Sunmar Startet 27.Januar.2018 Del på Facebook Startet 27.Januar.2018 (redigert) Hei Har en fastmontert batterilader (CTEK M200) i båten. Denne lader med 15A. Per i dag er denne fast koblet til forbruksbatteriet. Av og til, spesielt på vinteren, har jeg behov for å toppe opp startbatteriet. Lurer derfor på om man kan koble startbatteriet til samme lader via en strømbryter (1-2-1+2, se tegning). Tenker meg at når bryteren står i 1 lades startbatteriet, og når den står i 2 lades forbruksbatteriet. Vil dette fungere hvis jeg kobler opp som på tegningen? Vil begge batteriene lades hvis jeg setter strømbryteren i 1+2, eller vil laderen få problemer med å sense når batteriene er fulladet. Takk for svar https://baatplassen.no/i/forum/1-båtforumet/?do=add# Redigert 27.Januar.2018 av Sunmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 27.Januar.2018 Del på Facebook Svart 27.Januar.2018 For å "fylle på" halvtomme batterier fungerer det fint slik du beskriver, men din bekymring er berettiget. Idet du kobler sammen batteriene ved å sette bryteren i posisjon 1+2, vil du få en spenning som ligger mellom hvert batteris opprinnelige spenning. Laderen vil oppfatte pakken som ett enkelt batteri med denne spenningen, og en såkalt intelligent lader vil da, avhengig av hvor stor forskjell det er på batteriene, kunne få problemer med å topplade dem. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 27.Januar.2018 Del på Facebook Svart 27.Januar.2018 Jeg ville heller gått for en vendebryter (1-0-2). Da slipper du å måtte koble sammen batteribankene. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 27.Januar.2018 Del på Facebook Svart 27.Januar.2018 Bruk heller et VSR rele, da kan du glemme å slå om, og begge banker er toppladet. Når ladingen er fullført og du skal på tur er bankene separert. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Lars H. Svart 27.Januar.2018 Del på Facebook Svart 27.Januar.2018 (redigert) ozo skrev for 4 timer siden: For å "fylle på" halvtomme batterier fungerer det fint slik du beskriver, men din bekymring er berettiget. Idet du kobler sammen batteriene ved å sette bryteren i posisjon 1+2, vil du få en spenning som ligger mellom hvert batteris opprinnelige spenning. Laderen vil oppfatte pakken som ett enkelt batteri med denne spenningen, og en såkalt intelligent lader vil da, avhengig av hvor stor forskjell det er på batteriene, kunne få problemer med å topplade dem. Feil!! Med en lader som kan gi nominell ladespenning på 14,4volt, vil den alltid ligge over spenningen på de to batteriene. At noen av de batteriene skulle ha en høyere hvilespenning slik at laderens spenning skulle ligge mellom det beste og et dårligere batteri, er utenkelig. En god lader vil uansett gi en høyere spenning enn de to batteriene og fordele strømmen mellom batteriene. Etter som det friskeste batteriet nærmer seg spenningen til laderen, vil ladestrømmen til det avta, mens strømmen til det dårligste vil "dure på". Etter en tid vil dette jevne seg ut og batteriene vil bli ladet opp til det maksimale av hva de "orker". For egen del, ville jeg heller ladet et og et batteri for selv å ha full kontroll, selv om en kvalitetslader også ordner dette. Du beskyldte meg i ditt første innlegg her på forumet for at jeg ga feil svar på et spørsmål, pluss at du beskyldte meg for synsing og tro, dette slår direkte tilbake på deg. Dette blir litt personlig, men har du det minste greie på eller utdannelse innen elektro??? Jeg ønsket deg velkommen etter ditt første innlegg, og det står jeg for, men her ønsker vi fakta og ikke "preik". Jeg sendte deg en internmelding, kan du være så grei å svare på den? Redigert 27.Januar.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bonus Svart 28.Januar.2018 Del på Facebook Svart 28.Januar.2018 ozo skrev for 16 timer siden: ... Idet du kobler sammen batteriene ved å sette bryteren i posisjon 1+2, vil du få en spenning som ligger mellom hvert batteris opprinnelige spenning. Laderen vil oppfatte pakken som ett enkelt batteri med denne spenningen, og en såkalt intelligent lader vil da, avhengig av hvor stor forskjell det er på batteriene, kunne få problemer med å topplade dem. Kan det være riktig da ozo? Forbruksbatteribanker i båt består jo nettopp av et antall parallellkoblede batterier for å få ønsket kapasitet i Ah. Disse batteribankene er jo vanligvis direkte tilkoblet en lader eller en (av flere) utgang på en lader. Og, det fungerer jo helt OK (forutsatt at batteriene er i orden og mer eller mindre av tilsvarende type) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 28.Januar.2018 Del på Facebook Svart 28.Januar.2018 Ett alternativ til denne bryteren er å installere en enkel hovedstrømsbryter mellom start og forbruksbank. Da lades begge batteriene når du ønsker. I tillegg kan du slå på denne om du en dag ikke klarer å starte på startbatteriet Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 28.Januar.2018 Del på Facebook Svart 28.Januar.2018 Det bryteren gjør i tilfellet 1+2 er å parallellkoble batteriene. Resultatet av det, blir en litt større batteribank, som blir en "mix" av de to mht. spenning og kapasitet. Hvis en stor og toppladet forbruksbank blir koblet mot et relativt sett mye mindre batteri som er, la oss si, 90% oppladet, så vil den store banken falle bare litt i spenning. Men ikke nødvendigvis så mye. Har man en intelligent lader med flere trinn, så vil den kanskje allerede ha gått over i "float" som betyr at den har senket spenningen til kanskje 13.5V (forskjell på ladere og ladeprogrammer her). For at laderen skal gå ut av float og tilbake til "bulk" / "absorpsjon" så må den gjerne se at spenningen faller under et gitt nivå, kanskje rundt 13V, eller at strømtrekket øker over et gitt nivå. Det er ikke gitt at noe av det kommer til å skje når man kobler inn et godt oppladet batteri. Det kan selvsagt skje, men er ikke garantert. Og hvis det ikke skjer, så forblir laderen i float modus med spenning på kanskje 13.5V. Det er ikke alle batterier som lar seg topplade ved den spenningen, og dermed kan man risikere at man ikke får toppladet startbatteriet selv om man kobler det inn i ladekretsen. Det kan ihvertfall ta lang tid. For øvrig så tror jeg ikke at den CTEK'en sånn kapasitetsmessig ville hatt problemer med å lade et startbatteri i tillegg. Siden bryteren i 1+2 tilfellet parallellkobler batteriene så bør den dimensjoneres og sikres med det i tankene. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.Januar.2018 Del på Facebook Svart 28.Januar.2018 Faxen skrev for 21 timer siden: Bruk heller et VSR rele, Støttes. Da blir det "hands-off" lading. Ikke noe å huske på og ingenting å glemme. Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 28.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2018 Tusen takk for gode kommentarer :-) Hvordan kobles et VSR rele i denne kretsen? Er tegningen under riktig? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 28.Januar.2018 Del på Facebook Svart 28.Januar.2018 Personlig ville jeg prioritert forbruk, da start ofte ikke trenger mye. Jeg har og hadde det slik i mine båter. Lykke til. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
StorStas Svart 28.Januar.2018 Del på Facebook Svart 28.Januar.2018 Det kan være smart å gjøre et lite søk på VSR her inne, det er mange tråder om emnet som kan gi nyttig og supplerende info. Ellers, med unntak av Biltema sitt VSR så er det vel knapt noen VSR som blir rimeligere og enklere enn å bare kjøpe seg en ny liten lader for å toppe startbatteriet (selv om det ikke var spørsmålet i utgangspunktet). Er ikke rare laderen som skal til. Jeg bruker en 3A ctek til å toppe et 80A Biltema AGM i bilen fra tid til annen. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 13.Februar.2018 Del på Facebook Svart 13.Februar.2018 Dette er litt for dumt. Jeg blir kritisert for å komme med fakta, av folk som mangler kunnskap - nok en gang! En såkalt intelligent lader, som er laget for å stå innkoblet i uker og måneder skal ABSOLUTT IKKE levere 14,4 V. Den skal derimot pulslade med en lavere spenning, basert på brøkdeler av volts avlesing (med kompensasjon for lav temperatur). Derfor vil man i praksis aldri få optimal topplading med parallellkoblede batterier. Av bekvemmelighetshensyn velger man imidlertid å ofre noen års levetid på batteriene. Jeg svarte vel og merke på det konkrete spørsmålet, og ikke på hva som vanligvis blir gjort. PS. Ideelt sett burde hver celle lades separat, men det finnes det ikke tilkoblingspunkter til på dagens blybatterier. Men ta en titt på batteriet på din bærbare PC. Der er det et mye mer "intelligent" ladesystem enn på en båt/bil; fordi det er et vesentlig salgsargument å lade raskt og effektivt, uten å slite ut batteriet. Ha en fortreffelig og kortslutningsfri dag, alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 13.Februar.2018 Del på Facebook Svart 13.Februar.2018 Jeg skjønner ikke helt at det skal være noen forskjell på å bruke et VSR eller en manuell bryter slik som TS er inne på i sitt første innlegg. Batteriene vet jo ikke om de er blitt tilkoblet via en manuell bryter eller et VSR, så ladeforløpet vil bli det samme i de to situasjonene. Men selvsagt blir det mindre å holde rede på om man benytter et VSR.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.