Jump to content

Yamaha 20hk 2t vil kun starte når ene pluggen er skrudd ut


xGeddix

Recommended Posts

Yamaha 20hk 2t 94mod. Ikke autolube

På fisketur i går ville plutselig ikke påhengsen starte. Pluggene var våt, men den startet ikke før jeg skrudde ut den øverste tennpluggen og la den mot godset for å sjekke om det var gnist. Stoppet påhengs og satte pluggen på plass igjen men da ville den ikke starte før jeg tok pluggen utigjen. Påhengsen har vært under vann, forgasser ble demontert , badet i 5-56 og blåst med trykkluft etter dette. Så tror ikke forgasseren er problemet.

Har ikke prøvd å skru ut kun nederste plugg for å se om den går også da. Noen gode tips? 

Link to post

Hmmm.... vanskelig å si hva som kan være feil. Jeg ville målt om det er vakkel eller brudd i pluggledningen. Jeg ville også målt tennspolene og sett om de var like,

 

Til slutt når alle fornuftige forsøk er prøvd, så ville jeg forsøkt å ta av kun pluggledningen på den ikke virksomme sylinderen.

 

Det finnes flere feilmuligheter, men jeg hadde nok ikke skrudd opp reedventiler etc. selv om den kan hindre at du får drivstoffblanding til sylinderen.. Dersom sylinderen får bensin, luft og tenning så skal det meste svive rundt...

 

:-) steinar

..bare mine to øres tips...

Link to post

Bruk ei vanlig stroboskoplampe/tenningslampe for å sjekke om det er gnist både når du har pluggen ute(og jordet mot gods) samt når den står i sylinderen. Dersom du har overslag eller andre elfeil med svak gnist kan man oppleve at det gnistrer i friluft, men ikke når plugger står i sylinderen og det er fullt kompresjonstrykk. Med svak gnist klarer den ikke å hoppe under trykk. Kan være at du etter drukningen har fått irr eller rust på magnetene, at kondensatorene har gått etc. Mange mulige feilkilder til dårlig gnist.

Link to post

Takk for tips! Ska måle tennspoler og se på plugg hetten.

Når jeg fikk start på påhengsen med ene pluggen skrudd ut av sylinderen og den lå mot jord, tok eg hånden borti og kjente på plugg hetten om det var liv i den. Det var det definitivt.

 

Demonterte forgasser igjen i dag, sprayet 5-56 igjennom dyser og det så ut til at alt er åpent. Etterpå demonterte eg bensinpumpen. Membran så hel ut, men når eg hadde satt sammen pumpen igjen koblet jeg kun til "inn bensin" slangen og holdt fingen forran ut hullet. Da lakk det bensin fra pumpen. Burde selvfølgelig tatt denne testen før eg plukket fra hverandre bensinpumpen, men mulig dette er problemet? Eller ville eg då fått problemer med den nederste sylinderen i stedet?? men det e kansje en mulighet at pumpen lekker så mye at sylinderen drukner i bensin?  

Redigert av xGeddix (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...