Jump to content

Sekvensiell lading av start- og forbruksbatteri fra samme lader?


Sunmar

Recommended Posts

Hei

 

Har en fastmontert batterilader (CTEK M200) i båten. Denne lader med 15A. Per i dag er denne fast koblet til forbruksbatteriet. Av og til, spesielt på vinteren, har jeg behov for å toppe opp startbatteriet. Lurer derfor på om man kan koble startbatteriet til samme lader via en strømbryter (1-2-1+2, se tegning). Tenker meg at når bryteren står i 1 lades startbatteriet, og når den står i 2 lades forbruksbatteriet. Vil dette fungere hvis jeg kobler opp som på tegningen? Vil begge batteriene lades hvis jeg setter strømbryteren i 1+2, eller vil laderen få problemer med å sense når batteriene er fulladet. Takk for svar :smiley: https://baatplassen.no/i/forum/1-båtforumet/?do=add#

Koble lader mot 2 batterier.jpg

Redigert av Sunmar (see edit history)
Link to post

For å "fylle på" halvtomme batterier fungerer det fint slik du beskriver, men din bekymring er berettiget. Idet du kobler sammen batteriene ved å sette bryteren i posisjon 1+2, vil du få en spenning som ligger mellom hvert batteris opprinnelige spenning. Laderen vil oppfatte pakken som ett enkelt batteri med denne spenningen, og en såkalt intelligent lader vil da, avhengig av hvor stor forskjell det er på batteriene, kunne få problemer med å topplade dem.

Link to post
ozo skrev for 4 timer siden:

For å "fylle på" halvtomme batterier fungerer det fint slik du beskriver, men din bekymring er berettiget. Idet du kobler sammen batteriene ved å sette bryteren i posisjon 1+2, vil du få en spenning som ligger mellom hvert batteris opprinnelige spenning. Laderen vil oppfatte pakken som ett enkelt batteri med denne spenningen, og en såkalt intelligent lader vil da, avhengig av hvor stor forskjell det er på batteriene, kunne få problemer med å topplade dem.

 

Feil!! Med en lader som kan gi nominell ladespenning på 14,4volt, vil den alltid ligge over spenningen på de to batteriene. At noen av de batteriene skulle ha en høyere hvilespenning slik at laderens spenning skulle ligge mellom det beste og et dårligere batteri, er utenkelig. En god lader vil uansett gi en høyere spenning enn de to batteriene og fordele strømmen mellom batteriene. Etter som det friskeste batteriet nærmer seg spenningen til laderen, vil ladestrømmen til det avta, mens strømmen til det dårligste vil  "dure på". Etter en tid vil dette jevne seg ut og batteriene vil bli ladet opp til det maksimale av hva de "orker". For egen del, ville jeg heller ladet et og et batteri for selv å ha full kontroll, selv om en kvalitetslader også ordner dette.

 

Du beskyldte meg i ditt første innlegg her på forumet for at jeg ga feil svar på et spørsmål, pluss at du beskyldte meg for synsing og tro, dette slår direkte tilbake på deg. Dette blir litt personlig, men har du det minste greie på eller utdannelse innen elektro??? Jeg ønsket deg velkommen etter ditt første innlegg, og det står jeg for, men her ønsker vi fakta og ikke "preik".

 

Jeg sendte deg en internmelding, kan du være så grei å svare på den?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
ozo skrev for 16 timer siden:

... Idet du kobler sammen batteriene ved å sette bryteren i posisjon 1+2, vil du få en spenning som ligger mellom hvert batteris opprinnelige spenning. Laderen vil oppfatte pakken som ett enkelt batteri med denne spenningen, og en såkalt intelligent lader vil da, avhengig av hvor stor forskjell det er på batteriene, kunne få problemer med å topplade dem.

 

Kan det være riktig da ozo? Forbruksbatteribanker i båt består jo nettopp av et antall parallellkoblede batterier for å få ønsket kapasitet i Ah. Disse batteribankene er jo vanligvis direkte tilkoblet en lader eller en (av flere) utgang på en lader. Og, det fungerer jo helt OK (forutsatt at batteriene er i orden og mer eller mindre av tilsvarende type)

Link to post

Det bryteren gjør i tilfellet 1+2 er å parallellkoble batteriene.  Resultatet av det, blir en litt større batteribank, som blir en "mix" av de to mht. spenning og kapasitet. 

 

Hvis en stor og toppladet forbruksbank blir koblet mot et relativt sett mye mindre batteri som er, la oss si, 90% oppladet, så vil den store banken falle bare litt i spenning.  Men ikke nødvendigvis så mye. 

 

Har man en intelligent lader med flere trinn, så vil den kanskje allerede ha gått over i "float" som betyr at den har senket spenningen til kanskje 13.5V (forskjell på ladere og ladeprogrammer her).  For at laderen skal gå ut av float og tilbake til "bulk" / "absorpsjon" så må den gjerne se at spenningen faller under et gitt nivå, kanskje rundt 13V, eller at strømtrekket øker over et gitt nivå.  Det er ikke gitt at noe av det kommer til å skje når man kobler inn et godt oppladet batteri.  Det kan selvsagt skje, men er ikke garantert.  Og hvis det ikke skjer, så forblir laderen i float modus med spenning på kanskje 13.5V.  Det er ikke alle batterier som lar seg topplade ved den spenningen, og dermed kan man risikere at man ikke får toppladet startbatteriet selv om man kobler det inn i ladekretsen.  Det kan ihvertfall ta lang tid.

 

For øvrig så tror jeg ikke at den CTEK'en sånn kapasitetsmessig ville hatt problemer med å lade et startbatteri i tillegg.

 

Siden bryteren i 1+2 tilfellet parallellkobler batteriene så bør den dimensjoneres og sikres med det i tankene.

Link to post

Det kan være smart å gjøre et lite søk på VSR her inne, det er mange tråder om emnet som kan gi nyttig og supplerende info.

 

Ellers, med unntak av Biltema sitt VSR så er det vel knapt noen VSR som blir rimeligere og enklere enn å bare kjøpe seg en ny liten lader for å toppe startbatteriet (selv om det ikke var spørsmålet i utgangspunktet).  Er ikke rare laderen som skal til.  Jeg bruker en 3A ctek til å toppe et 80A Biltema AGM i bilen fra tid til annen.

Link to post
  • 3 uker senere...

Dette er litt for dumt. Jeg blir kritisert for å komme med fakta, av folk som mangler kunnskap - nok en gang!

En såkalt intelligent lader, som er laget for å stå innkoblet i uker og måneder skal ABSOLUTT IKKE levere 14,4 V. Den skal derimot pulslade med en lavere spenning, basert på brøkdeler av volts avlesing (med kompensasjon for lav temperatur). Derfor vil man i praksis aldri få optimal topplading med parallellkoblede batterier. Av bekvemmelighetshensyn velger man imidlertid å ofre noen års levetid på batteriene.

Jeg svarte vel og merke på det konkrete spørsmålet, og ikke på hva som vanligvis blir gjort.

PS. Ideelt sett burde hver celle lades separat, men det finnes det ikke tilkoblingspunkter til på dagens blybatterier. Men ta en titt på batteriet på din bærbare PC. Der er det et mye mer "intelligent" ladesystem enn på en båt/bil; fordi det er et vesentlig salgsargument å lade raskt og effektivt, uten å slite ut batteriet.

Ha en fortreffelig og kortslutningsfri dag, alle sammen.

Link to post

Jeg skjønner ikke helt at det skal være noen forskjell på å bruke et VSR eller en manuell bryter slik som TS er inne på i sitt første innlegg.  Batteriene vet jo ikke om de er blitt tilkoblet via en manuell bryter eller et VSR, så ladeforløpet vil bli det samme i de to situasjonene.  Men selvsagt blir det mindre å holde rede på om man benytter et VSR....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...