Subsea79 Startet 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2018 Hei kjære menighet. Har et spørsmål som egentlig bare er tull, da ingen kan svare på det, men ønsker litt synsing og forslag basert på deres erfaringer. Kjøpte meg båt i fjor og sitter nå og vurderer hva jeg skal gjøre i bunnen i år. Første gang jeg har en plastbåt oppe på evigheter, så kan vel kalle meg fersk på plastbåter. Jeg hadde tenkt og bare flekke over, men ble litt usikker, og derfor dette innlegget. Hele årsaken til jeg spør er vel egentlig at jeg har "lest meg litt redd" på plastpest, etc. Kjøpte båten av forhandler men vet ikke hva de gjorde med den før salg i bunnen. De skal de skulle gå over den og "shine" den, blant annet med polish. De kan ikke svare meg nå på hva som ble gjort i bunnen. Vurderte litt og fjerne alt og begynne på nytt, slik at jeg vet status og har hele historien, men er det egentlig behov? Hva hadde dere gjort? Den ser for så vidt grei ut i bunn, men den er noe ruglete, så antar at der er noe lag med bunnstoff. Prøvde litt med HT vasker og turbodyse, men det er knallhardt, og sitter fast! Legger også med et meningsløst bilde, da det ikke er mulig å gjøre seg opp noen formening om dette, men dere ser i hvert fall hva det dreier seg om. Takker på forhånd til de som vil synse litt om dette, og hjelpe meg i den ene eller andre retningen. Sitér dette innlegget Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen Link to post
Marida Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Hvis det er bunnstoff i tykke lag som pirkes av med kniv eller skrape ville jeg vurdert det, men ser det greit ut under og er nogenlunde slett ville jeg pusset lett over og hatt på nytt Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Helt enig, ikke gjør dette værre enn det er For båter som ligger ute år etter år og kanskje er på tur i varme farvann er det viktig med primer. Ikke like viktig på en båt som tørker opp hver vinter. Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Jeg ville også gjort det slik Marida skriver, sett etter om det er noen steder bunnstoffet løsner og flasser av. Hvis ikke er mye som løsner, ville jeg kun børstet lett med en stålbørste, for eksempel denne http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Handborste/Stalborste-2000037339/ . Deretter ville jeg benyttet et selvpolerende bunnstoff (slik som f.eks Jotun Nonstop). Da slipper du å skrape av til neste år, du legger på bare der hvor det er blitt tynt / avslipt. Det betyr vanligvis at du da kun tar ett strøk over neste år. :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Avfett med aceton før du legger på nytt bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Bitteliten skrev 18 minutter siden: Avfett med aceton før du legger på nytt bunnstoff. Er det noe lurt da? De selvpolerende bunnstoffene jeg har hatt de siste år går mer eller mindre i total oppløsning med aceton (Hempel / Jotun) Min metode er som følger. Lett såpevask av gammelt bunnstoff, og høytrykk-spyling. Sliper lett med 80 korning på "mus" rundt der eventuelt bunnstoff flasser for å ta ned kanter/grader og for å få bra heft der. 1 tynt strøk per sesong. Bruker selvpolerende bunnstoff som andre også anbefaler. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Subsea79 Svart 30.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Hei. Takker for svar. Jeg gikk som sagt over med turbodyse og ganske høyt trykk, så bunnstoffet sitter. Blir en runde til før stoffing, så jeg ser da om det er noe mer som har løsnet gjennom vinteren. Da er det slik jeg forstår å pusse/børste lett over, for så og legge på nytt stoff som er tingen. Jeg hører flere som sier at det gror mer på hvit bunnstoff? Noen som vet om det er noe hold i dette, slik jeg bør bytte farge? Tenkte det kunne vært greit og lagt på en ny farge mot hvit, da det er enkelt og se hvor det er tynt. Sitér dette innlegget Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen Link to post
Captain Chaos Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 (redigert) Metoden du beskriver syntes jeg er helt super. Det er godt nok! Det gror mer på hvitt bunnstoff. I tillegg blir det gult utover sesongen. Det ser ikke pent ut med hvitt bunnstoff når man kommer i plan. (Ok jeg er opptatt at det skal se litt fint ut...) Jeg har best erfaring med svart bunnstoff. På forrige båten stoffet jeg kun annethvert år og hadde 0 groe etter sesong 2, men da begynte det å bli tynt, og litt avflassing. Denne ble riktignok mye brukt. Dette da med sort. Dagens båt har mørkeblått, av designhensyn og det fungerer nesten like bra som det sorte, men noe mer groe i vannlinjen. Hvitt bunnstoff har jeg hatt i 2 sesonger tidligere... Aldri mer. Jeg vekslet litt på merker, SeaJet, Hempel, og Jotun. Har holdt meg til kjent merkevare her. Alle selvpolerende. Jeg har holdt meg til disse, men kan ikke uttale meg om hvilke av disse som er best. Jeg har vært superfornøyd med alle så lenge de har vært svarte ... ;) Båten din ville vel "kledd" et sort bunnstoff, eller mørkt blått... Redigert 30.Januar.2018 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
index Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Jeg har hvitt underst og svart over. Fungerer veldig bra. Flekker når båten er oppe, og helsmører kun hvis det svarte ser tydelig tynt ut. Slik unngår jeg oppbygging av tykke lag bunnstoff. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Subsea79 Svart 30.Januar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Hei. Enig med deg at det skal se litt fint ut! Det hvite bunnstoffet er ikke så fint, da det er mel gulskjer i skroget under det blå. Jeg heller mot blått jeg også, så det blir nok det. Takk for svar i alle fall Sitér dette innlegget Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen Link to post
blue moon Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 Captain Chaos skrev for 7 timer siden: Er det noe lurt da? De selvpolerende bunnstoffene jeg har hatt de siste år går mer eller mindre i total oppløsning med aceton (Hempel / Jotun) Min metode er som følger. Lett såpevask av gammelt bunnstoff, og høytrykk-spyling. Sliper lett med 80 korning på "mus" rundt der eventuelt bunnstoff flasser for å ta ned kanter/grader og for å få bra heft der. 1 tynt strøk per sesong. Bruker selvpolerende bunnstoff som andre også anbefaler. Har det ikke blitt påbudt å våtslipe hvis en skal pusse bunnstoff? Tror det støvet er det siste jeg ville dratt ned i lungene..? Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Sahara Svart 30.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2018 (redigert) 7 hours ago, Subsea79 said: Hei. Blir en runde til før stoffing, så jeg ser da om det er noe mer som har løsnet gjennom vinteren. Da er det slik jeg forstår å pusse/børste lett over, for så og legge på nytt stoff som er tingen. Hvis det allerede er et tykt lag med bunnstoff, så ville jeg vurdert å droppe hele greia. La den gå en sesong til på det bunnstoff som er der. Unødvendig å stoffe hele skroget vært år. Bygger bare opp unødvendig tykkelse edit: leste ikke alt. Ser du vil bytte farge. Da får du jo kontroll på tykkelseoppbyggingen. Bare å flekke neste gang den er oppe Redigert 30.Januar.2018 av Sahara (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
xr4ti Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 blue moon skrev On 30.1.2018 at 18.00: Har det ikke blitt påbudt å våtslipe hvis en skal pusse bunnstoff? Tror det støvet er det siste jeg ville dratt ned i lungene..? Nei da, om du i tillegg kombinerer slipestøvet med en pakke Tidemans Rød mix nr 2 i løpet av jobben så er du imun mot alt Nei det var en spøk, slipestøv generellt skal man beskytte seg mot. Jeg har blitt mye mer opptatt av det enn før. Bruk maske folkens men husk at øynene også er utsatt for slipestøv. Til trådstarter, siden du har vasket rent, slip og rengjør iht produsentens beskrivelse og legg på nytt bunnstoff. Vil trolig fungere godt, ulempen ved å ha en lys farge under en mørk er jo klassisk men har jo en fordel også, man seg raskt slitasjen på det nye bunnstoffet tydelig. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 Våtslip slik at det blir passelig slett, spyl med vann underveis slik at støvet ikke tørker. Sett vannlinje og nytt bunnstoff. Hvis du lurer på om det gamle bunnstoffet er hardt eller selvpolerende, så er det bare å fukte fingeren å dra over bunnstoffet. Det selvpolerende vil tydelig farve av. man kan legge selvpolerende på hardt, men ikke omvendt. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 5.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2018 Bruk ordentlig maske med filter og slalombriller? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 6.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Da jeg kjøpte min første båt midt på 90-tallet var jeg ganske ivrig. Etter første sesongen på vannet bestemte jeg meg for å prime. Bruke hele påsken på den jobben, og 6 - 7.000kr i utstyr og primer. (som var en formue for en student på den tiden). "At jeg gadd" har jeg tenkt i ettertid en del ganger. Dette er vel noe de færreste gjør, og så vidt meg bekjent har vi ingen plast pest epidemi blant norske båter. Da jeg kjøpte ny båt i fjor (10år gammel) ble det børstning med stålbørste før bunnstoff. I år vurderer jeg å slipe lett med våtpapir.. Båten jeg primet på 90 tallet ble solgt året etter at jeg primet. Han som kjøpte båten virket helt uinteressert i primingen, jeg måtte forklare hva det var. Så ikke forvent at det øker verdien, da er nok annet vedlikehold viktigere.. Sitér dette innlegget Link to post
Subsea79 Svart 6.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2018 Takker for flere svar. Jeg dobbelsjekker hvilken type som er der i dag, børster/sliper litt, og "sauser" på". Sitér dette innlegget Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.