute i systemet: Mål spenningen på batteriet! Men for all del, koble voltmeteret på hvor dere vil, om det så er rett på trusteren med påfølgende spekulasjoner om hvordan spenningen måtte være på selve kilden, - batteriet.  :sad: Natti, natti.

Jeg prøver å lære noe, og kjøper ikke helt logikken med å trekke ekstra senseledning, ihvertfall ikke når batterilader er av. Spørsmålet blir egentlig om det blir forskjell på volt i hver ende av ledningen som går fra lader, til batteri, under påtrykt spenning. Utifra diskusjonen her, oppsummerer jeg meg til at målingen uansett blir feil når laderen er på, og at det ikke spiller noen rolle hvor jeg setter senseledningen. I mitt tilfelle er laderen montert 1 meter fra sikringspanelet, med 2,5 kvadrats kabel frem til batteriene i baugen(kanskje 10 meter kabel). Jeg har også fundert på om jeg kan kople 24volts forbruker ved laderen, og det blir vel samme spørsmål/problemstilling. Alarmsentralen ombord skal egentlig ha 24volt, men vil ett minimalt forbruk her forstyrre ladingen, hvis forbruket er tilkoplet i batteriladeenden? 

For ordens skyld, så er dette en liten lader, som max kanskje lader med 5A. Banken er på 100A i 24volt.

Sitat

BØstrøm : Spørsmålet blir egentlig om det blir forskjell på volt i hver ende av ledningen som går fra lader, til batteri, under påtrykt spenning. 

Det vil være forskjell på volt i hver ende om det er lite strøm på batteri i startfasen av ladingen. Men etterhvert går det mindre og mindre strøm inn på batteri ettersom det blir oppfylt , og dermed blir trykket likt i begge ender etter hvert. Du kan sammenligne med en lang og tynn hageslange på noen ti-talls meter. Trykket er større i krana på veggen enn i enden av slangen hvis det renner fritt ut av slangen, og du vil få flere liter vann pr.min. ved krana i veggen enn i enden av slangen. Årsaken er jo at lang og tynn slange gir vannet motstand. Men stenges vannet gradvis ute i slange-enden vil (batteriet fylles med strøm) trykket til slutt bli helt likt i begge ender av slangen. Trykket tilsvarer volt, mens mengden vann tilsvarer amper.

En kan vel si det slik at vandrer det ikke strøm(vann) så skal det heller ikke være spenningsfall. Det gjelder enten man lader eller bruker strøm. Så kan man ut fra den teorien vurdere hvor man plasserer voltmetrets sense. Jeg har mitt tilkoblet på nøkkelen og lever fint med det fordi det under normal drift ikke er forskjell på spenning på nøkkel og batteripol. At det er forskjell når trusteren er i bruk er jeg klar over, men det varer jo bare noen sekunder uansett.

Dette gir ikke svar på hvordan du måler batteriene i baugen, men kan instrumentet ditt måle både 12 og 24volt? 

Jeg forstår bildet med vann som ampere, og volt som vanntrykk, men blir ikke helt sikker på svaret på spørsmålet mitt av den grunn. Når 12-24volts laderen trykker spenning på batteriet, og jeg måler volt med egen ledning på batteriet, blir vel også dette feil.  Når laderen skrues av måles vel volt bedre ved batterilader enn ved batteri. Altså, bedre med 10 meter 2,5 kvadrats kabel, og en meter 0,5kvadrats kabel, enn 11 meter 0,5kvadrats kabel? Så i mitt tilfelle, regner jeg med at det er greit å måle ved batteriladeren, i og med at den alltid står på, og det ikke er forbrukere underveis.

Jeg kjøper også argumentet med at det beste er egen ledning fra batteri til voltmeter, for å unngå alle mulige,tenkelige feilkilder. Imidlertid må man jo rive halve båten for å trekke en ny kabel usynlig, og det håpet jeg å slippe.

Hvis jeg forstår strøm rett, er kabling sterkere enn sitt svakeste ledd? Stusset fælt på dette i forrige båten min, hvor tabellene på enkelte forbrukere tilsa 10kvadrats ledning, mens når det kom frem til sikringspanelet, kunne strupes til en 5cm lang messingstreng, ut og inn av sikringsholder. Hakke no å si, for det er så kort avstand, fikk jeg forklart. En slik innsnevring i en vannslange, ville jo redusert vannmengden betraktelig, skulle jeg tro? Jeg har uansett godtatt dette.

Jeg har hatt stor nytte av denne:

https://seatronic.no/strom/batterimetere/safecurrent-batteri-overvakning

Med et enkelt grep har jeg kontroll over batteriet. 

Motta måledata om batterispenning, temperatur og geografisk posisjon* via mobilnettet. På nettsiden www.safecurrent.no kan du se målingene hvor enn du er i verden. 
Bruk mobiltelefon, nettbrett eller pc. Tjenesten koster 29.- pr. mnd. (simkort følger med)

Du kan få varsling på sms ved lavt batterinivå, tempratur- endringer og når båten eller kjøretøyet startes eller lades.
Du kan koble mange enheter til samme "profil" og du ønsker å følge med på båten (flere båter), henger, bobil, campingvong, motorsykkel, ATV, Snøscooter, osv

• ENKEL MONTERING:
  • Fest sort ledning til batteriets minuspol og rød ledning til plusspol.
  • Sjekk at rødt lys på enheten tennes.
  • Ta bilde, eller notér, IMEI nummeret som står oppført på baksiden av enheten.
  • Fest enheten på et passende sted med teipen som følger med.
  • Logg inn på www.safecurrent.no. Ha IMEI nummeret klart og følg anvisningen for registrering. Bruk Google Chrome for best bruk

* krysspeiling i mobilnettet, gir ikke eksakt posisjon. Mobildekning forutsettes.

Virker både på 12Volt og 24Volt - endrer automatisk til 24volt når tilkoblet dette

Oppdaterer seg hver 4.time

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Med f.eks. 2 x 8 meter kabelstrekk (pluss og minus), fra lader til baugbatteri, så vil spenningsfallet i kablene ved 5A strøm være rundt 0.5V.  Måler du spenningen ved laderen da, så vil du altså måle ca. 0.5V høyere der, enn fremme ved batteriet, når laderen lader for fullt.  Det gjør den i en periode etter at du har kjørt f.eks. thruster og/eller vinsj.

Når 24V batteriet er litt nedtappet, vil ladestrømmen være 5A, for det er det som laderen gir. Men når batteriet er fullt så vil ladestrømmen kanskje være under 0.5A.  Da vil spenningsfallet i kablene være mindre enn 0.05V, selv om "den påtrykte spenningen" ved laderen kan være akkurat den samme som da laderen ladet for fullt.  Når 24V batteriet er fullt, vil det m.a.o. være liten forskjell på måling ved batteriet ift. ved laderen, mens når batteriet er nedtappet så vil det være stor forskjell. 

Den "påtrykte spenningen" er altså ikke så veldig relevant her, bortsett fra at den "forårsaker" strømflyten (som derimot er veldig relevant fordi den skaper spenningsfall, som igjen skaper forvirring :giggle: ). 

Du vil altså alltid måle "den påtrykte spenningen", hva nå enn den er, ved laderen.  Og så er spenningen ved batteriet noe lavere, helt avhengig av hvor mye strøm som går i kabelen på vei til batteriet.  Har laderen flere trinn så vil du måle den spenningen som laderen til enhver tid "trykker på" med. 

Sånn generelt så får du nok ikke så veldig mye ut av å måle spenningen når laderen alltid står på, for spenningen vil for det meste bare fortelle deg at laderen fungerer... Og det gjelder enten du måler ved batteriet eller ved laderen.  Sånn sett kan man jo argumentere for at det er greit nok å måle ved laderen fremfor å bruke mye tid på å trekke ekstra kabel, bare for å få målt ladespenningen fremme ved batteriene.

Siden det ikke er noe annet som er tilkoblet disse ladekablene (og hvis laderen er helt "patent" og ikke trekker strøm når den er av), så vil du måle batterispenningen ved laderen, når laderen er skrudd av.

Jeg kan bare gjenta meg selv: Vil en vite spenningen på batteriet, må en måle på batteriet. Og om ledningen fra et digitalt voltmeter er tynn og langs som bare det, vil det ikke påvirke måleresultatet. Et slikt voltmeter trekker mikroskopisk med strøm slik at det ikke blir noe tap i denne ledningen. Selvfølgelig kan en koble rett på feks. kjøleskapet dersom det er spenningen der en en gjerne vil vite noe om.

Astor skrev for 2 timer siden:

Jeg har hatt stor nytte av denne:

https://seatronic.no/strom/batterimetere/safecurrent-batteri-overvakning

Med et enkelt grep har jeg kontroll over batteriet.

Dette er nok en grei duppeditt som jeg kunne tenke meg til bruk om vinteren når båten er i opplag og det er 7mil hver vei hjemmefra til havnen for å sjekke batteriene. Kan du selv bestemme ved hvilken spenning og/eller temperatur du får automatisk varsling? Dersom du spør om status, er det "live" data du får?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...