navid Startet 30.Januar.2018 Del på Facebook Startet 30.Januar.2018 (redigert) Det er mange våger rundt om i vårt langstrakte land, men nå befinner vi oss nærmere bestemt i Kristiansund. En liten holme i Vågen som har vært brukt til mange nyttige formål opp gjennom tidene. Foto: Stiftelsen Nordmøre Museum Blant annet kullbinge... ...og kjølhaling av skip. Foto: Stiftelsen Nordmøre Museum Det har i flere år vært diskutert frem og tilbake hva Kranaskjæret skal brukes til. Kommunen og Havnevesenet har sammen med diverse andre instanser og aktører endelig kommet frem til enighet. Kranaskjæret skal oppgraderes og fremstå som en perle i Vågen. Her blir det flere gjesteplasser. Foto: tk.no Nytt servicebygg... ...som skal inneholde både kjøkken, dusj, toaletter og fellesrom foto: tk.no Båtfolket som har Kristiansund som reisemål har virkelig noe å se frem til. Redigert 30.Januar.2018 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SixPence Svart 30.Januar.2018 Del på Facebook Svart 30.Januar.2018 Dette blir veldig bra, vi gleder oss Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 31.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Kristiansund Småbåtlag vedtok enstemmig i et ekstraordinært medlemsmøte 3. jan 2018 å gå inn for utbyggingen av Kranaskjæret. All honnør til to av aktørene som har vært med på å ro prosjektet i land. Frits Kristiansen i Småbåtlaget og Havnefogd Arnt Helge Honstad. Foto: tk.no Arbeidsoppgavene er fordelt. Kristiansund Mur og Betong, Aasen Maskin og Transport, Kristiansund Industriservice, Talgø Møre Tre og et antall dugnadstimer fra Småbåtlaget. Foto: tk.no Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 31.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 SixPence skrev for 19 timer siden: Dette blir veldig bra, vi gleder oss Ja, dette tror jeg også blir veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Blir flott det :-). Om en skal pirke så hadde det vært fint med drivstoffbrygge som har tilgang fra begge sider, evt lå på et hjørne og hadde plass til to båter. Tar fort litt tid når en skal fylle drivstoff, tømme septik og fylle vann. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 31.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Bra forslag det Pinkvin. Håper de prosjektansvarlige leser tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Hei Eg synest holmen ser finare ut på biletet, enn på teikninga som viser korleis holmen skal bli. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Ask skrev 2 minutter siden: Hei Eg synest holmen ser finare ut på biletet, enn på teikninga som viser korleis holmen skal bli. Ask Tør ikke skrive sånt fordi jeg tenker "alle" syns jeg er en idiot som kan mene noe sånt ;-) Men anker og baug- inn og picknik i kveldssola på den lille holmen virker mer forlokkende enn en natt i en gjennomregulert gjestehavn med restaurant og "yrende liv". Men ser jo at en utbygging gir et tilbud til mange flere, og det er jo bra. At en siste bit av noe som til forveksling kunne ligne litt på natur i havnebassenget ofres på veien er vel nesten greit. Dog en tanke. Hva med å gjøre det om til en plass for fritidsbåter uten å gjøre det til business de lux. Som feks den øya utenfor Tvedestrand? Å gjøre den til et parkområde ish med tilrettelegging for tillegging med båt, bading, grilling osv uten at det skal se ut som en blek kopi av Aker Brygge. Må absolutt all være business, må absolutt alt ha en effektiv funksjon, hver eneste kvadratcentimeter må gjøres om så det ikke er tvil. Er natur bortkastet, verdiløst hvis det ikke er "utnyttet" maksimalt? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 31.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Ask og Pinkvin; Jeg skjønner de grønne problemene dere har... ...men her på Nordvestlandet er vi så heldige at vi har enda et par grønne holmer. Så anker og baug- inn og picknik i kveldssola kan skjærgården her fortsatt friste med, selv om Kranaskjæret blir bygd ut til å bli et samlingssted for båtfolk som ønsker å være litt sosial. Her har vi med andre ord, "ja takk begge deler" Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Herre, det kartet der kan jo skremme vannet av enhver ... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 navid skrev 30 minutter siden: ...men her på Nordvestlandet er vi så heldige at vi har enda et par grønne holmer. Så anker og baug- inn og picknik i kveldssola kan skjærgården her fortsatt friste med, selv om Kranaskjæret blir bygd ut til å bli et samlingssted for båtfolk som ønsker å være litt sosial. Her har vi med andre ord, "ja takk begge deler" Jau, jau. Men som siste "uregulerte område" nær sentrum. Kan jo ikke taue en holme inn til sentrum ;-) Men det ligger en der nå. Så hva gjør vi? Jo vi tar siste lille plett av "uregulert" natur (om en kan kalle holmen for natur da, er ikke akkurat uberørt...) og lager det til brygge. For brygger er det ikke nok av akkurat der? Så jeg lanserer plan "Kranaskjæret tilbake til folket!" ;-) : Gangbru over så det blir tilgjengelig for almenheten, dvs også de uten båt. Gjør holmen om til et område for rekreasjon for folk flest. Grøntområde, park, badeplass, grillplasser og noen få tilrettelegginger for å legge til med båt så ikke plassen blir dominert av båtfolk. -- Dette er en gylden sjanse til å få til et maritimt og sentrumsnært grøntområde tilgjengelig for alle, i stedet for enda mer kai. For det er jo så inn i granskauen mange holmer og skjær fritidsbåter kan bruke, hvorfor ta et område som er så sentralt og legge det til rette for en liten gruppe privilegerte fritidsbåteiere. Apåtil vil bruksverdien være liten i vintersesongen i forhold til et park/turområde som vil ha stor bruksverdi for lokalbefolkningen året rundt. -- -- Men greit, det blir som det blir og det blir jo veldig bra, også med et lite mini Aker Brygge. Men hva med å fjerne restaurant/pub, butikk osv og heller la eksisterende og lokale forretninger få gleden av feriepengene til sultne, tørste og handleglade båtfolk? Gjelder å lokke båtfolket på land, da blir det enda bedre business. Og ofte så har "helårsrestauranter" bedre kvalitet enn slike sesongplasser som kun driftes om sommeren. Jeg syns de som driver hele året, og som gir et tilbud til lokalbefolkningen i de trege vintermånedene fortjener sesongløftet om sommeren i stedet for at noen bare skal "skumme fløten" med øl, pizza og pinlig fiskesuppe. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Jeg vet ikke hvor godt kjent Pinkvin er i Kristiansund. Men det siste innlegget bærer preg av å gjøre utfordringer hovedstaden og enkelte andre lokale områder på en ende av landet gjeldende for andre deler av landet som ikke har slike utfordringer. Det er tidvis umulig å føre en diskusjon på dette forumet uten å bli påtvunget alle disse utfordringene som bare gjelder et avgrenset område. Det er langt og variert dette landet vårt, om noen skulle være i tvil om det. Jeg har sett det aktuelle skjærer og er ikke i tvil om at planene som er vist i denne tråden vil være en berikelse for området. Det ligger allerede en populær gjestehavn kloss inntil skjæret. Denne havnen er veldrevet, men infrastrukturen begynner å bli noe tilårskommen. Om fornyelse av gjestehavnen er en del av planene vil dette være et løft for hele Kristiansund. Det ligger også en drivstoffylling bare en kabellengde unna med adkomst på to sider for de som er opptatt av det. Og byens beste restaurant ligger allerede like ved dette området, og denne er så vidt jeg vet åpen hele året. Og Navid, flotte historiske bilder i det første innlegget. ? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Tranen2 Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 Ang å ta vare på skjæret som det er; jeg har aldri sett noen som har tatt skjæret i bruk for «strandhoggplass» siden jeg fikk båt rett i nærheten i 1993. Bortsett fra noen hekkende måser. Heldigvis så startet prosjektet før hekkesesongen. Dette blir veldig bra og har vært ønsket i flere år. Nå er det endelig i gang! :-) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
sunnmøre Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 (redigert) Heilt enig i at dette blir ein berikelse for Kristiansund. Gler meg til å kome på besøk for å sjå korleis resultatet blir. Veit de når det skal vere ferdig? Ellers så er Kristiansund ein flott by å besøke med båt? Redigert 31.Januar.2018 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 31.Januar.2018 Del på Facebook Svart 31.Januar.2018 For ikke lokalkjente - omtrentlig GPS (https://goo.gl/maps/vqdR6fc9m4P2) Smia er restauranten som nevnes antar jeg - er det fortsatt samme eiere eller nye koster? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 1.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 (redigert) Brigg skrev for 11 timer siden: ... flotte historiske bilder i det første innlegget. ? De gamle bildene viser at det har vært et maritimt og historisk sus over Vågen. Det er også planer om både museum og kulturhus i det samme området. Så at denne utbyggingen som du og sunnmøre mener, vil være et løft og en berikelse for hele Kristiansund, det tror jeg også på. Ventus: Når man rusler rundt i Kristiansund, så ligger det nesten spiseplasser på hvert hjørne. Så sulten bør man ikke reise fra byen. Smia er en av plassene. Hvem som driver Smia vet jeg sannelig ikke. Redigert 1.Februar.2018 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 1.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 Tranen2 skrev for 10 timer siden: ... Dette blir veldig bra og har vært ønsket i flere år. Nå er det endelig i gang! :-) Ja, nå er det endelig i gang. Gravemaskin og utstyr allerede under veis til Kranaskjæret. Gamle Grip ferge er kommet til heder og verdighet igjen. Bygd om til lekter for å frakte utstyr. Ja, den ferga har jeg da reist noen ganger med, da den gikk i tjeneste hos Møre og Romsdal Fylkesbåtar. Foto: tk.no Spaden i jorda. Eller rettere sagt «skoffa i kølbingen» Dette blir spennende. Foto: tk.no Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 Heilt enig i at dette blir spennande. Skal bli kjekt å sjå resultatet. Etter mitt syn er Kristiansund ein av dei meir sjarmerande byane langs kysten. Fekk brått lyst til å ta meg ein tur? Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 1.Februar.2018 Del på Facebook Svart 1.Februar.2018 Når det står ferdig? Optimistiske tunger sier at det skal stå ferdig til sesongstart - i år! :-) Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
mateco Svart 3.Februar.2018 Del på Facebook Svart 3.Februar.2018 Pinkvin skrev On 31.1.2018 at 19.08: ..... Så jeg lanserer plan "Kranaskjæret tilbake til folket!" ;-) : Gangbru over så det blir tilgjengelig for almenheten, dvs også de uten båt. Gjør holmen om til et område for rekreasjon for folk flest. Grøntområde, park, badeplass, grillplasser og noen få tilrettelegginger for å legge til med båt så ikke plassen blir dominert av båtfolk. -- Dette er en gylden sjanse til å få til et maritimt og sentrumsnært grøntområde tilgjengelig for alle, i stedet for enda mer kai. For det er jo så inn i granskauen mange holmer og skjær fritidsbåter kan bruke, hvorfor ta et område som er så sentralt og legge det til rette for en liten gruppe privilegerte fritidsbåteiere. Apåtil vil bruksverdien være liten i vintersesongen i forhold til et park/turområde som vil ha stor bruksverdi for lokalbefolkningen året rundt. -- ....... Kranaskjæret i dag ved høyvann. Ikke rare flekken å gjøre "strandhugg" på. Arbeid med fundamentering vil nok ta noe tid når man må ta hensyn til tidevann, vær og vind, og lysforhold. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Brigg Svart 3.Februar.2018 Del på Facebook Svart 3.Februar.2018 @mateco Er dette er ferskt bilde? Er gjestehavnen fjernet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
mateco Svart 3.Februar.2018 Del på Facebook Svart 3.Februar.2018 (redigert) Ja, dette er et ferskt bilde. Ingenting av gjestebryggen er fjernet. Du ser en seilbåt, en Viknes 1030, og en noe eldre seilbåt, som ligger langs utgående flytebrygge som utgjør en del av gjestebrygga. Videre er der lagt en midlertidig flytebrygge mot skjæret samt en gangvei derifra og ut til selve skjæret. Redigert 3.Februar.2018 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
navid Svart 4.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Hei mateco! Vet du hva de fundamenterer med rundt skjæret? Bygger de opp med stein eller forskaler de og skal støype? Fint med ferske bilder. Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 4.Februar.2018 Del på Facebook Svart 4.Februar.2018 Jeg flyttet fra byen i begynnelsen av syttitallet, husker Vågen som et spennende område med mye skipsindustrie, og annen aktivitet. I moderne tid så er det vel kun gjestehavna og Mellemverftet som det har vært liv i ? Gjestehavna er moden for oppgradering, synes derfor den nye planen er flott. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 5.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2018 navid skrev On 4.2.2018 at 8.49: ... Bygger de opp med stein eller forskaler de og skal støype?... Jeg har fått annenhånds informasjon om at selve fundamenteringen skal være i betong. Det skal støpes flere kraftige sokler av betong på tvers over skjæret. På de soklene skal det monteres galvaniserte H-bjelker som boltes fast. Deretter kommer på toppen av H-bjelkene selve dekket fra MøreRoyal. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.