Jump to content

Dårlige skrufester i båten

Kuleberg

Recommended Posts

Heisann folkens. 

Vi har en skjærgårdsjeep som trenger litt pleie. 

Fler av skruene til hengsler rundt om på luker og sittebenker har løsnet. 

Er det noen som har gode tips til å løse dette?

Noen plasser er det satt i tykkere skruer, hvor dette har holdt, noen plasser har det ikke holdt. 

Kam heller ikke øke størrelsen på skruene mer, for da passer ikke hodene til hengslene. 

Jeg har tenkt litt på å poppnagletang for å poppe inn gjengestykker i aluminium men usikker på hvordan dette blir i glassfiber, og litt kjedelig å borre såpass store hull om dette ikke skulle være noe god løsning

Har med hell flikket på slike problemer ved å sause inn skruen/hullet med sterkt bygningslim PL200/400/600 eller tilsvarende, trekke forsiktig til og la limet herde. Limet må selvsagt være vannfast. Epoksy kan også brukes, men blir litt mer permanent, foretrekker derfor bygningslim. Finnes jo en limekspert her inne som sikkert kan gi flere tips (bruker Vann Tro om jeg husker rett). 

Jeg har brukt pop-muttere for å feste teakdetaljer på utsiden av båten etter at jeg hadde gått opp flere skruedimensjoner etter hå ha hatt teaken hjemme noen ganger for pussing og lakkering. Det har fungert fint for meg, mye greier neste gang jeg skal ha teaken av og på for oppshining. For permanent festing av hengsler, tror jeg nok jeg heller ville brukt epoxy.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

BØstrøm skrev for 9 timer siden:

Har litt erfaring med epoxy i arbeidssammenheng. Tørket epoxy dramatiseres alltid, og må, tror man, fjernes mekanisk. Dette er ikke riktig. Epoxy tåler ikke varme. Ihvertfall kokende vann er nok til å løse det opp. Har man en skrue fast i epoxy, vil en litt kraftig loddebolt på skruehodet gjøre den løs.

Har ikkje greie på epoxy, det er derfor eg spør: Toler ikkje epoxy varmt vatn? Polyester toler det vel i massevis?

Epoxy kan være så mye. Jeg skulle en gang forsegle noen elektonikkdeler i en klump Epoxy (størrelse halv fyrstikkeske),

så jeg fant frem en eske med lim og herder. Det var av merke Casko og het "Strong Epoxy".

Jobben gikk greit den, men så leste jeg litt på bruksanvisningen

(etter at jobben var gjort altså :blush:), og hva leser jeg der?

"Tåler fukt (dog ikke konstant vannpåvirkning)"! :cryin:

Jeg trodde all epoxy var temmelig vanntett jeg da.

Bilde

Bilde

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Etter å sparklet med epoxy og borret opp på nytt som forklart over bruker du Tec7 eller Sikaflex under beslag og i skruehullene. Ofte er Tec7 alene nok til å holde endel beslag og sammen med skrue pleier dette å fungere. Jeg bruker forøvrig alltid Tec7 eller tilsvarende når jeg monterer på glassfiber. Kartplotter beslag etc. limer jeg kun med Tec7 så jeg slipper å lage hull. Har så langt ikke opplevd at noe limt med Sika eller Tec7 har løsnet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...