pobre gringo Startet 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2018 Hei kjære båtfolk. Fikk en stygg skade i akterliket på genoan min i juli i fjor. Flere stygge flenger og mistet også noe av akterliket. fungerer helt fin å seile med det, men akterliket blafrer en del mer og det virker som uv beskyttelsen bærer hele akterliket. Har nå prata med to seilmakere som sier eneste som kan gjøres er å fjerne akterliket og lukke sømmen på neste stykke duk! frister nesten mer å seile videre på skadd akterlik enn å fjerne hele akterliket da jeg regner med seilet blir lovlig amputert etterpå. Noen som har noen tanker rundt dette? takk Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 De største kreftene i et forseil går opp fra skjøtehjørne og oppover i akterliket. Hvis dette er skadet så mye at du har mistet formen er seilet på vei til å ryke mere og det er fare for at det kan revne videre. Jeg hadde tatt av litt på akterliket så et var helt og fint. Jo du mister jo litt areal men beholder seilet. Men det er selvsagt vanskelig å sitte i sofaen og vurdere uten å se hva som har skjedd. Når to seilmakere sier det samme og at seilet kan berges ved å kutte av litt akterlik så høres det ut på meg at de vurderer at resten av seilet blir ok. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
pobre gringo Svart 30.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 (redigert) kanskje litt lettere å uttale seg nå. Det bilde under seilas er rett etter det skjedde. har teipet opp seilet og seilt masse med det i ettertid. Redigert 30.Januar.2018 av pobre gringo leif (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 (redigert) Er ikke dette bare den påsydde UV-beskyttelsen? Lommen der akterliklinen går ser hel ut. I tilfelle er det bare å legge på en tape, og sy over, så varer det vel en tid til... Redigert 30.Januar.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
pobre gringo Svart 30.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 (redigert) nei, uv beskyttelsen ligger bakpå, så det er selve duken (ikke dacron tror jeg) men seilet har fått kjørt seg i grei vindstyrke etterpå og det holder ufattelig bra. men som sagt så blafrer akterliket litt mer, samme hva jeg gjør med strammern. Redigert 30.Januar.2018 av pobre gringo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 er lina som strammer akterliket røket? Ellers ser det jo ut som noe kan fikses med teip. De revna delene vil jo flagre i vinden uansett hva du gjør med akterliket - derfor teipe de. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Det kan se ut som om du har et laminatseil som har begynt å delaminere? Laminatseil er fine greier når de er nye men begynner de først å delaminere kan det være krevende å holde de sammen med tape og/eller tråd. Det er nok ekspertisen (seilmaker) som må lyttes til i dette tilfellet, og sannsynligvis har du valget mellom å kjøpe nytt seil eller den reparasjonen som seilmakerne foreslår. Lapper du det sammen midlertidig med tape vil det sikkert holde en stund så lenge du seiler i relativt snille vinder, men ... Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 (redigert) Dårlig overskrift, går dårlig å fjerne akterlik, det er vel spm om å reparere..? Har du pengene så reparerer du iht seilmakerens forslag. Det er jo seilbåt du har. Spørsmålet er i samme gate som: har nesten ikke brukt båten, trenger jeg skifte olje... når to seilmakere har samme forslag til utbedring, så ber du oss på forumet overprøve det og si det kan gå bra to turer til..? Det ryker når det passer dårligst, da er det kuling og du får hverken rullet inn eller tatt det ned. Evt kjør for motor, det er jo flere som ikke bruker seilene på seilbåten sin. Redigert 30.Januar.2018 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Se der ja. Seilet er et radielt skåret cruise laminat seil (CL duk). Jeg vil anta det er polyester duk men kan også være pentex. (pentex er også polyester men er behandlet/strukket på en måte som gjør at det er marginalt sterkere en ren polyester laminat. Det at det kalles cruiselaminat er fordi duken er belagt med tafetta (tynn dacron) på begge sider av mylarfilmen det trådene som bærer kreftene sitter. Det ser ut som seilet har hatt noen sting røket og at ved slag har det hengt seg opp å revet av. Litt uheldig rundt topplanternen? Akterliket på en rullegenoa, selv med uv er ekstra utsatt da sollys gjør at duken mister styrken og lettere rives opp. (Dette skjer spesielt fort på båter som har rullet inn seilet feil vei så uv duk ligger inn!Det er en feil som jeg har sett mange ganger spesielt når det er hvit uv duk slik at man ikke ser det så fort.) Sier ikke at det har skjedd her. Det er helt klart at styrken i akterliket er vesentlig redusert og som du sier er det uv duk som holder seilet nå. Seiler du videre uten å gjøre noe er jeg redd uv duken ryker og da kan seilet revne i 2. Hva kan gjøres: Det ødelagte panelet kan byttes ut. Dette gjør en seilmaker, men de liker ikke å gjøre det hvis styrken på laminatet/duken rundt er svak. Da er det mere hensiktsmessig å kutte av akterliket i full lengde å komme inn på frisk duk. Skal man da ha på uv duk igjen blir det fort litt penger på dette. Er duken lett å rive med hendene så er den redusert pga uv. Delaminering av laminatduk er stort sett ikke et tema i dag og polyester laminat har omtrent teknisk levetid som ren vevd duk. Det kan muligens også legges en lapp over som syes fast som en dobling men det ser jo ikke så bra ut da! Uansett er det ikke dumt å forsterke seilet der det får størst slitasje av riggen. Spesielt når seilet er nytt. Dette gjøres stort sett alltid på laminat seil med film/film på utsiden. Men ikke dumt uansett. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Vindøyet Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Det er nok reparasjon etter seilmakernes anbefaling som er løsningen. Har du fått noe pris på dette?e Det koster jo litt først å reparer seilet og så litt til for ny UV-duk. Det er denne summen du må vurdere opp mot et nytt seil. Det er såpass tidlig på året, så det er sikkert fremdeles mulig å få god vinterpris. Sitér dette innlegget Link to post
pobre gringo Svart 30.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Bitteliten skrev for 5 timer siden: er lina som strammer akterliket røket? Ellers ser det jo ut som noe kan fikses med teip. De revna delene vil jo flagre i vinden uansett hva du gjør med akterliket - derfor teipe de. Ja, disse bildene er fra rett etter det skjedde. Har teipa det med teip fra seilmaker og brukt båten flittig i masse vind etterpå uten problemer. Code0 skrev for 4 timer siden: Dårlig overskrift, går dårlig å fjerne akterlik, det er vel spm om å reparere..? Har du pengene så reparerer du iht seilmakerens forslag. Det er jo seilbåt du har. Spørsmålet er i samme gate som: har nesten ikke brukt båten, trenger jeg skifte olje... når to seilmakere har samme forslag til utbedring, så ber du oss på forumet overprøve det og si det kan gå bra to turer til..? Det ryker når det passer dårligst, da er det kuling og du får hverken rullet inn eller tatt det ned. Evt kjør for motor, det er jo flere som ikke bruker seilene på seilbåten sin. Jeg er overbevist om att det holder. Har jo vært ute i kraftig vind med det etterpå uten problemer, derimot så synes jeg å fjerne en så stor del av seilet høres litt drøyt ut, og lurte egentlig mest på om erfarne folk trodde det kunne repareres på en annen måte. Jeg elsker å seile å kjenne hvordan vinden drar oss elegant gjennom vannet, så å bare bruke motor er uaktuelt :-). ravddo skrev for 3 timer siden: Se der ja. Seilet er et radielt skåret cruise laminat seil (CL duk). Jeg vil anta det er polyester duk men kan også være pentex. (pentex er også polyester men er behandlet/strukket på en måte som gjør at det er marginalt sterkere en ren polyester laminat. Det at det kalles cruiselaminat er fordi duken er belagt med tafetta (tynn dacron) på begge sider av mylarfilmen det trådene som bærer kreftene sitter. Det ser ut som seilet har hatt noen sting røket og at ved slag har det hengt seg opp å revet av. Litt uheldig rundt topplanternen? Akterliket på en rullegenoa, selv med uv er ekstra utsatt da sollys gjør at duken mister styrken og lettere rives opp. (Dette skjer spesielt fort på båter som har rullet inn seilet feil vei så uv duk ligger inn!Det er en feil som jeg har sett mange ganger spesielt når det er hvit uv duk slik at man ikke ser det så fort.) Sier ikke at det har skjedd her. Var uheldig i en jibb og slapp ut litt for tidlig på skjøtet å vridde nedre halvdel av genoan rundt forstaget, der det ble liggende å blafre ut av ville hel**** før jeg fikk kasta begge skjøtene og vinsja det inn. Prøvde alt mulig for å får det tilbake igjen, men det var ganske sterk vind så det rakk og blafre å slå en del før jeg fikk det inn. Seilet var rullet feil vei ja, var sånn når jeg kjøpte den i mai og jeg stusset egentlig aldri på det. Duken som har stått ut er ganske sprø i forhold til resten av seilet. ravddo skrev for 3 timer siden: Det er helt klart at styrken i akterliket er vesentlig redusert og som du sier er det uv duk som holder seilet nå. Seiler du videre uten å gjøre noe er jeg redd uv duken ryker og da kan seilet revne i 2. Hva kan gjøres: Det ødelagte panelet kan byttes ut. Dette gjør en seilmaker, men de liker ikke å gjøre det hvis styrken på laminatet/duken rundt er svak. Da er det mere hensiktsmessig å kutte av akterliket i full lengde å komme inn på frisk duk. Skal man da ha på uv duk igjen blir det fort litt penger på dette. Hmm, får ta det med til seilmakeren å la han se på det å guide meg. Kanskje det kan reddes som du sier, hvordan det ser ut er egentlig mindre viktig så lenge det seiler bra. Vindøyet skrev 25 minutter siden: Det er nok reparasjon etter seilmakernes anbefaling som er løsningen. Har du fått noe pris på dette?e Det koster jo litt først å reparer seilet og så litt til for ny UV-duk. Det er denne summen du må vurdere opp mot et nytt seil. Det er såpass tidlig på året, så det er sikkert fremdeles mulig å få god vinterpris. Har ikke fått pris ennå. Å bare fjerne det skadde partiet ville bli rimelig sa han, men spiller egentlig ingen rolle hva prisen er hvis ikke det seiler bra. skal få en pris på beste rep og vurdere opp imot nytt seil. Noen anbefalinger mtp produsent av nytt rulleforseil? Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Velg seil med lommeboken, det pleier å bestemme :P hør med seilmakerne du allerede har snakket med og et par til så får du greie på masse. At seilet ditt fremdeles tåler masse vind kommer vel an på definisjonen av masse vind og hvor lenge det er "masse vind" . Om dette plutselig ryker tipper jeg det setter en solid støkk i hele familien, samtidig som at situasjonen jo kan bli relativt farlig om panikken får tak. Håper du finner ut av det og kommer unna med både lommebok og seilgleden i behold. Sitér dette innlegget Link to post
pobre gringo Svart 30.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 har vel vært ute i rundt 12ms med det etterpå på kryss og seilt mye i mindre vind også. men jeg innser selvsagt att det er svekket, og ønsker ikke att revnet forseil skal ødelegge båtferien i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Hvis du skal kjøpe seil etter lommeboken, så hør med Gran, Boding og selvsagt Peter Høeg som jeg regner med at du har vært innom. Et CL, som du har, bør du få til rundt 25K. Men når du først må ha ny genoa, så bør du tenke om du heller kjøper en mindre genoa for kryss og heller supplerer med gennaker (brukt?) eller Code-0 for sløre-kurser. Jeg bruker svært sjelden den største genoaen. Sitér dette innlegget Link to post
pobre gringo Svart 31.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 Vindøyet skrev for 11 timer siden: Hvis du skal kjøpe seil etter lommeboken, så hør med Gran, Boding og selvsagt Peter Høeg som jeg regner med at du har vært innom. Et CL, som du har, bør du få til rundt 25K. Men når du først må ha ny genoa, så bør du tenke om du heller kjøper en mindre genoa for kryss og heller supplerer med gennaker (brukt?) eller Code-0 for sløre-kurser. Jeg bruker svært sjelden den største genoaen. CL'et har jo fungert veldig bra, uten att jeg har noe erfaring med andre seil. Har en gennaker men har aldri prøvd den. Synes egentlig seilet jeg har, har fungert ganske bra i alle settinger, er det ikke masse jobb med genakker osv? kjerringa er mer tilskuer enn deltager under seilas, så innbiller meg det kan bli litt tungvint med flere seil. Vil en nybegynner som meg merke stor forskjell på vanlig dacron og CL? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 (redigert) Har null erfaring med de selv men rett og slett elsker muligheten til å konfigurere seil på nettet selv, og få opp pris med en gang: http://resensails.dk/ Og det vil jo gi et godt påskudd for en tur til Danmark. Kan ikke noe særlig om seilpriser men syns det er overraskende billig ifht hva jeg ellers har hørt snakk om.. --- Edit: Her er seilkalkulatoren http://resensails.dk/nye-sejl-beregn-pris.html --- Edit II Enig med de som anbefaler kryssfokk og genaker. Hadde selv stor genua med solfilm og det hele. Et beist av et seil som lå som en tømmerstokk rundt forstaget hvis jeg måtte rulle inn i mye vind, mao så krysset båten elendig hvis det blåste litt. Byttet over til kryssfokk og livet smiler, særlig i motvind da. Har genaker, og som deg så er kona mest tilskuer, så som deg har jeg ikke fått brukt den enda :-) Men jeg har absolutt planer om å lære meg å seile med genaker alene. Har genakerstrømpe så med autopiloten og en lett bris blir det nok litt genakertrening utpå fjorden i år. Om en ruller inn fokka og heiser genaker så blir det jo i prinsippet ikke veldig avansert så lenge en ikke skal begynne å jibbe osv. Det er jo bare to skjøter og et stort seil. Så dette har jeg tro på, og resten finner en ut av på Youtube :-D Men en får jo ett "svakt punkt". Liten seilføring i svak motvind. Men for turseiling er ikke det så viktig. Redigert 31.Januar.2018 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 31.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2018 pobre gringo skrev On 30.1.2018 at 20.19: har vel vært ute i rundt 12ms med det etterpå på kryss og seilt mye i mindre vind også. men jeg innser selvsagt att det er svekket, og ønsker ikke att revnet forseil skal ødelegge båtferien i sommer. Hva båt type er det du har? Hvis seilet er ellers helt vil du nok ikke merke enormt forskjell på å ta av litt akterut. Da vil du uansett berge seilet og kunne seile hele sesongen med det uten å risikere havari. Hvis du uansett mener at det bør byttes snart kan du ta hurtigløsningen å droppe uv. Da koster reprasjon lite da det er kun kantbånd som skal på. Dacron eller laminat eller.... Tja. Et godt sydd dacron seil i god duk og tilstrekkelig med paneler og forsterkninger fungerer bra og har lang teknisk levetid. Blir det heller ikke brukt noe særlig å står rullet opp stort sett hele tiden gjør den vevde duken at det puster og tørker fort og blir ikke så for svart. Desverre er det enormt med variasjoner i duk kvalitet og jeg har sett mange østenseil med elendig kvalitet. For eksempel er stort sett forsterkningene like store uansett om seilet er 50m3 eller 10m3. (nå har jeg vel tråkket i et vepsebol på dette forumet) Laminat er det litt mindre duker å velge i og spesielt CL duk. Forskjellen med laminatduk er at man har bærende tråder som syes i strekkrettningene i seilet. Triradialt eller biradialt, og noen flex duker i crosscut som dacronduk. Problemet med radielle seil er svinn når man kutter panelene og mange sømmer. Derfor blir prisen ved oppgradering til membran ikke så stor da svinnet blir mindre og duken blir levert i et stykke fra fabrikken. Spesielt gjelder det når man begynner med eksotiske fibre. Det er ca 30% mere for et triradielt seil kontra et godt dacronseil. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
pobre gringo Svart 3.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2018 (redigert) Pinkvin skrev On 31.01.2018 at 11.44: Har null erfaring med de selv men rett og slett elsker muligheten til å konfigurere seil på nettet selv, og få opp pris med en gang: http://resensails.dk/ Og det vil jo gi et godt påskudd for en tur til Danmark. Kan ikke noe særlig om seilpriser men syns det er overraskende billig ifht hva jeg ellers har hørt snakk om.. --- Edit: Her er seilkalkulatoren http://resensails.dk/nye-sejl-beregn-pris.html --- Edit II Enig med de som anbefaler kryssfokk og genaker. Hadde selv stor genua med solfilm og det hele. Et beist av et seil som lå som en tømmerstokk rundt forstaget hvis jeg måtte rulle inn i mye vind, mao så krysset båten elendig hvis det blåste litt. Byttet over til kryssfokk og livet smiler, særlig i motvind da. Har genaker, og som deg så er kona mest tilskuer, så som deg har jeg ikke fått brukt den enda :-) Men jeg har absolutt planer om å lære meg å seile med genaker alene. Har genakerstrømpe så med autopiloten og en lett bris blir det nok litt genakertrening utpå fjorden i år. Om en ruller inn fokka og heiser genaker så blir det jo i prinsippet ikke veldig avansert så lenge en ikke skal begynne å jibbe osv. Det er jo bare to skjøter og et stort seil. Så dette har jeg tro på, og resten finner en ut av på Youtube :-D Men en får jo ett "svakt punkt". Liten seilføring i svak motvind. Men for turseiling er ikke det så viktig. Du får det til å høres enkelt ut å seile med genakker, det er det kanskje også. Jeg får ta med meg en kamerat og prøve litt til våren. siden det er rullegenoa, trenger jeg virkelig mindre seil, holder det ikke bare å rulle inn litt? ravddo skrev On 31.01.2018 at 23.25: Hva båt type er det du har? Hvis seilet er ellers helt vil du nok ikke merke enormt forskjell på å ta av litt akterut. Da vil du uansett berge seilet og kunne seile hele sesongen med det uten å risikere havari. Hvis du uansett mener at det bør byttes snart kan du ta hurtigløsningen å droppe uv. Da koster reprasjon lite da det er kun kantbånd som skal på. Har en Bavaria 34. Seilet for øvrig er i god stand, men som sagt så er akterliket blitt ganske sprøtt. Sitat Dacron eller laminat eller.... Tja. Et godt sydd dacron seil i god duk og tilstrekkelig med paneler og forsterkninger fungerer bra og har lang teknisk levetid. Blir det heller ikke brukt noe særlig å står rullet opp stort sett hele tiden gjør den vevde duken at det puster og tørker fort og blir ikke så for svart. Desverre er det enormt med variasjoner i duk kvalitet og jeg har sett mange østenseil med elendig kvalitet. For eksempel er stort sett forsterkningene like store uansett om seilet er 50m3 eller 10m3. (nå har jeg vel tråkket i et vepsebol på dette forumet) Laminat er det litt mindre duker å velge i og spesielt CL duk. Forskjellen med laminatduk er at man har bærende tråder som syes i strekkrettningene i seilet. Triradialt eller biradialt, og noen flex duker i crosscut som dacronduk. Problemet med radielle seil er svinn når man kutter panelene og mange sømmer. Derfor blir prisen ved oppgradering til membran ikke så stor da svinnet blir mindre og duken blir levert i et stykke fra fabrikken. Spesielt gjelder det når man begynner med eksotiske fibre. Det er ca 30% mere for et triradielt seil kontra et godt dacronseil. Hmm, veit ikke helt hva jeg skal konkludere med utifra dette men. Vi får se hva det ender med da seilet er inne hos seilmakern nå. Redigert 3.Februar.2018 av pobre gringo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 pobre gringo skrev for 15 timer siden: Du får det til å høres enkelt ut å seile med genakker, det er det kanskje også. Jeg får ta med meg en kamerat og prøve litt til våren. siden det er rullegenoa, trenger jeg virkelig mindre seil, holder det ikke bare å rulle inn litt? Kommer helt an på bruken din og hva du foretrekker egentlig, vi seiler kun på tur med båtene våre. Selv har jeg endt med å ta ned stor rullegenoa på begge seilbåtene vi har hatt for å ha en mindre fokke i stedet. På turseiling så er vel vår foretrukne legg en lang krysslegg, eller slørelegg med mer vind. Stor genua må rulles relativt tidlig på kryss, og da reduseres seilegenskapene temmelig mye med en gang, i hvertfall på de båtene jeg har seilt. Forrige båt hadde brøkdelsrigg så der var det helt greit, idealet mitt for turseiling hadde vært å ha selvslåer på den båten. Men ved å gå fra stor genua til fokke fikk jeg uansett langt bedre kryssegenskaper på båten. Jeg la også opp kasteblokker på skjøtene så jeg fikk skjøtet fokka lengre inn mot senter av båten. Båten jeg har nå er mastheadrigget og har en svær rullegenoa, med sånt skum osv for at den skal beholde fasongen når den rulles, pluss solfilm osv. Men i praksis, hvis det blåser opp litt og vi krysser, seiler i motvind, så blir den svær på forstaget og jeg syns båten seiler helt elendig. Med fokke i stedet seiler hun som en drøm (relativt sett). Fokka står bedre og om det blåser så mye at den også må rulles så bygger den mye mindre på forstaget. -- Så for meg er kanskje det å kunne seile godt på kryss/i motvind i litt vind viktigere enn å tjene en knop på kryss i svak vind med stor genoa, som er ett seil jeg syns bare lager dårligere egenskaper i resten av vindsegmentene. Så heller seile godt når det er god seilvind enn godt når det er dårlig seilvind ;-) Om en uansett går for motor i svak vind så blir i hvertfall stor rullegenoa mindre viktig :-) Og det er jo uten tvil noe vi har tendens til når vi er i turmodus. Og når en først er i turmodus så utsetter en jo rulle/reving ganske betraktelig med storseil/fokk fremfor storseil/stor genoa. Sist vi var ute var vi oppe i liten kuling med full seilføring på slør uten at det opplevdes som ubehagelig, tvert i mot. Gikk som ei kule. Å bakse med blytunge skjøter på en stor genoa i mye vind er slitsomt og lite turvennlig. Så tja.. om du har ei fokke. Prøv. Tar bare noen minutter å bytte forseil. Sitér dette innlegget Link to post
pobre gringo Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Fikk telefon fra seilmakeren i dag. Han vil fjerne akterliket og noe av bunnliket, men mente det ikke ville bli merkbar amputering til vanlig turbruk, noen formening om dette (han sier genoan er 150% men jeg trodde det var 140%)? videre kom spørsmålet om jeg ville ha påsydd uv-duk eller strømpe, var omtrent samme prisen men han anbefalte strømpe da det ga seilet en bedre beskyttelse men til gjengjeld var mer jobb å ta av og på, noen som har noe erfaring med strømpe og hvor mye stress det er med det? Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 (redigert) Strømpe fungerer veldig bra men min erfaring er at folk ikke tar det på da de skal jo bruke båten i morgen. Folk med kevlarseil er ofte flinkere å få det på. Strømpen har du jo i all fremtid. Fin å bruke når båten blir liggende selv med uv på et nytt seil i fremtiden! Jeg er litt som Ole brum der! Jeg tror heller ikke du merker veldig mye til denne reduksjonen i arealet. Redigert 15.Mars.2018 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Hadde strømpe til å tre utenpå rullegenua på forrige seilbåten. Brukte den aldri ;-) Har genua med solfilm på nåværende, og det er jo praktisk og enkelt. Men fokka jeg bruker har ingen av delene. Vet ikke hvor fort dacron blir spist opp av sola på en kort, norsk, sommersesong.. tar vel litt tid det vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Rocksolid Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Pinkvin skrev On 31.1.2018 at 11.44: Har null erfaring med de selv men rett og slett elsker muligheten til å konfigurere seil på nettet selv, og få opp pris med en gang: http://resensails.dk/ Og det vil jo gi et godt påskudd for en tur til Danmark. Kan ikke noe særlig om seilpriser men syns det er overraskende billig ifht hva jeg ellers har hørt snakk om.. --- Edit: Her er seilkalkulatoren http://resensails.dk/nye-sejl-beregn-pris.html Fantastisk side med prisliste på standardseil til svært mange båter (http://resensails.dk/sejl-prisliste) og forbausende billig. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Gå inn og trykk kjøp og konfigurere seilet og sjekk prisen da. På min båt ble det dyrere en lokal seilmakere. Det ser ut som prislisten blir automatisk generert. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Vindøyet Svart 17.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2018 Du må ha et ledig fall for å bruke strømpe. F.eks spinnakerfallet. Jeg har strømpe på min, og jeg setter den på hver dag etter endt seiltur. Det er litt krevende å gjøre det alene, men du finner deg en rutine. Jeg legger strømpa sammenrullet på fordekket med utsiden opp. Så fester jeg glidelåsen med en taustump til pulpit foran forstaget. Tar tak i spinnakerfallet ved masta og heiser den forsiktig opp mens jeg hjelper til med andre handa på strømpa. Bruker vel 10 - 15 minuttter hvis jeg er alene, inkl oppstramming til slutt. Er vi to så er det lettere. En drar i fallet og den andre styrer strømpa. Nå jeg tar den ned så ruller jeg den direkte sammen så den blir klar for oppsett. Går vel 10 min på det også. Så hvis du hovedsakelig driver med turseiling og setter seilene alene, så ville jeg anbefalt UV-duk på seilet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.