Jump to content

Ford 2713 ryker ved oppstart og tomgang

Morten1989

Recommended Posts

Hei, jeg har en Ford 2713 som ryker ganske så mye ved oppstart, og ved tomgang, den ryker litt mindre når den er varm men ryker en del da og, eksosen min kommer ut i vannet men stiger opp og røyklegger ganske bra :-P

Er lyseblå røyk, bruker ikke olje, men virker mer som ubrent diesel røyk hvis det gir mening.

Er dette helt vanlig med disse motorene?

Det som er et problem er at om ikke fuel system er 100% tett vil det lekke luft inn i diesel systemet når motoren står stille. Når du starter går motoren ujevnt pga luft i systemet.

jeg gikk over systemet på min ford og røyken forsvant. Litt mere fortenning kan også gi mindre startrøyk. Forutsetter at dyser og motor er i god stand og at motoren ikke ryker når den har gått en stund. Noen av disse motorene har lav kompresjon og store dyser. Disse ryker mye lettere og kan være vanskelige å få bra. å kjinne motoren litt med stopp inne kan gi litt varmere forbrenningskammer før start ellers er det lite å gjøre med. Disse motorene er dårlig egnet i en båt med mye tomgangskjøring

Heisann!

kan godt være det lekker litt luft inn i systemet, jeg skulle ha meg en tur med båten i dag, er ingen gløding på motor, og jeg måtte kinne 3x6sekunder før den startet, da har jeg ikke startet den på ca 3mnd tenker jeg.

så tok jeg meg en tur på 1 time ca, god temp i motor og motoren sviver fint helt fra oppstart til slutt. Når jeg kommer inn i båthuset og setter den i fri ryker den ganske mye da og.

har vært inne på tanken om det kan være dyser som må justeres eller bytte spiss, eller om luftfilteret begynner og bli dårlig/skittent.

Hei SoBo, og takk for svar, jeg skal se hva jeg kan rekke og få til, men det hadde vært greit og fått minket litt på røyken, er ikke særlig kult og starte opp motoren for å få noe varmt vann hvis man ligger i uthan med andre båter, og de må gå med gassmaske..

Jeg har lagt opp 2 ekstra innluft slanger til motorrommet, pluss at jeg skal bytte luftfilter da dette så veldig tett ut. Regner kansje med at det er er en sammen heng med røyk og at jeg ikke får motoren opp på toppturtall, dette klarer jeg når jeg har den i fri men ikke ikke i gir.

Enig med SoBo tett luftfilter kan forårsake sort røyk. Men sur eksos er uforbrent diesel og det tyder på feil på dyser feil tenning eller noe dårlig kompresjon. Du sier du har en blålig røyk er det lenge siden det har vært ventiljustering. Mulig ventilnetttingene er slitte slik at det kommer olje ned i forbrenningskammer. Bare en tanke fra min side. Har du mye diesel på vannet etter oppstart?? 

Ta en titt og se på denne linken dette er uforbrent diesel og kaldstart:lipseal: trenger gassmaske Dyser som henger samt feil med dieselpumpe

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Jeg har bare hatt båten siden august, virker som om at hvis vi bruker den mye (ofte) blir det litt mindre røyk ved oppstart.

jeg har ikke sjekket ventilklaring, har planer om og sjekke klaring og sende inn dysene til sjekk evnt service.

jeg kan ikke huske at jeg har observert mye diesel på vannfilmen heller..

så videoen, og det er ikke fullt så galt med min motor, skal se om jeg kan starte den opp neste gang jeg er nede i båten og filme det :-)

Fikk dette svaret fra Mike Bellamy hos Lancing Marine. De er et firma i UK som har overhalt og marinisert mange "Forder" i over 40 år.

Siden trykking av dyser er nevnt av andre nevnte jeg det forslaget for han og ser at han ikke har tatt det med.

"If he is moored in a marina, run an electric fan heater in the engine room before starting up in cold weather.
Ensure the little rubber button in the middle of the stop lever pivot is pushed in and the throttle lever set to about half way, prior to cranking over.
This gives a maximum fuel delivery rate.
It might be wise to do a "spill port timing check", and bring the injection point up to about 24 degrees BTDC which might eliminate some smoke at hot idle."

http://www.lancingmarine.com

Redigert av Gudrun (see edit history)

Ser Mike er inne på timingen av innsprøytningspumpa. Justerte min gamle BMC noen få mm med hell uten spesialverktøy. Den hadde også gråhvit røyk og var tungstartet før justeringen. Ble mye bedre etterpå, men dette er jo ikke det første jeg ville prøvd da det er litt riski. Jeg tok litt lettvindt på det siden motoren uansett var gammel og tenkte at verre kunne den ikke bli noe den altså ikke gjorde.                                                 Sort røyk er uforbrent diesel ja, men da som regel når motor sliter tungt og ikke får nok luft. Er tenninga feil så blir uforbrent diesel gråhvit hvis motoren går lett eller er kald eller dårlig komp. Mange åttitalls turbomotorer hadde lav komp på tomgang for og gi plass til mye turboluft på høyere turtall. Da ble det dårlig forbrenning før turbotrykket kom skikkelig på høyere turtall. Volvo kom jo med dette spjeldet i eksosen både i båt og lastebil nettopp for å begrense røyken på tomgang

Redigert av hegra (see edit history)

Mye bra forslag her!

Motoren er ikke tungstartet til vanlig, jeg tipper grunnen til at jeg måtte kinne en del sist gang var at jeg glemte vekk kaldstart knappen på pumpa, den har jeg aldri brukt før..

vanligvis starter motoren nesten før jeg har rukket og vei om nøkkelen, når den nå var tungstartet sist gang hadde den stått ca 3 mnd og det var ca 3 grader i motorrommet :-)

justering på pumpa har jeg lyst til og vente med til slutt ja, jeg tror jeg tester dysene først, så Evnt sjekke kompressionen om det lekker i ventilene.

• 2 uker senere...

Var nede en tur i dag og kikket på motoren, bli litt mer kjent med jern klumpen :-)

jeg gikk over slangeklemmer og slange fittings til diesel systemet og der var det litt løse klemmer, jeg fant i tilegg en liten lekkasje hvor slangen går ifra diesel filteret og inn til fødepumpa. Kunne stramme opp fittings nesten en halv omgang.

byttet luftfilteret også. Prøvde ikke og starte den men tenker kanskje og prøve det i morgen. Kan dette gjør noe med røyken ?

Var nede og startet opp motoren igjen i dag ca 2 uker siden sist gang, det har vært kaldt hele tiden men har varme i båten.

Satt inn kald start knappen, halv speed, kinnet i 3 sek så tente den.

jeg tok ett bilde av røyken med en gang.

BACC1B46-C926-4036-A338-FC06A246FAD2.jpeg.74dbec3e4dd051f166ad58ad6cc1d6f9.jpeg

den bedret seg faktisk en del på ca 5 min.

men ryker fortsatt en del etter min mening. Det er kaldt og veldig kaldt i vannet, ( hvis det har noe å si siden eksosen kommer ut i vannet).

Om du har fjernet lekkasjer vil du først få svaret neste gang du starter. On du har fått den tett er det fremdeles luft i systemet intill du har kjørt den med litt last og fått ut all luft. Et tips kan være å sette inn en gjennomsiktig slange. Da ser du om det kommer luft inn når motoren står. Om pumpa ikke har vert timet på lenge vil den alltid bli senere. Slitasje på plungere og kammer det samme. Et par grader tidligere tenning er sjelden farlig selv om regelen er at dem skal være akkurat so fabrikken sier. 

Det er helt normalt for en Ford å ryke slik når den er kald. De ryker litt på tomgang når de er varme også. Det har min gjort helt siden den var ny, og alle de andre jeg vet om også. 

Men du kan sende dieselpumpa til England for modifisering. Jeg har sett de annonserer for å ta bort røyken. Men jeg har ikke sett noen som har prøvd på det ennå. 

Modifisering av dieselpumpen kan hjelpe, men det hjelper ikke på alle. Det som blir gjort er å koble ut de 3 plungerene nærmest pumpens regulator, ved hjelp av en solenoidventil, 2 rørstumper og en plugg inne i pumpegalleriet.

I praksis starter man da på 3 sylindre, og røyken forsvinner pga høyere belastning på de 3 som går.

Maritim Diesel i Bergen kan utfører denne ombyggingen. Ta en tlf og hør.

For å kontrollere om denne ombyggingen hjelper, løsner du de tre dyserørene som er nærmest regulatoren, sånn at de lekker godt, så starter du motoren. Hvis  røyken da er vekke, eller betydelig redusert, vil ombygging hjelpe. 

Tipper ombygging vil ligge på +-10 båtpenger.

Det skal også finnes  et overhalingskit til motoren som gir høyere kompresjon og mindre røyk, men det blir antagelig veldig dyrt......

Sitat

Morten 1989 :  Hvordan stiller man timing på dieselpumpe da? :-)

Jeg gjorde det på følgene måte: Først fant jeg ut hvilken vei høytrykkpumpa roterte. Deretter laget jeg et over ett merke på pumpa og motor slik at jeg viste hvor den skulle stå om jeg ikke fikk den bedre. Et slikt merke er der kanskje allerede på din. Så løsnet jeg på pumpas festeskruer, på din motor er det vel 4 på den runde kransen som holder pumpa fast på motor. Du vil se at der disse 4 skruene er festet, er det ovale eller avlange hull. Dette er for og kunne justere pumpa. Pumpa skal nå ikke tas av, men bare dreies noen millimeter motsatt vei av det den roterer. Altså roterer pumpas innmat med klokka når motor går skal pumpehuset dreies noen mm mot klokka. Da får du litt tidligere tenning enn det du har i dag. Det kan være riktig fordi slitasje på tannhjul og overføring til pumpa alltid vil medføre litt for sein tenning etter hvert. Men det kan fort bli for tidlig tenning også så vær forsiktig hvis du prøver deg. Vet ikke hvilken vei pumpa går på din motor.

Jeg prøvde meg frem med litt ulike posisjoner og det endte med at motoren gikk finest når merket på pumpa var ca 2- 3mm  unna merket på motoren som altså var over ett (0mm) når jeg begynte justeringen. Nå er det større diameter på ringen der du må lage merke på din motor så det kan godt hende du må ha litt flere mm på din. 

Om du vil prøve dette må du avgjøre selv. Det er jo litt risikabelt, men er redd det koster en del og få det gjort av verksted. Kan jo nevne at mi pumpe var inne til overhaling et år tidligere og ble satt tilbake på samme sted. Det hjalp ingenting, så det ble denne justeringen jeg tok selv som løste problemet. Men ikke sikkert det løser ditt problem. Og ford ryker en del, det vet alle, ikke minst nå når det er kaldt i været. Kanskje jeg hadde ventet til våren.

Sitat

Vet dere om det sitter noe sinkanoder på denne motoren eller bowman kjølesystemet?

og Evnt hvor?

Har du Bowmanveksler med gummihetter og slangeklemmer i begge ender er det ingen sink. Tror ikke det er på noen typer Bowman , men litt usikker på de med metall-lokk i enden.

Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...